-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12087
-
موضوع :
مدیریت بازرگانی
-
نویسنده/گان :
| یاسر عباس محمدباقر، علی کاظمی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
امروزه مشکل اساسی کسب و کار اینترنتی، جدای از نبودن پهنای باند وسیع جهت دسترسی آسان کاربران، ورود بسیار سریع محصولات جدید و جایگزین شدن آنها با محصولات گذشته است. چرا که با پیشرفت سریع تکنولوژی هر لحظه امکان دارد آیتم جدیدی به محصول موجود در بازار افزوده شده و محصول قبلی با وجود اینکه عمر زیادی از تولید و عرضه آن نگذشته است، منجر به ضرر رساندن به تولیدکنندگان شود. بنابراین در نظرگرفتن تمهیداتی چون تبلیغات صحیح برای فروش هر چه بیشتر محصول بسیار حیاتی به نظر می رسد. فروشنده باید با در نظر گرفتن بازار فروش محصول خود و با با برنامه ریزی درست و داشتن طرح دقیق برای معرفی هر چه بهتر محصول به مصرف کننده، برای فروش محصولاتش در کنار عرضه کافی و به موقع، تبلیغات متناسبی را نیز انجام دهد. این پژوهش، از لحاظ ماهیت پژوهشی، توصيفی- پيمايشي و ازنظر هدف کاربردی می باشد که با هدف تحلیل تأثیر خرید اینترنتی بر رفتار مصرف کننده لوازم صوتی و تصویری: مطالعه موردی تبلیغات اثربخش در شهر بغداد انجام گرفته است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی در دسترس (افرادی که سکونت خود در شهر بغداد را در این شبکه ها ثبت کرده اند) می باشد. روش نمونه گیری در دسترس بوده و به علت نا محدود بودن جامعه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 396 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. قبل از به اجرا در آمدن پرسشنامه تستی محقق ساخته، روایی آن از طریق تایید پنج خبره و استاد دانشگاه و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ اثبات شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش معادلات ساختاری در نرم افزار هایSPSS.25 وAMOS.25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که خرید اینترنتی بر رفتار مصرف کنندگان لوازم صوتی و تصویری به صورت غیر مستقیم از طریق عامل میانجی تبلیغات اثر بخش موثر است. به عبارت دیگر، خرید اینترنتی بر رفتار مصرف کنندگان لوازم صوتی و تصویری با رویکرد تبلیغات تاثیر معنادار دارد.
-
لیست منابع :
[1] اکبری، حمید.(1394). بازاریابی اینترنتی در ایران. دومین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی. سالن همایش-های بین¬المللی هتل المپیک، تهران.
[2] بازایی، قاسمعلی. امیری، مهسا و فخاری، مجتبی. (1394). بررسی تأثیر ارزش ویژه برند بر رفتار مصرفکننده و پاسخهای مشتریان با تاکید بر نقش عوامل آمیخته بازاریابی(مورد مطالعه: محصولات دیجیتال صوتی و تصویری اپل). دومین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی. سالن همایش¬های بین¬المللی هتل المپیک، تهران.
[3] بختایی، امیر و گلچین فر،شادی.(1388). مدیریت تبلیغات اینترنتی، کارگزار روابط عمومی، تهران .
[4] پاکدهی، علی.(1381). مبانی اقناع و تبلیغ ، مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران .
[5] تاجیک اسماعیلی، سمیه و مرادی، سیروس. (1397). رابطه میان تبلیغات تجاری تلویزیون با انتخاب محصولات از طرف مشتریان. رسانه. 29 (1)،110-79.
[6] جليلوند م. ابراهيمي ا. (1390 .). تأثير ارتباطات دهان به دهان بر خريد خودروهاي داخلي (مطالعه موردي خودروي سمند شركت ايران خودرو). نشريه مديريت بازرگاني، 3(9)،70 -57.
[7] دهقان،نبی اله.(1386). بررسی تغییرات مورد نیاز در فرایند بازاریابی شرکت های تولید کننده مواد غذایی در جهت استفاده از بازاریابی الکترونیکی و ارایه الگوی مناسب برای صنایع غذایی، پایان¬نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.
[8] ذاکریان، علیرضا. جلالی فراهانی، مجید و تکلی، همیلا.(1396). بررسی تأثیر عوامل تبلیغات اینترنتی در قصد خرید مصرفکنندگان ورزشی. مجله پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 6(2)،19-11.
[9] زادون، هدی. (1385). بررسی عوامل موثر در خرید اینترنتی، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
[10] ساجدی فر، علی اصغر. رحیم اسفیدانی، محمد. وحدت زاد، محمد حسین. محمتودی آذر، میتثم (1391). ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک در اعتمادسازی مشتریان آنلاین شرکت های کارگزاری شهرتهران. مدیریت فناوری -اطلاعات،4(11)،68-47.
[11] هاوکینز، دل. بست، راجر و کانی، کنت.(1385). رفتار مصرف¬کننده، تدوین استراتژی بازاریابی. دکتر احمد روستا، عطیه بحطایی. تهران: سارگل.
[12] Alan. Wood, Stacy. (2015). Interactive home shopping: Consumer, retailer, and manufacturer incentives to participate in electronic marketplace. Journal of Marketing; Jul 61, 3; ABI/INFORM Global p. 38.
[13] Das, G., Agarwal, J., Malhotra, N. K., & Varshneya, G. (2019). Does brand experience translate into brand commitment? A mediated-moderation model of brand passion and perceived brand ethicality. Journal of Business Research, 95, 479-490.
[14] Fatima, S., & Lodhi, S. (2015). Impact of Advertisement on Buying Behaviors of the Consumers: Study of Cosmetic Industry in Karachi City. International journal of management sciences and business research, 4(10), 125-137.
[15] Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012). The effect of electronic word of mouth on brand image and purchase intention: An empirical study in the automobile industry in Iran. Marketing Intelligence & Planning, 30(4), 460-476.
[16] Karimi, S. (2013). A purchase decision-making process model of online consumers and its influential factora cross sector analysis, 1-326.
[17] Mittal, A. (2013). E-commerce: It’s Impact on consumer Behavior. Global Journal of Management and Business Studies, 3(2), 131-138.
[18] Moshref Javadi, M.L., Rezaei Dolatabadi, H., Nourbakhsh, M., Poursaeedi, A., and Asadollahi, A.R. (2012), An Analysis of Factors Affecting on Online Shopping Behavior of Consumers, International Journal of Marketing Studies, 4 (5), 81-98.
[19] Zhang Z. Ye. Q. Law R. Li Y. (2010). The impact of e-word-of-mouth on the online popularity of restaurants: A comparison of consumer reviews and editor reviews. International Journal of Hospitality Management, 29, 694-70.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
خرید اینترنتی، رفتار مصرف کننده، تبلیغات، لوازم صوتی و تصویری
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Apart from the lack of broadband for easy access of users, the main problem of internet commerce is the very fast arrival of new products and their replacement with previous products. With the rapid development of technology, new items can be added to the available products in the market at any time, and the previous product, despite not having a long life of production and supply, may cause harm to manufacturers. Therefore, it seems crucial to consider measures such as proper advertising to sell products as many as possible. The seller in addition to adequate and on time supply and also making appropriate advertising must take into account the market of his product with proper planning and having a detailed plan to introduce the product to the consumer to sell his products. The present research is descriptive-survey and in terms of purpose is also applied which aims to analyzing the Impact of Online Shopping on Audio and Video Consumer Behavior: A Case Study of Effective Advertising in Baghdad. The statistical population of this study includes users of available social networks (people who have registered their residence in the city of Baghdad in these networks). Sampling method was available and due to the infinity of the population using Krejcie and Morgan table, 396 people were selected as a statistical sample and a questionnaire was used to collect data. Prior to the implementation of the questionnaire, its validity was confirmed by the approval of five experts and university professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha method. The collected data were analyzed using structural equation method with SPSS and AMOS software version 25. The results showed that online purchasing indirectly affects the behavior of consumers of audio and video devices through the mediator of effective advertising. In other words, online purchasing has a significant impact on the behavior of consumers of audio and video devices with the advertising approach.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Online shopping, consumer behavior, advertising, audio and video equipment
- صفحات : 68-82
-
دانلود فایل
( 615.54 KB )