تأثیر نقش تعدیل کننده رقابت در بازار محصول بر رابطه بین ارتباطات سیاسی و چسبندگی هزینه
- آرشیو : نسخه زمستان 1399
- نوع مقاله : پژوهشی
- شناسه دیجیتال (DOI) :
- کد پذیرش : 11979
- موضوع : سایر شاخه های مدیریت
- نویسنده/گان : فاطمه مزارعی، مجتبی رحیمی
-
چکیده :
مقدمه: تأثیر روابط سیاسی بر واحدهای تجاری، مورد توجه بسیاری از تحقیقات در سراسر جهان بوده است. از آنجا که مدیران اجرایی و غیر اجرایی با داشتن ارتباطات سیاسی میتوانند با استفاده از ارتباطات و روابط خود با سیاستمداران، مزایای متنوعی را برای شرکت به ارمغان بیاورند، آنها اغلب به نظر واقعاً قدرتمند می باشند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر تأثیر نقش تعدیل کننده رقابت در بازار محصول بر رابطه بین ارتباطات سیاسی و چسبندگی هزینه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر، کاربردی با رویکرد پس رویدادی و طرح آن از نوع شبه تجربی است. دراین پژوهش تعداد 128 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازه ی زمانی 1392 تا 1398 بررسی شده است. همچنین، فرضیه های پژوهش با استفاده از الگوی داده های ترکیبی آزمون شده است. یافتهها: براساس فرضیه اول ارتباطات سیاسی بر چسبندگی هزینه تأثیر منفی و معنادار وجود دارد. با توجه به فرضیه دوم رقابت در بازار محصول موجب تعدیل رابطهی بین ارتباطات سیاسی و چسبندگی هزینه شرکت می شود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که ارتباطات سیاسی شرکت باعث افزایش چسبندگی هزینه میشود و رقابت در بازار محصول رابطه مستقیم بین ارتباطات سیاسی شرکت و چسبندگی هزینه را کاهش میدهد. واژگان کليدي: ارتباطات سیاسی، چسبندگی هزینه، رقابت در بازار محصول طبقه بندی موضوعی: M41. - کلید واژه : ارتباطات سیاسی، چسبندگی هزینه، رقابت در بازار محصول
- Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
[1] ايزدپور، مصطفي؛ نيكومرام، هاشم؛ رهنماي رودپشتي، فريدون و بني مهد، بهمن (1397). تحليل چگونگي تاثيرگذاري نااطميناني بر چسبندگي هزينه ها در بورس اوراق بهادار تهران، اقتصاد مالي (اقتصاد مالي و توسعه)، دوره 12، شماره 43 ، صص 49-73 .
[2] بادآور نهندی، یونس و تقی زاده خانقاه، وحید (1397). تأثیر ارتباطات سیاسی بر سرمایهگذاری بیشتر از حد و عملکرد شرکت، بررسی حسابداری و حسابرسی، دوره 25، شماره 2، صص 181-198
[3] بحری ثالث، جمال و عبرتی، محمدرضا (1398). تاثیر ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام با تاکید بر رقابت بازار محصول، دانش سرمایه گذاری، دوره 8، شماره 29، صص 275-296
[4] رهنمای رودپشتی، فریدون و محسنی، عبدالرضا (1397). ارتباطات سیاسی، سود نقدی و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، دوره 11، شماره 38، صص 129-144
[5] ژولانژاد، فاطمه؛ بخردی نسب، وحید و عرب صالحی، مهدی (1398). تأثیر تغییرات فروش و انتظارات از رشد فروش بر چسبندگی هزینهها در شرایط نبود اطمینان، راهبرد مدیریت مالی، دوره 5، شماره 19، صص 159-187.
[6] صفرزاده، محمدحسين (1393). نقش راهبري شرکتي در توضيح چسبندگي هزينه ها، حسابداري مالی، دوره 6، شماره 23، صص 1-21.
[7] کردستانی، غلامرضا و صابر، امیر (1397). رقابت در بازار محصول، عدمتقارن در رفتار هزینهها و انتظار مدیر از فروش آتی: تحلیل در سطح کل فضای کسب وکار، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 7، شماره 26، صص 31-42
[8] عیوض نوه سی، رقیه و کسیانی، محمد (1396). بررسی تاثیر ساز و کارهای رقابت در بازار محصول بر چسبندگی هزینه، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران، دانشگاه مقدس اردبیلی
[9] Adhikari, A., Derashid, C. and Zhang, H. (2006). Public Policy, Political Connections, and Effective Tax Rates: Longitudinal Evidence from Malaysia. Journal of Accounting and Public Policy, 25 (5), 574-595.
[10] Anderson, M. C. R. D. Banker, & S. N. Janakiraman. (2003). Are Selling, General, and Administrative Costs “Sticky”? Journal of Accounting Research, 1-41.
[11] Arifur, K, Dessalegn, G., Mihret, M. and Badrul, M, (2016).Corporate political connections, agency costs and audit quality, International Journal of Accounting & Information Management, 25 (4).
[12] Balakrishnan, R., & Gruca, T. (2008). Cost stickiness and core competency: A note. Contemporary Accounting Research, 25 (4): 993–1006.
[13] Berkman, H. and Galpoththage, V. (2016). Political connections and firm value: an analysis of listed firms in Sri Lanka. Pacific Accounting Review, 28 (1), (in-press), http://dx.doi.org/10.1108/PAR-06-2014-0020.
[14] Benjamin, S.J., Zain Wahab, M.M. & Abdul, M.A. (2016). Political connections, institutional investors and dividend payouts in Malaysia. Pacific Accounting Review, 28 (2), (in-press), http://dx.doi.org/10.1108/ PAR-06-2015-0023.
[15] Bliss, M. A. and Gul, F. A. (2012a). Political Connection and Cost of Debt: Some Malaysian Evidence. Journal of Banking and Finance, 36, 1520–1527.
[16] Boubakri, N., Claude, J., and Saffar, W. (2012). The impact of political connections on firms operating performance and financing decisions. The Journal of Financial Research, 3, 397-423.
[17] Chaney, P.K., Faccio, M. and Parsley, D. (2011). The quality of accounting information inpolitically-connected firms. Journal of Accounting and Economics, 51 (1-2), 58-76.
[18] Claessens, S., Feijen, E. and Laeven, L. (2008). Political connections and preferential access to finance: The role of campaign contributions. Journal of Financial Economics, 88 (3), 554-580.
[19] Faccio, M. (2010). Differences between politically-connected and non-connected firms: A cross country analysis. Financial Management, 39 (3), 905-928.
[20] Fan, J.P.H., Wong, T.J. and Zhang, T. (2007). Politically-connected CEOs, corporate governance, and post-IPO performance of China’s newly partially-privatized firms. Journal of Financial Economics, 84 (2), 330357.
[21] Johnson, S., T. Mitton. (2003). Cronyism and Capital Controls: Evidence from Malaysia. Journal of Financial Economics, 67 (2), 351382.
[22] La Porta, R., Lopez-de-Silanes F., Shleifer, A. and Vishny, R. (2000). Investor Protection andCorporate Governance. Journal of Financial Economics, 58 (1-2), 3–27.
[23] Leuz, C. & Oberholzer-Gee, F. (2003). Corporate transparency and political connections. Mimeo. Wharton School, Philadelphia, PA
[24] Li, W.L. & K. Zheng. (2016). Product market competition and cost stickiness. Review of Quantitative Finance and Accounting, Available at springer: www.springer.com.
[25] Leuz, C. and Oberholzer-Gee, F. (2003). Corporate transparency and political connections.Mimeo. Wharton School, Philadelphia, PA
[26] Garkaz, M. & Mostafavi Makrani, S.V. (2019). Political connections and cost stickiness: The moderating role of product market competition. SMART Journal of Business Management Studies, 1 (15): 40-49.
[27] Guadalupe, M& Pérez-González, F. (2010). Competition and Private Benefitsof Control. Working Paper. INSEAD
[28] Noreen, E., & Soderstrom, N. (1997). “The accuracy of proportional cost models: evidence from hospital service departments”. Review of Accounting Studies, 2(1), 89-114.
[29] Yas ukata, Kenji., & Kajiwara, Takehisa. (2011). Are “Sticky Costs” the Result of Deliberate Decision of Managers? available at: http://ssrn.com - صفحات : 57-71
- دانلود اصل مقاله ( 845.59 KB )