-
آرشیو :
نسخه زمستان 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12072
-
موضوع :
مدیریت اجرایی
-
نویسنده/گان :
| علیرضا دلجو
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در طول دو دههی اخیر صنعت اتومبیلسازی به یکی از مهمترین صنایع پردرآمد در جهان تبدیلشده است. این صنعت یکی از مراکز مهم و استراتژیک برای کشورها هست که باعث ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم فراوانی میشود و به توسعهی اقتصادی کشورها کمک میکند. تغییراتی سریع که در محیط کسبوکار، خواستهها و انتظارات مشتریان صورت پذیرفته است، باعث میشود که بسیاری از برندهای خودروسازی در حفظ مشتریان فعلی خود با شکست روبرو شوند. محققان بسیاری تشخیص دادهاند که موضوع رضایت، تعهد و وفاداری به برند در صنایع مختلف مثل صنایع خودروسازی، عنصر اصلی در موفقیت و یا شکست در مقابل سایر رقبا هست و قیمت تنها عامل موفقیت نیست. محرکهای شناختی و احساسی نقش مؤثری در ایجاد رضایت و وفاداری نسبت به برند، دارند. بطوریکه با توجه به مطالعات صورت گرفته، رضایت از برند از طریق محرکهای احساسی (لذت و برانگیختگی) به وجودمی آیند. بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر پاسخ به این سؤال است که محرکهای شناختی بر رضایتمندی، وفاداری و تعهد به برند چه تاثیری دارد؟ روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش توصیفی بوده و بر اساس هدف تحقیق، از نوع کاربردی است و به لحاظ نحوه گردآوری و تحلیل دادهها از نوع تحقیقات کمی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شرکت هیوندای موتورز در شهر تهران است. دادههای لازم برای این تحقیق با استفاده از نمونهای متشکل از 403 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس جمعآوری گردید. آلفای کرونباخ پرسشنامه برای تمامی شاخصها بیشتر از 7/0 است که نشاندهندهی پایایی قوی ابزار تحقیق است. بنابراین به مدیران هیوندای موتورز پیشنهاد میشود که به مفاهیم آگاهی به برند، کیفیت ادراکشده، تصویر برند، ارزش ادراکشده، محرکهای شناختی توجه کافی داشته باشند تا به کمک این مفاهیم بتوانند به رضایت، وفاداری و تعهد مشتریان خود دست یابند.
-
لیست منابع :
[1] امیدی, یونس و سیده وحیده رضایی سی سخت، (۱۳۹۶)، نقش واسطهای ارزش ادراکشده در ارتباط میان کیفیت ادراکشده و انتظارات مشتری با رضایت مشتری، اولین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد و حسابداری و علوم انسانی، شیراز، دانشگاه علمی کاربردی شوشتر.
[2] انصاری, راحله؛ سیدحسن حاتمی نسب و شهناز نایب زاده،(۱۳۹۶)، بررسی تأثیر آگاهی از برند بر وفاداری مشتری و تعیین نقش عوامل واسطه مطالعه موردی: اداره کل راهآهن یزد، سومین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، موسسه پژوهشی مدیریت مدبر..
[3] باورصاد, بلقیس؛ عبدالهادی درزیان عزیزی و سمیرا هوگرزاده،(۱۳۹۴)، بررسی تأثیر رضایت از برند،اعتماد به برند و تعهد به برند بر وفاداری به برند و قصد خرید مجدد بر مصرفکنندگان برند سامسونگ در شهر اهواز، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا.
[4] جورسرا, محمدرضا؛ مجید سوییزی؛ حمید عباسی و مهدی پاشایی،(۱۳۹۷)، نقش تعدیلکنندگی کیفیت ادراکشده بر رابطه بین عوامل آمیخته بازاریابی خدمات پس از فروش با رضایت مشتریان شرکت ایرانخودرو، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، انجمن مدیریت ایران.
[5] حدادیان, علیرضا؛ ذکیه فتحی کاریزک و امیرحسین امیرحسین،( ۱۳۹۵)، بررسی اثر آگاهی از برند بر وفاداری مشتریان با نقش واسط کیفیت درک شده و ارتباطات برند (مطالعه موردی مشتریان بانک انصار مشهد)، سومین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامهریزی پایدار ایران، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار -موسسه آموزش عالی مهر اروند.
[6] حقیقی، محمد، نایب پور، حمید. (1396). رتبهبندی شرکتهای صنعت هواپیمایی ایران با ارزیابی فازی ترکیبی و الگوریتم ژنتیک. نشریه مدیریت صنعتی، 9(3), 409-434.
[7] رضوی سعیدی, سیدرضا؛ محمدحسین رحمتی و مهدی ذاکرنژاد،( ۱۳۹۷)، بررسی نقش میانجی آگاهی از ارزش و آگاهی از برند بر رابطه بین فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی و وفاداری برند، دومین کنفرانس بینالمللی تحولات نوین در مدیریت ، اقتصاد و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی علامه خویی (ره) -شرکت بینالمللی کوش.
[8] صابری حسنآبادی، محمد و مجید فتاحی،_ ۱۳۹۷)، بررسی تأثیر تبلیغات و پیشبرد فروش بر وفاداری به برند با نقش متغیر میانجی آگاهی از برند در فروشگاه زنجیرهای خونه به خونه بابل، کنفرانس ملی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران، کرج، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداریها.
[9] عبدالوند، محمدعلی. نيك فر، فاطمه.(1390). بررسي رابطه ميان درگيري ذهني محصول و تعهد به نام و نشان تجاري (برند) (مطالعه موردي: اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي واحدهاي تهران). مجله مديريت بازاريابي، شماره 13 ، صص 75-93.
[10] علیزاده, مهدی،(۱۳۹۵)، بررسی تأثیر تصویر فروشگاه بر رضایت ،کیفیت ادراکشده و وفاداری مشتریان(مطالعه موردی فروشگاههای شهروند در شهر تهران)، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و علوم اجتماعی، دبی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
[11] کردی, مراد؛ المیرا شاهواری و سعید برخورداری،(۱۳۹۵)، بررسی تأثیر تصویر ذهنی، آگاهی و ارزش درک شده از برند برافزایش رضایتمندی مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی: شعب بانک پاسارگاد استان گیلان)، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری 2 (3)
[12] میرحیدری, سمانه و امیر اخوان فر،( ۱۳۹۴)، بررسی رابطه آگاهی، تداعی و کیفیت ادراکشده از برند خردهفروش بر نیت خرید و وفاداری مشتریان خردهفروشیها (فروشگاههای زنجیرهای اتکا شهرستان گرگان)، دومین کنفرانس بینالمللی ابزار و تکنیکهای مدیریت، تهران، موسسه اطلاعرسانی نارکیش.
[13] Arya, O., Markovic, S., Singh, J. J., & Sierra, V. (2018). Do customer perceptions of corporate services brand ethicality improve brand equity? Considering the roles of brand heritage, brand image, and recognition benefits. Journal of Business Ethics, 154(2), 441-459.
[14] Atilgan, A. (2005). Designing brand identity: an essential guide for the whole branding team. John Wiley & Sons.
[15] Chang, M., Hultman, M., & Theotokis, A. (2018, July). THE EFFECT OF BRAND COMMUNITIES ON CONSUMERS’PUBLIC AND PRIVATE BRAND LOYALTY. In 2018 Global Marketing Conference at Tokyo (pp. 134-134).
[16] Fuchs, M. Abadzhiev, A. Svensson, B. Höpken, W. & Lexhagen, M. (2013). A knowledge destination framework for tourism sustainability: A business intelligence application from Sweden. Turizam: znanstveno-stručni časopis, 61(2), 121-148.
[17] Garas, J. U., Rahman, Z., & Hollebeek, L. D. (2018). Consumer engagement in online brand communities: a solicitation of congruity theory. Internet Research, 28(1), 23-45.
[18] Han, H. Nguyen, H. N. Song, H. Chua, B. L. Lee, S. & Kim, W. (2018). Drivers of brand loyalty in the chain coffee shop industry. International Journal of Hospitality Management, 72, 86-97.
[19] Hoppe, H., Herrero, A., & García de los Salmones, M. D. M. (2018). An integrative model of destination brand equity and tourist satisfaction. Current Issues in Tourism, 1-22.
[20] Hoppe, Y., & Mo, T. (2019). When independents favor far extension: Self-construal, brand extension, and brand concept consistency. Social Behavior and Personality: An International Journal, 47(1), 1-12.
[21] Kaur, H., & Kaur, K. (2019). Connecting the dots between brand logo and brand image. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 11(1), 68-87.
[22] Lucy Ordenes, F., Grewal, D., Ludwig, S., Ruyter, K. D., Mahr, D., & Wetzels, M. (2018). Cutting through content clutter: How speech and image acts drive consumer sharing of social media brand messages. Journal of Consumer Research, 45(5), 988-1012.
[23] Mayoor, M., Brown, B. P., Sichtmann, C., & Schoefer, K. (2018). Perceived globalness and localness in B2B brands: A co-branding perspective. Industrial Marketing Management, 72, 59-70.
[24] Wang, M. A., & Roto, V. (2017). Brand Experience Proposition: Bridging Branding and Service Design. In Academic Design Management Conference 2018.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
وفاداری به برند، رضایت مشتریان، تعهد، محرکهای شناختی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 1-17
-
دانلود فایل
( 616.63 KB )