-
آرشیو :
نسخه زمستان 1399
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
11978
-
موضوع :
مدیریت مالی
-
نویسنده/گان :
مجتبی رحیمی
-
کلید واژه :
چابکی سازمانی، مدیریت دانش، نوآوری سازمانی، کارکنان
-
Title :
Investigating the Effect of Corporate Life Cycle on Corporate Social Responsibility Considering the Moderating Role of Internal Financing in Tehran Stock Exchange
-
Abstract :
Introduction: One of the manifestations of maximizing the value of the company is performing activities related to social responsibility, which may have benefits such as making desirable investments. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of the moderating role of domestic financial resources on the relationship between the life cycle of the company and the social responsibility of companies listed on the Tehran Stock Exchange.
Research Method: The present study is an applied with post-event approach and its design is quasi-experimental. In this study, 73 companies listed on the stock exchange in the period 1397-1389 were reviewed. The Kinder, Leidenberg, and Domini's research institutes were used to measure social responsibility, the Dickinson model was used to measure the life cycle, and the accumulated profit or loss was used to calculate domestic financial resources. Also, research hypotheses were tested using a combined data model.
Findings: The results showed that social responsibility in different stages of the company's life cycle (emergence, growth, maturity and decline) are significantly different. Also, internal financial resources affect the company's social responsibility. The results also showed that domestic financial resources as a moderator affect the intensity of the relationship between the life cycle of the company (growth and decline) and corporate social responsibility.
Conclusion: Matured firms in attempts to gain the competitive advantages of investments, invest more on corporate social responsibility than other firms.
-
key words :
Corporate Life Cycle; Corporate Social Responsibility; Internal Financing
-
مراجع :
[1] آقايي، ميلاد و آقايي، رضا (1393). ارائه الگوي مفهومي چابكي سازماني. فصلنامه رشد فناوري، 39، 37-43.
[2] ایماني پور، نرگس؛ محمدپور، سعيده و قلي پور، آرین (1391). نقش مدیریت منابع انساني الکترونيکي بر نوآوري سازماني. توسعة کارآفریني، 5(2)، 87-105.
[3] پاشازاده، یوسف و گوهری، علی (1391). بررسی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر میزان کیفیت خدمات و نوآوری. تهران، پنجمین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
[4] دانش فرد،کرم ا... و شهابی نیا، سعید (1389). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش .فصلنامه مدیریت، 7(17)10-1..
[5] سیمچی، شهریار (1393). تبیین رابطه مدیریت دانش و چابکسازی یگانهای آجا. علوم و فنون نظامی، 10(28)، 5-28.
[6] طالقانی ،غلام رضا؛ انواري ،علی و افتخاري، لیلا (1390). رابطه بین مدیریت دانش و نوآوري سازمانی در یک شرکت بیمه. پژوهشنامه صنعت بیمه(صنعت بیمه سابق)، (1)، 151-171.
[7] عسگري، ناصر. ( 1384 ). بررسي رابطة عوامل سازماني (ساختار، فرهنگ، تكنولوژي)، وزارت كار و امور اجتماعي با استراتژي مديريت دانش. پايان نامة كارشناسي ارشد، دانشكدة مديريت دانشگاه تهران، ص 76.
[8] قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ نصیری ولیک بنی ، فخر السادات و بهشتی راد، رقیه (1393). ارزیابی اثر فرایندی و زیرساختی مدیریت دانش بر چابک سازی سازمان. پژوهش های مدیریت عمومی، 7(23)، 27-52.
[9] کوهی اقدم، علیرضا؛ کوهی اقدم، الهام؛ جوان امانی، ودود و مشهدی محمدی، امیر (1398). بررسی ﺗﺄثیر مدیریت تکنولوژی بر کیفیت خدمات با ﺗﺄکید برنقش میانجی چابکی سازمانی در صنعت خودرو (مطالعه موردی: شرکت ایرتویا). فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 17(38)، 55-66.
[10] گودرزي، محمود. ابوترابي، مجتبي. دستي گردي، مهدي. دستي گردي، كاظم. (1388). ارتباط فرهنگ سازماني با مديريت دانش مديران ستادي سازمان تربيت بدني. نشرية حركت (مديريت ورزشي)، 2(214).
[11] مرادي، محمود، یاکيده، کيخسرو، عبداللهيان، فرزانه، و صفردوست، عاطفه (1392). بررسي تأثير فرهنگ مدیریت خطا بر نوآوري سازماني. فصلنامة مدیریت فرهنگ سازماني، 11(2)، 87-114.
[12] نباتچیان، غلامرضا؛ موسوی، سیدجعفر و صفانیا، علی محمد؛ (1392). بررسی رابطه بين چابكی سازمانی و رضایت شغلی كاركنان وزارت ورزش و جوانان. همایش ملی دستاوردهای نوین علمی در تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر.
[13] نیک فرجام، سعیده؛ افلاکی فرد، حسین و قلعه نوی، محمد (1399). رابطه کارآفرینی سازمانی و چابکی سازمانی با میانجی گری مدیریت دانش (مورد مطالعه:استادان دانشکده فنی پسران مرودشت). دو ماهنامه علمي – پژوهشي رهيافتي نو در مديريت آموزشي، 11(44)، 263-278.
[14] وحدتی، حمیرا؛ ناعمی، علی محمد (1399). رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی با میانجیگری فراموشی سازمانی هدفمند. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 27(3)، 441-451.
[15] یوسفی، احسان؛ فیضی، جعفر صادق و سلیمانی ،محمد (1391). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوري. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3، 29-51.
[16] Aino Kianto, Muhammad Shujahat, Saddam Hussain, Faisal Nawaz, Murad Ali, (2019). "The impact of knowledge management on knowledge worker productivity", Baltic Journal of Management.
[17] Aghaei, Milad & Aghaei, Reza (2014). Provide a conceptual model of organizational agility. Technology Development Quarterly, 10 (39), 43-38.
[18] Allameha, M.; Zamani, M.;& Davoodia, M .R. (2011) .The Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management (A Case Study: Isfahan University).Procedia Computer Science, 3, 1224–1236
[19] Borins, S. (2001). The Challenge of Innovating in Government, The Price water house Coopers Endowment for The Business of government, February 2001
[20] Brent M.H ., & S.A vital .(2007).Knowledge sharing in large IT organization:A case study .The journal of information and knowledge management systems, (37)4:421-4390.
[21] Camisón, C., Villar-López, A., (2014),Organizational innovation as an enabler of technological innovation capabilities and firm performance,Journal of Business Research 67 ,pp2891–2902,
[22] Cantnera, U.; Joel ,K.;& Schmidtc, T. (2011). The effects of knowledge management on innovative success – An empirical analysis of German firms .Research Policy, 1-10.
[23] Crossan, M., & Apaydin, M. (2010). A multi-dimensional framework of organizational innovation: A systematic review of the literature. Journal of Management Studies, 47(6), 1154-1191.
[24] Damanpour, F., Walker, R. M., & Avellaneda, C. N. (2009). Combinative effects of innovation types & organizational performance: A longitudinal study of service organizations. Journal of Management Studies, 46(4), 650-675.
[25] Lawson, Sh. (2003). Examining the relationship between organizational culture and knowledge management. Dissertation, United States: International Nova Southeastern University.
[26] Lam, A. (2010). Innovative organizations: Structure, learning and adaptation. Innovation Perspectives for the 21st Century, Madrid: BBVA, Spain.
[27] Nonaka, I., & Konno, I. (1998). The concept of “Ba: Building a Foundation for Knowledge Creation. California Management Review , 40 (3), 40-54
[28] Ode, Egena & Ayavoo, Rajenthyran (2020). The mediating role of knowledge application in the relationship between knowledge management practices and firm innovation. Journal of Innovation & Knowledge. (53): 210-218.
[29] Peng, J., Zhang, G., Fu, Z., & Tan, Y. (2014). An empirical investigation on organizational innovation and individual creativity. Information Systems and e-Business Management, 12, 465- 489.
[30] Sharifi,H & Zhang,z (2009). Agile manufacturing, business, process management journal, 9(2):170-189.
[31] Steiglitz, N., & Heine, K. (2007). Innovations and the role of complementarities in a strategic theory of the firm. Strategic Management Journals, 28(12), 1-15.
[32] Tsourveloudis, NC & Valavanis, KP.(2002). On the measurement of enterprise agility. Journal of Intelligent and Robotic Systems; 33(3): 329-42.
[33] Wikhamn, W (2019). Innovation, sustainable HRM and customer satisfaction. International Journal of Hospitality Management, 76: 102-110.
- صفحات : 23-33
-
دانلود فایل
( 765.47 KB )