-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12086
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| راحله بختیاری طهرانی، مژگان سعیدی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
اين پژوهش به بررسی تاثیر افشای مسئولیت اجتماعی بر ارزش بازار حقوق صاحبان سهام با توجه به نقش تعدیلگری نرخ موثر مالیاتی در شرکت های پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روش شناسي از نوع تحقیقات علي (پس رويدادی) است. جامعه آماری پژوهش، شرکت های پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مي باشد و با استفاده از روش غربالگیری از جامعه آماری، 167شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب، و دوره زماني آن بین سال های 1390 تا 1399 است. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و برای آزمون فرضیه¬های پژوهش از رگرسیون خطي چندمتغیره استفاده شده است. یافته هاي پژوهش در ارتباط با آزمون فرضيه اول پژوهش نشان داد که افشای مسئولیت اجتماعی بر ارزش بازار حقوق صاحبان سهام تاثیر مثبت معناداری دارد. همچنین یافته هاي پژوهش در ارتباط با آزمون فرضيه دوم پژوهش نشان داد که نرخ موثر مالیاتی بر رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی و ارزش بازار حقوق صاحبان سهام تاثیر معناداری دارد.
-
لیست منابع :
[1] ابطحی، مهدی؛ حسینی خرمی، سید محمد؛ زرین تاج، بهاره (1399). تاثیر افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت¬ها بر عملکرد مالی و ارزش شرکت ها (مطالعه موردی صنعت: سیمان بورس اوراق بهادار تهران ). پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 43، ص 12-1.
[2] اسمعیلی، حسین و یعقوبی، الهه (1400). عوامل مؤثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 5(64)، 113-128.
[3] طالبی، عبدالحسین (1400). تأثیر بلوغ شرکت بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و آشفتگی مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، تابستان 1400 - شماره 50.
[4] غیور، دکتر سیدمرتضی؛ رجوعی، دکتر مرتضی؛ ولی زاده مقدم، طاهره و رئیس الساداتی، سید فرهاد (1398). رابطه مسئولیت اجتماعی با شهرت اخلاقی و ارزش ویژهی برند؛ تحلیل نقش میانجی اعتماد. اخلاق در علوم و فناوری، سال چهاردهم، ص 121-128.
[5] فروغي داريوش و موذني نرگس (1396). تاثير اطمينان بيش از حد مديريتي بر ارزش شرکت، دانش حسابداري مالي، زمستان 1396 , دوره 4 , شماره 4، ص 65-83.
[6] مختاری، حسین (1399). تاثیر اندازه شرکت بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد اقتصادی شرکت. چشم انداز حسابداری و مدیریت، شماره 26، ص 17-1.
[7] Hanh Song. (2020). CSR disclosure and firm performance: The mediating role of corporate reputation and moderating role of CEO integrity b Hanoi Business School, Vietnam National University, 144 Xuan Thuy St., Cau Giay Dist., Hanoi, Viet Nam.
[8] Shahbaz Sheikh (2018). CEO power, product market competition and firm value. Research in International Business and Finance, https://doi.org/10.1016/j.ribaf.2018.04.009.
[9] Thalia Millene Suryani, Noegrahini Lastiningsih, Ekawati Jati Wibawaningsih. (2021). Effect of Tax Avoidance and Company Complexity on Firm Value: The Role of Transparency as a Moderating Variable. Journal of Economics and Behavioral Studies (ISSN: 2220-6140) Vol. 13, No. 2, pp. 1-7, April 2021.
[10] Xixi Shen, Kung-Cheng Ho, Lu Yang & Leonard Fong-Sheng Wang. (2020). Corporate social responsibility, market reaction and accounting conservatism. The current issue and full text archive of this journal is available on Emerald Insight at: https://www.emerald.com/insight/0368-492X.htm
[11] Yongyi Shou a, Jinan Shao a,b, Weijiao Wang c, Kee-hung Lai b.(2020). The impact of corporate social responsibility on trade credit: Evidence from Chinese small and medium-sized manufacturing enterprises.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
افشای مسئولیت اجتماعی، ارزش بازار حقوق صاحبان سهام، نرخ موثر مالیاتی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This study investigates the effect of social responsibility disclosure on the market value of equity with respect to the moderating role of effective tax rates in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The present study is applied in terms of purpose and is a causal (post-event) research methodology. The statistical population of the study is the companies listed on the Tehran Stock Exchange and using the screening method from the statistical population, 167 companies were selected as the sample of the research, and its time period is between 2012 and 2021. The method used is data collection, library and multivariate linear regression is used to test research hypotheses. Findings of the study In connection with the test of the first hypothesis of the study showed that the disclosure of social responsibility has a significant positive effect on the market value of equity. Also, the research findings related to the test of the second hypothesis of the research showed that the effective tax rate has a significant effect on the relationship between the disclosure of social responsibility and the market value of equity.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Disclosure of social responsibility, market value of equity, effective tax rate
- صفحات : 14-26
-
دانلود فایل
( 424.43 KB )