-
آرشیو :
نسخه بهار 1399 - جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11903
-
موضوع :
سایر شاخه های مدیریت
-
نویسنده/گان :
محمدرضا کاظمی مهر، جواد کیهان
-
کلید واژه :
روش های کاربست، مدیریت دانش، آموزش و پرورش.
-
Title :
Practices of Knowledge Management in the Education of Osko County
-
Abstract :
The purpose of this study was to identify knowledge management practices among educational staff in the city of Osco. The method of this research is of a qualitative type in which a phenomenological approach was used. The participants were selected from among the secretaries of education in the city of Osco. A purpose-based sampling method was conducted with 17 participants. The main method of data collection is unstructured and in-depth interviews. The methodology of analyzing the guideline is the researcher's guide to this study. The data obtained from the analysis of interviews about the use of knowledge management in the education of the city of Osco in six components of knowledge acquisition, knowledge storage, knowledge transfer, knowledge generation, application of knowledge and knowledge development were collected and analyzed using a quantitative method And analyzed. According to the findings of this study, the rate of application of knowledge acquisition, knowledge storage and knowledge transfer components in the education of the city of Oskoo is acceptable and acceptable, but the amount of application of knowledge production components, the use of knowledge and the development of knowledge in an undesirable and unacceptable level is. According to employees in OECD education, knowledge is not produced at all, and is never developed, and at the same time, knowledge is stored, acquired, and transferred to students in OECD education. Therefore, it is necessary to explain the importance of knowledge generation, knowledge utilization and knowledge development among the education staff of the city of Osco.
-
key words :
Practical Methods, Knowledge Management, Education
-
مراجع :
[1] بیگلری، علی، (1388)، "بررسی تاثیر مدیریت دانش بر فرآیند نوآوری تکنولوژیگی"، دانشگاه مازندران ،دانشکده اقتصاد و اداری.
[2] حسین زاده،محمد؛کوهستانی ،محمدرضا؛ دانایی فرد، حسن.(1391).نقش مدیریت دانش در نوآوری سازمان ها، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش ،مرکز همایشهای بین المللی رازی،تهران،(13)و(14) بهمن ماه .
[3] دانایی فرد، حسن؛ کاظمی، حسین؛ (1389) مروری بر مبانی فلسفی وفرایند اجرای روش پدیدار نگاری، فصلنامه مدیریت و بهره وری،دانشگاه آزاد تبریز، (68) 44.
[4] دهقان نجم، منصور.(1388). مدیریت دانش و نقش آن نوآوری سازمانی، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول ، (10) 52.
[5] رضائیان، علی (1391)، چرخه حیات دانش؛ فصلنامه پیام مدیریت؛ سال دوم؛ (4)3.
[6] ساعی ارسی، ایرج و مهدیزاده اقدم، شیوا (1395) روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی، کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی نیکان، https://www.civilica.com/Paper
[7] سهرابی،بابک و دارمی، علی(1394).عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش،تهران ،پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
[8] علامه، سید محسن. زارع، سید محسن.(1393).بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری، عملکرد سازمانی، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی مهندسی و مدیریت نوآوری در ایران-تهران
[9] ربیعی، علی، رویا غفاری مقدم و مصطفی آیین، (1392)، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و بهبود عملکرد کارکنان در مراکز آموزشی درمانی شهر زنجان، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری، شیراز.
[10] رجبی دانالو،مهدی (1391)، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نواوری سازمانها ، فصلنامه صنعت بیمه، سال 25، (12) 112.
[11] علیقلی، صابر؛ محمدی، زهرا؛ اکرامی،تقی (1395)، نقش مديريت دانش و سرمايه هاي فكري در كسب مزيت رقابتي، هفتمین کنفرانس بین¬المللی مدیریت دانش، تهران.
[12] مظفری، فرید (1396)، ارائه مدلی جهت اتصال فرایندهای مدیریت دانش به فرایندهای کسب وکار و پایش مدیریت دانش ، پایان¬نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران.
[13] Adams, N & Lamont, M. (2017),"pathway to innovation through knowledge management ", 2nd international conference on intellectual capITal,knowledge management, and organizational learning, pp 89-99.
[14] Baddi and Sharif, (2014), Information management and Knowledge integration for enterprise innovation, logistics Information management, (2), pp: 55-145.
[15] Bechina,H. Borges- Tiago,Teresa,(2015) “A Critical Examination of E- insurance: The Portuguese Case “, University of the Azores, Portugal, The Business Review , Cambridge, Vol 14, N)1).
[16] Choi Byounggu, K. Poon. Simon, G. Davis. Joseph (2011), Effects of knowledge management strategy on organizational performance: A complementarity theory based approach, Omega, No36, pp 235 – 251.
[17] Chen, Chung-Jen and Jing-Wen Huang (2009), Strategic human resource practices and innovation performance - the mediating role of knowledge management capacIT y. Journal of Business Research 62: pp. 104–114.
[18] Davenport T H, Delong D W, Beers M C.(1998), Successful knowledge management projects. Sloan Management Review; 39(2):43-48.
[19] Doganva E. Kelly N. Gold M.(2010)" The effect of knowledge on the promotion of electronic insurance services in insurance companies using the model Omega " Knowledge management: An organizational capabilities perspective”, Journal of Management Systems, Vol. 38, No. (2), pp. 225-232.
[20] Gold, A.h., Malhotra, A., & Segars, A. H.,(2011) “Knowledge management: An organizational capabilities perspective”, Journal of Management Systems, Vol. 18, No. (1), pp. 185-214.
[21] Haber,B. (2009), Strategic human resource practices and innovation performance - the mediating role of knowledge management capacITy. Journal of Business Research (62): pp. 203–215.
[22] Huosong, J.C., (2003), Managerial concerns in knowledge management, Journal of Knowledge Management, Volume 5. Number (1). pp. 43-57, 1998.
[23] Karel vig M. (2012), Mobile payment: a journey through existing procedures and standardization initiatives, IEEE Communication Surveys 6 (4) ,44-66.
[24] Kiley,G., Yu, S. H., Lee, J. H., (2011), Knowledge strategy planning: Methodology and Case, Expert Systems wITh Applications, No (24), 295-307; In,185.
[25] Omega, Y. G. (2008), Knowledge strategy planning: Methodology and Case, Expert Systems with Applications, No (24), 295-307; In,185.
[26] King, WR, Yu, S. H., Lee, J. H., (2008). Knowledge sharing. The Encyclopedia of Knowledge Management. Schwartz DG, edITor. Idea Group Publishing; pp. 493–498.
[27] Khalife , P. & vanisa, J.C., (2013), Managerial concerns in knowledge management, Journal of Knowledge Management, Volume 5. No(1). pp. 43-57, 1998.
[28] Malhotra,R., (2000), "Defining process-oriented knowledge management strategies”, Knowledge and process management, Vol. 9, No. (2), pp. 103-118.
[29] Nonaka, I..(2004) "The knowledge creation company: How Japanese companies create thedynamics of innovation", New York: Oxford University Press.
[30] Oscar brock,A.(2016).T/he role of existing knowledge in new product innovativeness and performance ,decision sciences, No (34),2,385-419.
[31] Wang, C.L., Ahmed, P.K. (2013), “Structure and structural dimensions for knowledge based organizations”, Measuring Business Excellence, Vol. 7, No. (1), pp. 51-62.
[32] Yang H.Lee ,D. (2009), the intelligent enterprise and knowledge management, Available at: www.ecz.edo/decenter/ok/, 170-171.
[33] Yu, S.H., K, Young-Gul and Kim, M.Y., (2014), Do we know what really drives KM performance? JOURNAL OF KNOWLEDGE MANAGEMENT, VOL. 11, NO(6), pp. 39-53.
[34] Zhang, p.J, Zhao, S., (2006); Environment, corporate entrepreneurship and financial performance: a taxonomy approach, Journal of Business Venturing, Vol.8. NO (4), pp. 319-333.
- صفحات : 31-40
-
دانلود فایل
( 605.09 KB )