-
آرشیو :
نسخه زمستان 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12064
-
موضوع :
مدیریت بازرگانی
-
نویسنده/گان :
حسین عابدی، حجت اله صفدرپوریان
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف: هدف اصلی از انجام این مقاله " تأثیر تعامل مشتری بر رفتارهای وفاداری نسبت به وبسایتهای تجارت اجتماعی (موردمطالعه: مشتریان دیجی کالا)" است.
روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع دادهها کمی و روش گردآوری دادهها و اطلاعات و تجزیهوتحلیل آنها یک تحقیق توصیفی و نهایتاً برحسب نحوه اجرا تحقیق از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مشتریان سایت دیجی کالا است. برای تعیین حجم نمونه بین ۵ تا ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر اندازهگیری شده تعیین شد. با توجه به مقادیر حجم نمونه تعداد 396 پرسشنامه توزیع گردید که از این تعداد 5 عدد بازگردانده نشد و یا دارای ایراد و نقص در تکمیل کامل بودند که حذف گردیدند و درنهایت تعداد 391 پرسشنامه کامل و مورد تأیید جمعآوری گردید. دادههای موردنیاز تحقیق پس از گردآوری و با استفاده از فنون آمار توصیفی و نرمافزار SPSS و فنون آمار استنباطی به کمک نرمافزارهای آماری PLS جهت تحلیل دادههای آماری تحقیق با فن معادلات ساختاری انجام گردیده است.
یافتهها: حاکی از آن است که از 4 فرضیه موجود تحقیق که در آنها تأثیر بین متغیر مستقل تحقیق و ابعاد آن و متغیر وابسته را موردبررسی قرار میداد موردسنجش قرارگرفته و هر 4 فرضیه تأیید گردید.
نتیجهگیری: تاثیر تعامل مشتری بر رفتارهای وفاداری بررسی و نیز شدت تأثیر آنها بر یکدیگر مشخص و در انتها راهکارهایی به مدیران و شرکتها در راستای استفاده از نتایج حاصل از پژوهش ارائه گردید.
-
لیست منابع :
[1] ابراهیمی، عبدالحسین؛ شکاری، عاطفه و شتاب بوشهری، ناهید.(1395). تأثیر اعتماد مشتریان بر قصد خرید با میانجیگری تبلیغات دهان به دهان. مطالعات مدیریت ورزشی. شماره 40. صص: 131-146.
[2] آقاخانبابایی، حمیدرضا (1399). تأثیر تعامل با برند و مشارکت مشتری بر وفاداری به برند و قصد خرید مجدد مشتری با نقش میانجی تعهد عاطفی، رضایت مشتری و ارزش مشتری، پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین حسابداری، مدیریت و علوم انسانی در هزاره سوم.
[3] آزاده، سعید؛ محقق زاده، فاطمه؛ احمدیان، سحر. (1398). تأثیر رضایت مشتری، اعتماد، قطعیت، و تبلیغات کلامی مثبت بر قصد خرید با تأکید بر شبکههای اجتماعی. مجله شباک. شماره 47. صص: 9 تا 16.
[4] رحیم نیا، فریبرز؛ رمضانی، یوسف و زرگران،سحر.(1398). تأثیر تعامل کاربران در رسانههای اجتماعی بر قصد خرید بهواسطة نگرش نسبت به برند و هنجارهای ذهنی. تحقیقات بازاریابی نوین. دوره 9. شماره 1 صص: 52-33.
[5] داوری، علی، و آرش رضازاده. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: جهاد دانشگاهی.
[6] هومن، حیدر علی. (1384) کتاب مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل: انتشارات سمت.
[7] Chen, N. C., Dwyer, L., & Firth, T. (2018). Residents' place attachment and word-of-mouth behaviours: A tale of two cities. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 1-11.
[8] Doha, A., Elnahla, N., & McShane, L. (2019). Social commerce as social networking. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 307–321.
[9] Ho.M.H& Chung.H.F. (2020).Customer engagement, customer equity and repurchase intention in mobile apps. Journal of Business Research. Volume 121. PP: 13-21.
[10] Islam, J. U., & Rahman, Z. (2017). The impact of online brand community characteristics on customer engagement: An application of Stimulus-Organism-Response paradigm. Telematics and Informatics, 34, 96–109.
[11] Islam, T., Islam, R., Pitafi, A. H., Xiaobei, L., Rehmani, M., Irfan, M., & Mubarak, M. S. (2021). The impact of corporate social responsibility on customer loyalty: The mediating role of corporate reputation, customer satisfaction, and trust. Sustainable Production and Consumption, 25, 123-135.
[12] Jacob Joseph, K., & Bindal, M...(2018) The Impact of Brand Post Strategy and Social Media Engagement on Customer Loyalty.
[13] Jia.l. Zhang.Q&Cegielski.C.. (2020).The Effect of Trust on Customers' Online Repurchase Intention in Consumer-to-Consumer Electronic Commerce. Journal of Organizational and End User Computing.26(3):65-86. DOI: 10.4018/joeuc.2014070104.
[14] Kim, J. Y., Kiousis, S., & Molleda, J. C. (2015). Use of affect in blog communication: Trust, credibility, and authenticity. Public Relations Review, 41(4), 504-507.
[15] Kumar, V., & Pansari, A. (2016). Competitive advantage through engagement. Journal of Marketing Research, 53(4), 497–514.
[16] Kline, R.B.(2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, The Guilford Press, A Division of Guilford Publications, Inc. 72 Springer Street, New York, NY 10012.
[17] Li, C. Y., & Ku, Y. C. (2018). The power of a thumbs-up: Will e-commerce switch to social commerce?. Information & Management, 55(3), 340-357.
[18] Marchand, A., Hennig-Thurau, T., & Wiertz, C. (2017). Not all digital word of mouth is created equal: Understanding the respective impact of consumer reviews and microblogs on new product success. International Journal of Research in Marketing, 34(2), 336-354.
[19] Martinez-Lopez, F. J., Anaya-Sanchez, R., Molinillo, S., & Aguilar-Illescas, R. (2017). Consumer engagement in an online brand community. Electronic Commerce Research and Applications, 23, 24–37
[20] Molinillo, S., Anaya-Sánchez, R., & Liebana-Cabanillas, F. (2020). Analyzing the effect of social support and community factors on customer engagement and its impact on loyalty behaviors toward social commerce websites. Computers in Human Behavior, 108, 105980.
[21] Molinilloa, S, Anaya-Sanchez,R Liebana-Cabanillas.F. (2019).Analyzing the effect of social support and community factors on customer engagement and its impact on loyalty behaviors toward social commerc websites. Computers in Human Behavior.
[22] Manchanda, P., Packard, G., & Pattabhiramaiah, A. (2015). Social dollars: The economic impact of customer participation in a firm-sponsored online customer community. Marketing Science, 34(3), 367-387.
[23] Samir.A& Ali.G. (2020).The Impact of Customers Engagement on Repurchase Intention: A Mediating Role of Customers Satisfaction -The Case of Takaful Insurance Industry. Marketing Research. DOI: 10.21608/jsec.2017.39984.PP:569-602.
[24] Su, D. N., Duong, T. H., Dinh, M. T. T., Nguyen-Phuoc, D. Q., & Johnson, L. W. (2021). Behavior towards shopping at retailers practicing sustainable grocery packaging: The influences of intra-personal and retailer-based contextual factors. Journal of Cleaner Production, 279, 123683.
[25] Su, Y. L., Lin, T. M., & Chang, S. T. (2015). Exploring the impact factor of positive word-of-mouth influences satisfied customers. Total Quality Management & Business Excellence, 26(3-4), 430-444.
[26] Wei, H. L., Lin, K. Y., Lu, H. P., & Chuang, I. H. (2015). Understanding the intentions of users to ‘stick’to social networking sites: a case study in Taiwan. Behaviour & Information Technology, 34(2), 151-162.
[27] Wong, S. D., Walker, J. L., & Shaheen, S. A. (2020). Role of Trust and Compassion in Willingness to Share Mobility and Sheltering Resources in Evacuations: A Case Study of the 2017 and 2018 California Wildfires.
[28] Zhang, M., Guo, L., Hu, M., & Liu, W. (2017). Influence of customer engagement with company social networks on stickiness: Mediating effect of customer value creation. International Journal of Information Management, 37(3), 229–240.
[29] Zhang.T. Lu.C. Chen.P-J& Torres.E.(2018)Engaging customers in value co-creation or co-destruction online. Journal of Services Marketing 32(1).
[30] Zhu, D. H., Sun, H., & Chang, Y. P. (2016). Effect of social support on customer satisfaction and citizenship behavior in online brand communities: The moderating role of support source. Journal of Retailing and Consumer Services, 31, 287-293.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رفتارهای وفاداری، تعامل مشتری، وبسایتهای تجارت اجتماعی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 15-29
-
دانلود فایل
( 565.78 KB )