-
آرشیو :
نسخه تابستان 1399-جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11934
-
موضوع :
حسابداری
-
نویسنده/گان :
روشنک رسولیمحمد، اکبر ولیزاده اوغانی
-
کلید واژه :
استراتژیهای رقابتی، ارزش افزوده بازار، سهامداران عمده.
-
Title :
Investigation the effect of competitive strategies on market value added with emphasis on major shareholders
-
Abstract :
Today, competition is known as principle in the market place. One of the most important goals of business units in today's competitive markets is to generate high profits and increase owner's economic wealth and create wealth for shareholders. This can be achieved by making rational decision and choosing the right strategy for the organization. An evaluation of the performance of the organization reveals how much the executives performance has been in line with the shareholder's wishes. The main purpose of the present study is to investigate the impact of competitive strategies on market value-added with the moderating role of major shareholders. The research method is descriptive in nature and it is an applied research. The statistical population of this study includes the companies listed in Tehran Stock Exchange during 5 years from 1392 to 1396 years. The sampling method is random by the way systematic removal. Multivariate linear regression was used to examine the relationship between variables. The E-Views software was used to the test hypotheses. The results of the hypothesis test showed competitive strategies such as cost leadership and differentiation have no significant relationship with market value-added, also there is no significant relationship between competitive strategies and market value-added with the moderating role of major shareholders. Actually, states that, market value added is not a good tool to measure the impact of competitive strategies on the performance of an organization.
-
key words :
Competitive strategies, Market value-added, major shareholders.
-
مراجع :
[1] انصاری، عبدالمهدی و محسن، کریمی(1387). بررسی معیارهای مالی ارزیابی عملکرد مدیریت در ارزش آفرینی برای سهامداران با تاکید بر معیارهای اقتصادی، حسابدار شماره ۲۰۰، صفحه 3 الی ۱۱.
[2] انواری رستمی، علیاصغر و تهرانی، رضا و سراجی، حسن (1383). بررسی ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی، سود قبل از بهره و مالیات و جریانهای نقدی عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، سال یازدهم، شماره 37، صص21-3.
[3] پرندین، کاوه و قنبری، مهرداد و درخشانی درخش، محمد (1395). بررسی تاثیر ساز و کار راهبردی شرکتی بر محافظه کاری مشروط. پژوهش حسابداری، شماره 22.
[4] پورتر، مايكل، (1387). استراتژي رقابتي تكنيك هاي تحليل صنعت و رقبا، ترجمه جهانگير مجيدي و عباس مهر پويا ، موسسه خدمات فرهنگي رسا، چاپ سوم.
[5] تابش، محمد حسین و عسگری، محمدرضا و نجار، لیلا (۱۳۹۶). تاثیر ارزش افزوده بازار و شاخص های سنتی عملکرد بر خلق ارزش ذینفعان در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دومین کنفرانس سالانه اقتصاد مدیریت و حسابداری، اهواز، دانشگاه شهید چمران، سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان.
[6] حدادیان، عليرضا و منظمی برهانی، مسعود و ابراهيم رحيمی (1393). تاثيراستراتژی های تمرکز تمایز بر عملكرد با در نظر گرفتن نقش واسط قابليت های بازاریابی و قابليت های تكنولوژی. اولين کنفرانس بين المللی اقتصاد، مدیریت ،حسابداری و علوم اجتماعی، رشت، ایران .
[7] زنجیردار، مجید و طالبی فرهانی، زرین و موسوی بصری، سیدمسلم و لونی، ندا (1389). مقایسه سیستم های سنجش عملکرد و تحلیلی بر کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم نوین سنجش عملکرد، بررسیهای بازرگانی، 31.
[8] سپاسی، سحر و انواری رستمی، علیاصغر و صیادی سومار، علی (1394). تاثیر توانایی مدیریت ر تجدید ارائه صورتهای مالی با تاکید بر انگیزههای فرصت طلبانه. فصلنامه دانش حسابداری مالی،دوره 2، شماره 4، 89-110.
[9] سجادی، سیدحسین و فرازمند، حسن و جعفریپور، میثم (1391). تاثیر سهامداران عمده و تغییرات سود بر فرآیند هموارسازی سود در شرکتهای بورسی. فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 20، سال پنجم، 65-84.
[10] سلیمی، لیلا و اولیازاده، فرزانه (1396). بررسی تاثیر استراتژی های پورتر و کسب مزیت رقابتی شرکت ها مورد مطالعه شرکت های تولید کننده فولاد استان زنجان، دومین همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه تهران، دانشگاه اسوه، دانشگاه تهران.
[11] عاشری لشت نشایی، صدیقه و چیرانی، ابراهیم(1396). استراتژی های پرتر و ارتباط آن با عملکرد و ریسک، چهارمین همایش ملی مدیریت و حسابداری، جیرفت، همایش گستران.
[12] علی نژاد ساروکلایی، مهدی و بحرینی، مریم (۱۳۹۲). تاثیر سرمایه گذاران نهادی و تمرکز مالکیت بر فرصتهای سرمایه گذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، سال پنجم، شماره ۱۹، پاییز ،۹۲ صفحات ۱۰۹- ۹۱.
[13] کاشانیپور، محمد و رسائیان، امیر (1386). بررسی رابطه بازده سهام و معیارهای ارزیابی عملکرد، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، سال هفتم، شماره 25، صص121-138.
[14] مرادی، محمد و سپهوندی، سعیده (1394). تاثیر استراتژیهای رقابتی بر پایداری عماکرد مالی و ریسک. پژوهشهای حسابداری مالی، سال هفتم، شماره سوم، 75-90.
[15] نوروش،ایرج و سپاسی، سحر و نیکبخت، محمد رضا (1384). بررسی مدریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، شماره 43، صص 165-177.
[16] نیکخواه، نورالله و رضازاده کارسالاری، عباس و مومنی، علیرضا (1397). بررسی تاثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامههای پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 4 (11).
[17] ولیزاده اوغانی، اکبر و فقهی فرهمند، ناصر و مدرس خیابانی، فرزین (1396). توانایی مدیریت و پیامدهای آن بر ارزش آفرینی شرکتها با بکارگیری شبکههای عصبی (رویکرد مقایسهای در صنایع شیمیایی و مواد غذایی)، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال 28، شماره111.
[18] Fernandez, A.M. (2009). Structure and Performance of the series sector and transition economics, The economics of transition, 17(3), 467-501.
[19] Keliman,(2012). Are companies benchmark of performance, they have increased shareholders value relative to other companies or not.
[20] Liu, W., and Atuahene-Gima, k. (2018). Enhancing product innovation performance in a dysfunctional competitive environment: The roles of competitive strategies and market-based assets. Journal of Industrial Marketing Management.
[21] Nandakumar, M.K., Ghobadian, Abby., & O'Regan, Nicholas., (2011). Generic strategies and performance – evidence from manufacturing firms, International Journal of Productivity and Performance Management, 60 (3).
[22] Ovtchinnikov, A.V. (2010). Corporate political contributions and stock returns. Journal of Finance, 65: 687-724.
[23] Rajiv, D. B., and Raj, M., and Arindam. T.(2014). Does a Differentiation Strategy Lead to More Sustainable Financial Performance than a Cost Leadership Strategy? Management Decision, Vol. 52, No. 5, Pp. 872 - 896
[24] Stewart, GB.III. "The Quest for Value". New York: Harper-Collins., 1991.
[25] . Thomsen, S. & T. Pedersen (2000), "Ownership Structure and Performance in the Largest European Companies", Journal of Strategic Management, Vol. 21, PP. 689-705
[26] Vijayalakshmi, (2015). Corporate Leverage and Shareholder Value Creation-A study on Indian manufacturing sector, International journal of multidisciplinary research social and management sciences, April/June: 54-62.
[27] Wet, J.H. (2005). EVA Versus Traditional Accounting Measures of Performance as Drivers of Shareholder Value a comparative Analysis. Meditari Accountancy Research, 13(2): 2- 6..
- صفحات : 1-13
-
دانلود فایل
( 735.75 KB )