-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12050
-
موضوع :
حسابداری
-
نویسنده/گان :
فاطمه ذوالفقاری، حامد اجتماعی شولی، غزاله ذوالفقارلو، رحمن مرادی، فاطمه قربان پور، مهدیه کارگر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
اهمیت مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت در حال افزایش است و نتایج استراتژیکی برای شرکت ها در بر دارد. شرکت های بزرگ به طور قابل توجهی در فعالیت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکت سرمایهگذاری می کنند. تمایل به سرمایه گذاری در مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت نشان می دهد که این یک هزینه، محدودیت یا کار درستی که باید انجام داد، نیست بلکه منبعی برای کسب مزیت رقابتی است. امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت برای اکثر سازمان ها و مدیرانشان موضوعی مهم به شمار می رود. از این رو هدف این تحقیق بررسی تأثیر اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل بر مسئولیت اجتماعی شرکتها با نقش تعدیلگر مالکیت نهادی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. پژوهش حاضر تحقیقی کاربردی و از نوع تحقیقات شبه تجربی و روششناسی آن از نوع پس رویدادی است که در آن تأثیر اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل بر مسئولیت اجتماعی شرکت ها با نقش تعدیلگر مالکیت نهادی، مورد بررسی قرار گرفته است. در راستای تحقق اهداف پژوهش سه فرضیه تدوین شده است. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از مدل رگرسیون رگرسیون خطی چند متغیره و دادههای ترکیبی استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 93 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که طی سالهای 1389 تا 1398 مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج پژوهش، اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل بر مسئولیت اجتماعی شرکت ها تأثیر معناداری دارد. همچنین، مالکیت نهادی به عنوان تعدیلگر بر شدت رابطه بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل و مسئولیت اجتماعی شرکتها تأثیر میگذارد.
-
لیست منابع :
[1] چاوشی، کاظم؛ رستگار، محمد؛ میرزایی، محسن. (1394)؛ "بررسی رابطه اطمینان بیش از حد مدیران و انتخاب سیاستهای تأمین مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمي پژوهشي دانش مالي تحليل اوراق بهادار ، سال هشتم، شماره 25.
[2] ﭘﻮرﻋﻠﯽ، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ؛ ﺣﺠﺎﻣﯽ، ﻣﺤﺪﺛﻪ. (1393)؛ "ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ اﻓﺸﺎي ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﻧﻬﺎدي در ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان"، داﻧﺶ ﺣﺴﺎﺑﺪاري و ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، سال سوم، شماره 10، صص 135-150.
[3] پیرمرادی، فاطمه (1393). " تأثیر بیش اعتمادی مدیریت بر کیفیت سود ﺷﺮﻛﺘﻬﺎي ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار تهران"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات سیرجان.
[4] رﻫﻨﻤﺎي رودﭘﺸﺘﯽ، ﻓﺮﯾﺪون؛ زﻧﺪﯾﻪ، وﺣﯿﺪ (1391). " ﻣﺎﻟﯽ رﻓﺘﺎري و ﻣﺎﻟﯽ ﻋﺼﺒﯽ (ﭘﺎراداﯾﻢ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺎﻟﯽ) از ﺗﺌﻮري ﺗﺎ ﻋﻤﻞ؛ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ- ﺳﺎزﻣﺎن ﭼﺎپ و اﻧﺘﺸﺎرات؛صص 40-48.
[5] فغانی ماکرانی، خسرو؛ حیدری رستمی، کرامتاله؛ امین، وحید (1395)." بررسی رابطه میان مسئولیتپذیری اجتماعی و ریسک کاهش قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایهگذاری، سال پنجم، شماره 19، صص269-278.
[6] قاسمی، علی؛ نیکبخت، محمدرضا؛ ایمانی برندق، محمد. (1394)، "تأثیر اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت بر نوسان بازده غیر متعارف سهام"، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره یک، شماره 1، صص 54-63.
[7] قربانی، بهزاد و تینا مبینرهنی. (1394)؛ "تأثیر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها بر کاهش ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، دانشکده علوم انسانی.
[8] محمودآبادی، حمید؛ ایمانروی، زهرا (۱۳۹۵). "بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها و عملکرد مالی بر چسبندگی هزینه در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز.
[9] کاکایی دهکردی، مجتبی؛ دستگیر، محسن (1394). " رابطة بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل و تجدید ارائة صورتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسیهای حسابداری، دوره دوم، شماره 7، صص 47-66.
[10] Ben-David, W.E., Graham, J.R., Harvey, C.R., (2013). "Managerial miscalibration. " The Quarterly Journal of Economics 128, 1547–1584.
[11] Campbell, J.L., (2007). "Why would corporations behave in socially responsible ways? An institutional theory of corporate social responsibility". The Academy of Management Review 32, 946–967.
[12] Campbell, T., Gallmeyer, M., Johnson, S., Rutherford, J., Stanley, B., (2011). "CEO optimism and forced turnover". Journal of Financial Economics 101, 695–712.
[13] Campello, M., Lin, C., Ma, Y., Zou, H., (2011). "The real and financial implications of corporate hedging". The Journal of Finance 66 (5), 1615–1647.
[14] Chin, M., Hambrick, D., Trevino, L. (2013). " Political ideologies of CEOs: The influence of executives’ values on corporate social responsibility". Administrative Science Quarterly 58. 197–232.
[15] Cheung, A., Hu (2016). "Corporate social responsibility and corporate cash holdings". Journal of Corporate Finance. Vol 37, pp. 412-430.
[16] Deshmukh, S., Goel, A.M., Howe, K.M., (2013). "CEO overconfidence and dividend policy". Journal of Financial Intermediation 22, 440–463.
[17] Fabrizi, M., Mallin, C., Michelon, G., 2014. "The role of CEO’s personal incentives in driving corporate social responsibility". Journal of Business Ethics 124, 311–326.
[18] Huang, R., Tan, K. J. K., & Faff, R. (2016). "CEO Overconfidence and Corporate Debt Maturity". Available at SSRN 2311530.
[19] Heaton, J.B., (2002). "Managerial optimism and corporate finance". Financial Management 31, 33–45.
[20] Jiraporn, P., & Chintrakarn, P. (2013). "How do powerful CEOs view corporate social responsibility (CSR)? An empirical note". Economics Letters, 119(3), 344–347
[21] Jiao, Y., (2010). "Stakeholder welfare and firm value". Journal of Banking & Finance 34, 2549–2561.
[22] Mahoney, L. and Roberts, R.W. (2007), "Corporate social performance, and financial performance and institutional ownership in Canadian firms", Accounting Forum,. 31. 233-53.
[23] Malmendier, U., Tate, G., (2005a). "CEO overconfidence and corporate investment". The Journal of inance 60, 2661–2700
[24] Malmendier, U., Tate, G., Yan, J.O.N., (2011). " Overconfidence and early-life experiences: the effect of managerial traits on corporate financial policies". The Journal of Finance 66, 1687–1733.
[25] McWilliams, A., Siegel, D., (2001). "Corporate social responsibility: a theory of the firm perspective". The Academy of Management Review 26, 117–127.
[26] Mishra, Dev R,. Sadok El Ghoul. , Omran Guedhami. , Chuk C. Y. Kwok. , (2011). "Does Corporate Social Responsibility Affect the Cost of Capital? ". Journal of Banking & Finance, Vol. 35, Issue 9, pp. 2388-2406.
[27] McCarthy,S., Oliver,B., Song,S .(2016). "Corporate Social Responsibility and CEO confidence". Journal of Banking and Finance
[28] Monks, R. and Minow, N., (1995). "Corporate governance", Blackwell, Cambridge, MA.
[29] Mahoney, L. and Roberts, R.W. (2007), "Corporate social performance, and financial performance and institutional ownership in Canadian firms", Accounting Forum, Vol. 31, pp. 233-53.
[30] Malmendier, U., Tate, G., Yan, J.O.N., (2011). "Overconfidence and early-life experiences: the effect of managerial traits on corporate financial policies". The Journal of Finance 66, 1687–1733
[31] Petersen, H. L., &Vredenburg, H. (2009). " Morals or economics? Institutional investor preferences for corporate social responsibility". Journal of Business Ethics, 90, 1, 1-14
[32] Porter, M.E., Kramer, M.R., (2006). "Strategy & society: the link between competitive advantage and Corporate Social Responsibility". Harvard Business Review 84 (12), 78–92.
[33] Petrenko, O.V., Aime, F., Ridge, J., Hill, A., (2015). "Corporate Social Responsibility of CEO Narcissism? CSR motivations and organizational performance". Strategic Management Journal doi: 10.1002/smj.2348
[34] Sundaramurthy, C., Rhoades, D., &Rechner, P. (2005). "A metal-analysis of the effects of executive and institutional ownership on firm performance". Journal of Managerial Issues, 15, 494-510
[35] Seong K. Byun , Jong-Min Oh .(2017). " Local Corporate Social Responsibility, Media Coverage, and Shareholder Value", Journal of Banking and Finance, doi: 10.1016/j.jbankfin.2017.09.010
[36] Schaefer, P.S., Williams, C.C., Goodie, A.S., Campbell, W.K., (2004). "Overconfidence and the Big Five". Journal of Research in Personality 38, 473–480.
[37] Vogel, D., (2005). "The Market for Virtue: The Potential and Limits of Corporate Social Responsibility". Brookings Institution Press, Washington, DC
[38] Wahba, H. (2010). "How do institutional shareholders manipulate corporate environmental strategy to protect their equity value? A study of the adoption of ISO 14001 by Egyptian firms". Business Strategy and the Environment, 19, 8, 495511.
[39] Wahba, Hayam; Elsayed, Khaled. (2015). "The Mediating Effect of Financial Performance on the Relationship between Social Responsibility and Ownership Structure" .Future Business Journal
[40] Wallance, H., Baumeister, R., (2002). "The performance of narcissistics rises and falls with perceived opportunity for glory". Journal of Personality and Social Psychology 82, 819–834.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل، مسئولیت اجتماعی شرکتها، مالکیت نهادی
طبقهبندی موضوعی: M41
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Purpose -Corporate social responsibility (CSR) is of increasing concern and holds strategic implications to companies across industries. Large companies invest substantially in CSR initiatives. The willingness to invest in CSR emphasizes it is not a cost, a constraint, or the right thing to do but is a source of competitive advantage. Nowadays, CSR has become increasingly significant for a wide range of organizations and for the managers that work within them. Thus, this research aims to describe the effect CEO Confidence on Corporate Social Responsibility; With Role of Moderating of Institutional Ownership in Firms Accepted in Tehran Stock Exchange.This study is of applied and quasi-experimental nature, and the method employed is an ex-post facto design in which the effects of CEO Confidence on Corporate Social Responsibility; With Role of Moderating of Institutional Ownership in Firms has been investigated.To this end, two hypotheses were defined in the study. In order to test the hypotheses of the study, the statistical measure of Multivariate Linear Regression Analysishas been employed. The type of data utilized to test the respective research hypotheses was panel data. Sample population of the study included 93 firms accepted in Tehran Stock Exchange whose data were investigated over years 2006 to 2015.
According to the results of the study, CEO Confidence has an effect on Corporate Social Responsibility. also, Institutional Ownership as a Moderating has an effect on the intensity Relationship between CEO Confidence and Corporate Social Responsibility.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
CEO Confidence, Corporate Social Responsibility, Institutional Ownership
- صفحات : 67-81
-
دانلود فایل
( 518.99 KB )