-
آرشیو :
نسخه تابستان 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12021
-
موضوع :
مدیریت بازرگانی
-
نویسنده/گان :
| حسین عابدی، حسن کوچک بیگی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف: هدف اصلی از انجام این رساله بررسی تأثیر نوآوری فناوری و سازمانی بر استراتژی تمایز با نقش میانجیگری جهتگیری کارآفرینی (موردمطالعه شرکتهای کوچک و متوسط استان قزوین) است. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع دادهها کمی و روش گردآوری دادهها و اطلاعات و تجزیهوتحلیل آنها یک تحقیق توصیفی و نهایتاً برحسب نحوه اجرا تحقیق از نوع پیمایشی بود. مجموعه مدیران ارشد و کارشناسان واحد بازرگانی و کارشناسان واحد تحقیق و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط استان قزوین جامعه آماری پژوهش حاضر را شامل میشدند. برای تعیین حجم نمونه بین ۵ تا ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر اندازهگیری شده تعیین شد. با توجه به مقادیر حجم نمونه تعداد 260 پرسشنامه توزیع گردید که از این تعداد 14 عدد بازگردانده نشد و تعداد 9 عدد دارای ایراد و نقص در تکمیل کامل بودند که حذف گردیدند و درنهایت تعداد 237 پرسشنامه کامل و مورد تأیید جمعآوری گردید. دادههای موردنیاز تحقیق پس از گردآوری و با استفاده از فنون آمار توصیفی و نرمافزار SPSS و فنون آمار استنباطی به کمک نرمافزارهای آماری PLS جهت تحلیل دادههای آماری تحقیق با فن معادلات ساختاری انجام گردیده است. یافتهها: حاکی از آن است که از 7 فرضیه موجود تحقیق که در آنها تأثیر بین متغیر مستقل تحقیق و ابعاد آن و متغیر وابسته را موردبررسی قرار میداد موردسنجش قرارگرفته و تمام 7 فرضیه تأیید گردید. نتیجهگیری: مجموعهای از متغیرهای تأثیرگذار برجهتگیری کارآفرینی و استراتژی تمایز و نیز شدت تأثیر آنها بر یکدیگر مشخص و در انتها راهکارهایی به مدیران و شرکتها در راستای استفاده از نتایج حاصل از پژوهش ارائه گردید.
-
لیست منابع :
[1] اسدپور، مرتضی و کارگر، مهناز. (1394). بررسی تأثیر نوآوری سازمانی و نوآوری مدیریتی در موفقیت شرکتهای دانشبنیان موردمطالعه: شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری گیلان. رشد فناوری, 11(43), 71-79.
[2] بهروز قلیچ لی عفت رجبی شهرآبادی (1393)، مطالعه ارتباط بین خلق دانش، نوآوری مبتنی بر فناوری و چابکی سازمانی (موردمطالعه: شرکت فولاد آلیاژی ایران)، چشمانداز مدیریت صنعتی سال چهارم شماره 16.
[3] پیرایش، رضا؛ امیری، وحید؛ جعفری، ملیحه؛ ایمانی برندق، محمد؛ (1399)، بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و جهتگیری کارآفرینی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی کارآفرینی استراتژیک در شرکتهای صنعتی استان زنجان، مدیریت بهرهوری - شماره 52 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (24 صفحه - از 23 تا 46).
[4] پور علی، فرزانه و خاتمی فیروزآبادی، محمدعلی و بامداد صوفی، جهانیار، (1392)، بررسی تأثیر استراتژی تمرکز بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شهرکهای صنعتی استان خوزستان)، دهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، تهران
[5] داوری، علی، و آرش رضازاده. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: جهاد دانشگاهی.
[6] متوسلی، محمود؛ میگون پوری، محمدرضا؛ میگون پوری، الهه؛ (1392)، شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند شکلگیری سیستم نوآوری فناورانه در کشور: الگویی مبتنی بر نظریه برخاسته از داده مقاله، فرآیند مدیریت و توسعه - شماره 83 ISC (26 صفحه - از 3 تا 28).
[7] هومن، حیدر علی. (1384) کتاب مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل: انتشارات سمت.
[8] Arranz, Nieves & Arroyabe, M.F. & Li, Jun & Fernandez de Arroyabe, Juan. (2019). An integrated model of organisational innovation and firm performance: Generation, persistence and complementarity. Journal of Business Research. 105. 270-282. 10.1016/j.jbusres.2019.08.018.
[9] Bagheri, Mahshid & Mitchelmore, Siwan & Bamiatzi, Vassiliki & Nikolopoulos, Konstantinos. (2018). Internationalization Orientation in SMEs: The Mediating Role of Technological Innovation. Journal of International Management. 25. 10.1016/j.intman.2018.08.002.
[10] Carnes, C.M., Ireland, R.D., (2013). Familiness and innovation: resource bundling as the missing link. Enterp. Theory Pract. 37, 1399–1419.
[11] Donbesuur, Francis & Ampong,.George & Owusu-Yirenkyi,.Diana & Chu, Irene. (2020). Technological innovation, organizational innovation and international performance of SMEs: The moderating role of domestic institutional environment. Technological Forecasting and Social Change. 161. 10.1016/j.techfore.2020.120252.
[12] Jin, Byoungho & Cho, Hj. (2018). Examining the role of international entrepreneurial orientation, domestic market competition, and technological and marketing capabilities on SME’s export performance. Journal of Business & Industrial Marketing. 33. 00-00. 10.1108/JBIM-02-2017-0043.
[13] Knight, Gary & Moen, Øystein & Madsen, Tage. (2020). Antecedents to differentiation strategy in the exporting SME. International Business Review. 29. 101740. 10.1016/j.ibusrev.2020.101740.
[14] Tenenhaus, M., Amato, S., Esposito Vinzi, V.,(2004), A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modeling,Proceedings of the XLII SIS Scientific Meeting, Vol. Contributed Papers, CLEUP, Padova, pp. 739–742.
[15] Porter, M. (1980). Competitive strategy. New York: Free Press.
[16] Wetzels, M., Odekkerken-Schroder, G. & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33(1): 177.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نوآوری فناوری، نوآوری سازمانی، استراتژی تمایز، جهتگیری کارآفرینی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Objective:
The main purpose of this dissertation is to investigate the effect of technological and organizational innovation on the differentiation strategy with the mediating role of entrepreneurial orientation (studied by small and medium companies in Qazvin province).
Method:
This research was a descriptive research in terms of applied purpose and quantitative data in terms of data type and method of collecting data and information and analyzing them, and finally in terms of how the research was conducted. The group of senior managers and experts of the business unit and the experts of the research and development unit of small and medium companies in Qazvin province included the statistical population of the present study. To determine the sample size, between 5 and 15 observations were determined for each measured variable. According to the sample size values, 260 questionnaires were distributed, of which 14 were not returned and 9 had defects in completing Were removed and finally 237 complete and approved questionnaires were collected. The data required for the research was collected using descriptive statistics techniques and SPSS software and inferential statistics techniques with the help of PLS statistical software to analyze the statistical data of the research using structural equation technique.
Findings:
It indicates that out of 7 existing research hypotheses in which the effect between the independent variable of the research and its dimensions and the dependent variable were examined, all 7 hypotheses were confirmed.
Conclusion:
A set of variables affecting entrepreneurship orientation and differentiation strategy and the intensity of their impact on each other were identified and at the end, solutions were provided to managers and companies to use the results of the research.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Technological innovation, organizational innovation, differentiation strategy, entrepreneurial orientation
- صفحات : 135-150
-
دانلود فایل
( 572.59 KB )