-
آرشیو :
نسخه زمستان 1400 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12068
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| وحید میرزایی، سمیه شادمهری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر سکوت سازمانی با نقش میانجی بدبینی سازمانی (مورد مطالعه: سازمان بیمه سلامت استان خراسان رضوی) صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان سازمان بیمه سلامت استان خراسان رضوی است. برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده شد، برایناساس تعداد 139 نفر جهت نمونه تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردید. بدین صورت که برای سنجش عدالت سازمانی از پرسشنامه نیهوف و مورمن (1993)، برای سنجش بدبینی سازمانی پرسشنامه دین و همکاران (1998)، برندس و همکاران (1999) و کالگان (2009)، برای سنجش سکوت سازمانی پرسشنامه واکولا و بوراداس (2005) و برینزفیلد (2009) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه مذکور به روش آلفای کرونباخ برای متغیرهای عدالت سازمانی (828/0)، بدبینی سازمانی (825/0) و سکوت سازمانی (769/0) بدست آمد و روایی محتوای پرسشنامه نیز مورد تأیید استاد راهنما قرار گرفت. دادههای بدست آمده با روشهای آمار توصیفی از طریق نرمافزار SPSS نسخه 24 و آمار استنباطی (روش معادلات ساختاری) به کمک نرمافزار AMOS نسخه 22 تجزیهوتحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد. عدالت سازمانی بهصورت غیرمستقیم و بهواسطه¬ی بدبینی سازمانی بر سکوت سازمانی اثرگذار است. همچنین عدالت سازمانی بر بدبینی سازمانی و سکوت سازمانی تأثیر منفی و معناداری دارد و اینکه بدبینی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر سکوت سازمانی میگذارد.
-
لیست منابع :
[1] ابوالقاسمی، ع،. بیگی، پ.، نریمانی، م. (1390). بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی ـ رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خود کارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. فصلنامهی روانشناسی تربیتی، 7 (22 ) 21-41.
[2] Van Dyne L., Ang S., Botero C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs. Journal of Management Studies, 40(6): 13601391.
[3] دانایی فرد، ح.، پناهی، ب. (1389). تحلیل نگرشهای شغلی کارکنان سازمانهای دولتی تببین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی . پژوهش نامه مدیریت تحول،1(3)، 19-1.
[4] Cropanzano R, Bowen D. E, Gilliland S.W. (2007). The management of organizational justice. Academy of Management Perspectives, 21: 34–48.
[5] Greenberg J, Brinsfield C.T., Edwards M. S. (2008). Silence as deviant work behavior: The peril of words unspoken. Paper presented at the Society for Industrial and Organizational Psychology, New York.
[6] وفاجو، م.، حیدری، غ.، (1397). رابطه عدالت سازمانی و تمایل به ترک شغل. تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره 36. صص 39-58.
[7] Samad S. (2006). Procedural and Distributive Justice: Differential Effects on Employees Work Outcomes. The Business Review Cambridge, 5(2).
[8] Fortin M., and Fellenz, M. (2008). 'Hypocrisies of fairness: towards a more reflexive ethical base in organizational justice research and practice.' Journal of business ethics, 78 (3): 415-433.
[9] Heponiemi T., Elovainio M., Laine J., Pekkarinen L., Eccles M., and Noro A. (2007). Productivity and employees’ organizational justice perceptions in long-term care for the elderly. Res Nurs Heal, 30(5):498–507.
[10] کلوندی، ن.، امیرخانی، ط.، رضائیان، ع. (1395). بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر بدبینی سازمانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی تهران.
[11] James, M. S. L. (2005). Antecedents and consequences of cynicism in organization: An examination of the potential positive and negative effects on school systems, Tallahassee, Florida: The Florida State University
[12] مقدسی، ن.، ذبیحی، م.ر.، شکاری، غ.، (1394). بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و پارانوئید (بدگمانی) سازمانی با توجه به نقش تعدیل کنندگی حمایت سازمانی ادراک شده. مدیریت تحول، 7(14)، 49-35.
[13] Erdoğdu M. (2018). Effect of Organizational Justice Behaviors on Organizational Silence and Cynicism: A Research on Academics from Schools of Physical Education and Sports, Universal Journal of Educational Research; 6(4): 733-741.
[14] Abraham R. (2000). Organizational cynicism: Bases and consequences. genetic, social, and General Psychology Monographs, 126(3): 269-292.
[15] Naus F., van Iterson A, Roe R. (2007). Organizational cynicism: Extending the exit, voice, loyalty, and neglect model of employees’ responses to adverse conditions in the workplace. Journal of Human Relations, 60(5): 683–718
[16] Cook M. M., Medley D. M (1954). Proposed hostility and pharisaic virtue scale for the MMPI. Journal of Applied psychology, 38(6): 414-418.
[17] Fitzgerald M. R (1997). Organizational cynicism: Its relationship to perceived organizational injustice and explanatory style. Dissertation submitted to the Division of Research and Advanced Studies of the University of Cincinnati in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Department of Psychology of the Graduate School of Arts and Sciences.
[18] صالح زاده، م .، امانی، م. (1396). بررسی تاثیر بدبینی سازمانی بر سکوت سازمانی و قصد ترک شغل. سومین کنفرانس ملی تحول و نوآوری سازمانی با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
[19] Lambert E. G., Keena L. D., Leone M, May D, Haynes S. H. (2019). The effects of distributive and procedura justice on job satisfaction and organizational commitment of correctional staff, The Social Science Journal, 1-9.
[20] رضائیان، ع. (1384). انتظار عدالت و عدالت در سازمان. انتشارات سمت.
[21] دهقانیان، ح.، صبور، ا.، حجتی، ع.ر. (1392). بررسی رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه.، پژوهشنامه بیمه 28(2)، 180-153.
[22] Nadiri H., and Tanova C. (2010). An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry". International journal of hospitality management, 29(1): 33-41.
[23] سیدجوادین، س.ر، طاهر، غ و فراحیف م.م. (1392). شناخت نحوه تایثرگذاری عدالت سازمانی برجنبه های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی. مدیریت بازرگانی، 1(1)، 70-55.
[24] Cetin T. (2014). Organizational Justice As a Predictor of Organizational Silence. Educational Research and Reviews, 9(21): 1190-1202.
[25] McDowall A, Fletcher, C. (2004). Employee development: An organizational justice perspective, 33(1):8-29.
[26] Mueller C. (1995). Justice Perceptions in the Workplace: Gender Differences in Kenya.
[27] جزنی، ن.، سلطانی، ش.، (1395). بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی در پرتو اعتماد سازمانی. مجله مدیریت توسعه و تحول،25.
[28] Begley M., Macgregor C. (2004). A Study of Role and Workload of the Public Health Nurse in the Galway Community Care Area.
[29] Folger R., and Cropanzano R. (1998). Organizational Justice and Human Resource Management. American Journal of Industrial and Business Management, 5(11).
[30] کريتنر، ر و آنجلو ک. (1386). مدیریت رفتار سازمانی. چـاپ دوم، (مترجمـان: علي اکبر فرهنگي و حسين صفرزاده). تهران: انتشارات پيام پويا.
[31] مرادی، م.، جلیلیان، ح.ر. (1395). عوامل مؤثر بر بدبینی نسبت به تغییرات سازمانی و نتایج آن. فصلنامه علمی –پژوهشی مطالعات مدیریت بهبود و تحول. 25 (81)، 123-149.
[32] Cole M. S., Schaninger, W. S., & Harris, S. (2002). The workplace social exchange network: A multilevel, conceptual examination. Group and Organizational Management, 27(2), 142- 167.
[33] Brown, M., and C Cregan. (2008). Organizational change cynicism: The role of employee involvement, Journal of Human Resource Management, 47(4): 667-686.
[34] Lorinkova N., Perry. (2014). When is empowerment effective? The role of leader-leader exchange in empowering leadership, cynicism, and time theft.
[35] Davis W. D, Gardner W. L (2004). Perceptions of politics and organizational cynicism: An attributional and leader-member exchange perspective. The Leadership Quarterly, 15(4): 439–465
[36] Ferres N, and Connell J. (2004). Emotional intelligence in leaders: an antidote for cynicism towards change?. Stratejik Change, 13: 31-71.
[37] حسن پور، ا.، نوري، ر.، كيايي ، م.، (1388). بدبيني سازماني: علل و پيامدهاي آن. مدیریت فرهنگ سازمانی. 7(19)، 142-119.
[38] Özgener Ş., Öğüt A., Kaplan M. (2008). İşgören-işveren ilişkilerinde yeni bir paradigma: Örgütsel sinizm. Ankara, İlke Yayınevi.
[39] کمالیان، ا.ر، کوهی خور، م. (1395). بررسی تأثیر رفتارهای مثبت گرا و بدبینانه بر نگرش شغلی و سازمانی. پژوهشهای مدیریت عمومی. 9(33).
[40] قنبری، س.، بهشتی راد، ر. (1395). بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر کاهش کار تیمی و عملکرد سازمانی بر اساس کارت امتیازی متوازن. جامعه شناسی کاربردی. 27(4)، 60-47.
[41] نکوئی مقدم، م.، بهشتی فر، م. (1395). رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله پیآورد سلامت، 10(2)، 204-194.
[42] نجفی، ح.، خالق خواه، ع. (1396). تاثير سکوت سازماني بر عملکرد شغلي. نشریه پژوهش پرستاری ایران، 12(5)، 55-45.
[43] Karca H. (2013). An Explotatory study on the impact of organizational silence in hierarchial organizations (2013). Turkish national police case. European Scientific Journal, 9(23).
[44] Fleuren M. A. H., T.G.W.M. Paulussen, P. van Dommelen, S. van Buuren. (2014). Measurement Instrument for Determinants of Innovations (MIDI).
[45] Ahmadi S. A. A, Feizabadi H. (2011). "Investigating Social Capital and Effect of it on the Organizational Improvement (Case Study: Staff Organizations of Tehran Municipality).
[46] Crant J. M. (2000). Proactive behaviour in organizations. Journal of Management, 26(4): 435-462
[47] Pinder C, Harlos K. (2001). Employee Silence. Quiescence and Acquiescence as Responses to Perceived Injustice. Research in Personnel and Human Resources Management, 20:331-369.
[48] میرکمالی، س.م.، پورکریمی، ج.، کرمی، م.ر. (1396). نقش میانجی عدالت سازمانی در تبیین ارتباط بین سبک رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی و سکوت سازمانی کارکنان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 23(1)، 25-1.
[49] زارعیمتین، ح.، طاهري، ف.، سیار، ا. (1390). سکوت سازمانی :مفاهیم، علل و پیامدها، فصلنامه علوم مدیریت ایران. 6(21)، 77-104.
[50] Avery D. R, Quiñones M. A. (2002). Disentangling the effects of voice: The incremental roles of opportunity, behavior, and instrumentality in predicting procedural fairness. Journal of Applied Psychology, 87(1): 81–86.
[51] Knolla M, and van Dick R. (2013). Authenticity, employee silence, prohibitive voice, and the moderating effect of organisational identification. The Journal of Positive Psychology, 8(4):346-360.
[52] Brinsfield C. D. (2013). Employee Silence: Investigation of Dimentionality, Development of Measures and Examination of Related Factors. (Unpublished dissertation: The Ohio State University).
[53] مرادی، ا.، صفانیا، ع.م.، حسین پور سلطانی زرندی. (1398). رابطه علی انواع سکوت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی: نقش میانجی هویت سازمانی، مجله دست آوردهای روانشناختی، 26(1)، 150-131.
[54] جعفری، م.، حسینی نیا، س.ر. (1398). تأثیر سکوت سازمانی بر رفتارشهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی: با نقش تعدیل کنندگی عدالت سازمانی، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 6(4)،82-71.
[55] رییسی، آ.، ناستی زایی، ن. (1398). بررسی رابطه بین بدبینی سازمانی و رفتار ضد شهروندی سازمانی با نقش میانجی حسادت سازمانی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 11(38)، 126-109.
[56] عیدی پور، ک.، یوسفی، ب.، زردشتیان، ش.، عیدی، ح. (1398). تأثیر سبک رهبری زهرآگین بر بدبینی سازمانی و بیگانگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی ماکیاولیسم، مطالعات مدیریت ورزشی،
[57] حقگویان، ز.، کریمی مالک آبادی، ل.، کاظمی، ز. (1397). بررسی نقش بدبینی سازمانی در سایش اجتماعی : سکوت سازمانی بهعنوان متغیر میانجی، مدیریت سرمایه اجتماعی، 5(4)، 577-553.
[58] Atikbay T, Oner Y. (2020). Effects of human resources management practices and organizational justice perceptions on organizational cynicism: A research on municipalities in a developing country, Management Science Letters, 10(8): 1659-1670.
[59] Cetin A. Organizational Silence and Organizational Commitment (2020). A Study of Turkish Sport Managers, Ann Appl Sport Sci, 8(2).
[60] Durrah O., Chaudhary M., and Gharib M. (2019). Organizational Cynicism and Its Impact on Organizational Pride in Industrial Organizations, Environ. Res. Public Health, 16(7): 2-16.
[61] Pan x., Chen M., Hao Z., Bi W. (2018). The Effects of Organizational Justice on Positive Organizational Behavior: Evidence from a Large-Sample Survey and a Situational Experiment. Frontiers in Psychology, 8(4): 1-16.
[62] Mashi S. (2018). The Mediating role of Job Satisfaction in the Relationship between Organizational Justice and Employee Outcomes. International Journal of Public Administration, 41(16): 1351-1360.
[63] کاظمی مقدسی، ن.، ذبیحی، م.ر؛ شکاری، غ. (1394). بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی و پارانوئید(بدگمانی) سازمانی باتوجهبه نقش تعدیل کنندگی حمایت سازمانی ادراک شده. 7(14)، 179-155.
[64] ابراهیمی، س.ع.، باقری قره بلاغ، ه.، عین علی، م.، باکی هاشمی، س.م.م. (1398). نقش ترومای سازمانی بر سکوت و بدبینی سازمانی در یک مرکز ارائهدهنده خدمات سلامت، شفای خاتم، 7(3)، 60-51.
[65] Whiteside D., Barclay L (2013). Echoes of Silence: Employee Silence as a Mediator Between Overall Justice and Employee Outcomes. Published in Journal of Business Ethics,
[66] حسینیان، ن.، یاری قلی، ب.، یارمحمدزاده، پ. (1397). نقش میانجی جو اخلاقی سازمان در رابطه بین عدالت سازمانی با سکوت و بیتفاوتی سازمانی معلمان، مدیریت بر آموزش سازمانها، 7(1)، 133-103.
[67] ظهور پرونده، و.، شکراللهی، م. (1397). رابطه رفتار رهبری مدیران و بدبینی سازمانی با درنظرگرفتن نقش تعدیلگر عدالت سازمانی در آموزشوپرورش، فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 3(12)، 148-111.
[68] Özturk. (2016). The Effect of Organizational Justice on Organizational Cynicism and Turnover Intention: A Research on the Banking Sector, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(12):543-551.
[69] مهاجران، ب.، دیوبند، ا. (1396). الگوی علی ارتباط سبک رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی ادراک شده و سکوت سازمانی در میان کارکنان اداری دانشگاه ارومیه، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 9(30)، 90-73.
[70] زاهد بابلان، ع.، کریمیان پور، غ. (1395). نقش اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در سکوت سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت، 25(80)، 99-85.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
عدالت سازمانی، سکوت سازمانی، بدبینی سازمان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 30-52
-
دانلود فایل
( 727.60 KB )