شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استراتژی بازاریابی صادرات محصولات کشاورزی (موردمطالعه: استان آذربایجان شرقی)
- آرشیو : نسخه بهار 1398 - جلد چهارم
- نوع مقاله : پژوهشی
- شناسه دیجیتال (DOI) :
- کد پذیرش : 11835
- موضوع : اقتصاد
- نویسنده/گان : حمید رضا زاده، سیدیوسف حاجی اصغری، رستم قره داغی
-
چکیده :
گسترش صادرات غیرنفتی و تنوع بخشیدن به درآمدهای صادراتی کشور بهمنظور کاهش آسیب پذیری اهداف توسعه اقتصادی، ضرورت دارد. بخش کشاورزي در کشور ما از دیرباز سهم کمی در تولید ناخالص ملی داشته و تکنولوژي آن سنتی بوده است. در ایران صادرات بخش کشاورزی و منابع طبیعی بخش عمدهای از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می¬دهد. لذا هدف اصلی این پژوهش؛ شناخت عوامل مؤثر بر استراتژی بازاریابی صادرات محصولات کشاورزی ( موردمطالعه: استان آذربایجان شرقی) بود. لذا اين پژوهش از نوع کاربردی می¬باشد. جامعه آماري در اين تحقيق، صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بهصورت نامحدود می¬باشد و برای تعیین حجم نمونه با در نظر گرفتن اینکه این موضوع؛ اطلاعات کاملی از تعداد صادرکنندگان، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در دسترس نیست، لذا در این مطالعه تعداد جامعه آماری موردنظر نامحدود در نظر گرفته شد؛ و با استفاده از فرمول کوکران تعداد حجم نمونه موردنظر انتخاب 384 نفر محاسبه گردید.. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی پرسشنامه¬ از طریق شاخص نسبت روایی محتوایی و تحلیل اکتشافی مورد تائید قرار گرفت و در ادامه قابلیت اعتماد پرسشنامه¬ها، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد برازش قرار گرفت مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر عدد73 درصد است بیانگر این است پرسشنامه مورداستفاده از قابلیت اعتماد (پایایی) لازم برخوردار می باشد. در ادامه با استفاده عامل اکتشافی و تأییدی مرتبه اول شاخص ها تحقیق شناسایی گردید. در ادامه با استفاده از آزمونtمتغیرهای پژوهش مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و در آخر با استفاده از رتبه¬بندی فریدمن عوامل مؤثر بر استراتژی بازاریابی صادرات محصولات کشاورزی اولویتبندی شدند نشان داده شد در اولویت اول عوامل مؤثر تسهيلات اعطایی بازاريابي بر صادرات محصولات کشاورزی، در اولویت دوم عوامل مؤثر سياست-ها و قوانین بازاريابي بر صادرات محصولات کشاورزی در اولویت سوم عوامل مؤثرعوامل مؤثر فرهنگی بر صادرات محصولات کشاورزی در اولویت چهارم عوامل مؤثر محیط بازاریابی بر صادرات محصولات کشاورزی قرار دارد. - کلید واژه : شناسایی، اولویت¬بندی، استراتژی بازاریابی، صادرات، محصولات کشاورزی، استان آذربایجان شرقی.
- Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
[1] اصغرپور، ح. کازرونی،ع. و رضایی، خ. (1394). انتقال اثر نرخ ارز بر قیمت داخلی بازار خودرو ایران با تأکید بر تأثیر سهم واردات از بازار داخلی، تحقيقات اقتصادي ،1: 300-206.
[2] امیدي، ف، فرامرزی، ج. (1396). تحلیل و اولویتبندي عوامل موثر بر تسهیل صادرات در صنایع غذایی با استفاده از تکنیک TOPSIS،ماهنامه پژوهش ملل، دوره دوم، شماره 23 : 120-101.
[3] آمارنامه جهاد کشاورزي استان آذربایجان شرقی. (13951) .وزارت جهاد کشاورزي. قابل دسترس در آدرس اینترنتی: . www.maj.ir
[4] باقري پرمهر، ش. و موسوی نیک، ه.(1390). بررسی درجه تسلط سیاست مالی در اقتصاد ایران در قالب مدل تعادل عمومی پویای تصادفی، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽ ﭘﮋوﻫﺸﯽ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎد،5 : 96-60.
[5] پوراشرف، ی.(1393). تبيين مشكلات و موانع فراروي توسعة صادرات استان ايلام، فصلنامه مدیریت، دوره 6، 1: 1-20.
[6] تويسركاني، م. فرضي¬زاده، ز.(1395). شناسايي و رتبه¬بندي عوامل مؤثر بر توسعه صادرات نرم¬افزار در ايران، فصلنامه برنامه و بودجه شماره 111: 141-159.
[7] جعفرزاده، م.(1392). مزیت نسبی اقتصادی کشت و تجارت گیاهان دارویی در ایران و ارزش آن در بازارهای جهانی، مجله بررسی های بازرگانی، 14. 16-1.
[8] حسینی نسب،ا و غوچی،ع. (1386).تجارت خارجی و رشد بهره¬وری در صنایع کارخانه¬ای ایران، فصلنامه پژوهش¬های اقتصادی، شماره اول: 92-75
[9] خاکی، غ. (1387). روش تحقیق در مدیریت. انتشارات بازتاب.
[10] خسرویان، ا. و بخشی زاده، ع.(۱۳9۴). پتانسیل¬هاي تجاري ایـران بـا کشـورهاي آسـیاي جنـوب غربـی در صـنایع بـا فنـاوري بـالا، سیاست راهبردي فصلنامه نامـه بازرگـانی پـژوهش ، دوره16 شماره، 61 ،166 -135.
[11] ﺷﺎه آﺑﺎدي، ا. ثمری، ه.(1395). ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺻﺎدرات ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﻨﺎوري ﺑﺮﺗﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﻌﺎدﻻت ﻫﻤﺰﻣﺎن، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺪﻟﺴﺎزي اﻗﺘﺼﺎدي ﺷﻤﺎره 72 : 98-40
[12] شجاعی، ا. (1390). ﺑﺮرﺳﯽ اﺛـﺮاتﺑﯽﺛﺒﺎﺗﯽ ﺻﺎدرات ﺑﺮ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮﻫﺎي ﭘﻮﯾـﺎ . ﻧﻬﻤﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات ﻏﯿﺮﻧﻔﺘﯽ ﮐﺸﻮر اﺗﺎق ﺑﺎزرﮔـﺎﻧﯽ ، و ﺻﻨﺎﯾﻊ و ﻣﻌﺎدن ﺗﺒﺮﯾﺰ.
[13] کازروني، ع. نصيب¬پرست، س.(1394). عوامل تعيينکننده صادرات در کشورهاي درحال توسعه: رويکرد اقتصادسنجي بيزيني، فصلنامه علمي پژوهشي برنامه و بودجه، 3: 63-35.
[14] موسی¬خانی، م. شهروان مهر،ا .(1394). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در بنگاههاي کوچک و متوسط صنایع غذایی استان قزوین با رویکرد MADM. مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره23: 1-9.
[15] Calduell. C (2006), “The Influence of Internal and External Firm Factors on International Product Adaptation Strategy and Export Performance: A Three-Country Comparison,” Journal of Business Research, 59 (2), 176–185. 321
[16] Diana Marcela ,E. BarbosaaAndrea ,H. AyalabAlbertoArias, S.(2016). The Colombian pharmaceutical industry: Factors affecting export. European Journal of Management and Business Economics. V(25).39-46
[17] Freund, C., Pierola, M.D. (2012). Export surges. Journal of development economics, 97(2): 387-395.
[18] Hult, H.(2014). Global organizational learning in the supply chain: a low versus high learning study. Decision Sciences. Vol. 31No. 2.
[19] Lawrence(1988)
[20] Li, T. (2013). Reviving traditions in researchoninternational market entry. Advances in International Marketing
[21] Michael .E. (2016) Export stimuli and export barriers: evidence from empirical research studies. European Business Review, 97 (2): 68-79.
[22] Navazeni, B. (20m16).Investigating factors affecting the development of export performance in small and medium entrepreneur companies (Case Study: dried fruit exporting companies of Tehran Province). International Journal of Humanities and Cultural Studie.
[23] Sampaothong,R.(2016). The impact of innovation activities on firm performance using a multi-stage model: Evidence from the Community Innovation Survey 4. Research Policy.
[24] Sushanta ,M. Helena, M.(2017). Export prices, selection into exporting and market size: Evidence from China and India. International Business Review, V( 26) : 1034-1050.
[25] Walker ,R. Doty, D.H., Glick, W.H and Huber, G.P. (2001),”Fit, equifinality and organizational effectiveness: A test of two configurational theories”, Academy of Management Journal, Vol. 36, No. 6, pp. 1196-1250.
[26] Wang, C. Wang, L. (2014). Entrepreneurial orientation, learning orientation,and firm performance. Entrepreneurship Theory and Practice, 32(4): 635-657 - صفحات : 1-18
- دانلود اصل مقاله ( 863.47 KB )