-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12089
-
موضوع :
مدیریت مالی
-
نویسنده/گان :
| افروز رادمردی، مسلم ابراهیمی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
منابع انسانی با ارزشترین سرمایه در هر سازمان محسوب میشود؛ بر این اساس، هر سازمانی به منظور حفظ و نگهداری این سرمایه ارزشمند، با توجه به فرهنگ، ساختار، اهداف و مأموریتهای سازمان، از روش خاصی پیروی میکند. این پژوهش با هدف شناخت عوامل تأثیرگذار بازاریابی داخلی بر نگهداشت منابع انسانی هرمزگان صورت گرفته است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی، از بعد ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی و از حیث زمانی، مقطعی است. ابزار جمعآوری دادهها شامل ترکیبی از پرسشنامه بازاریابی داخلی و پرسشنامه نگهداشت منابع انسانی است. روایی بهصورت همگرا و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان گمرک هرمزگان و بالغ بر 152 نفر است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 102 نفر انتخاب شد و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی طبقهبندی انجام گرفت. فرضیههای تحقیق با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار SMART PLS انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد بازاریابی داخلی همچون آموزشهای متنوع و گسترده، ارائه پاداشهای سخاوتمندانه، امنیت شغلی، توانمندسازی كاركنان و كاهش فاصله طبقاتی بر نگهداشت منابع انسانی در گمرک هرمزگان تأثیر معناداری دارد.
-
لیست منابع :
[1] امجدی، غلامرضا؛ دانش فرد، کرم الله و محمدداودی، امیرحسین (1397). آسیب شناسی حفظ و نگهداری کارکنان حرفه ای با رویکرد اخلاق سازمانی در شرکت ملی نفت. پژوهش های اخلاقی، 8 (4)، 47-62.
[2] عابدی، حسین و زینلیان، محمدحسین و محمدی، مهیا (1397). رابطه بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی در بخش خدمات مسافر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)
[3] عبدالمنافی، سعید و داد خواه، شهرام (1395). تاثیر بازاریابی داخلی بر میل به ماندگاری کارکنان در سازمان صنعتمعدن، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی، دبی، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
[4] وفائی نژاد، مریم؛ حیدری گرجی، علی مراد و نادی قرا، اصغر (1395). بررسی عوامل موثر بر بقا و ماندگاری (حفظ و نگهداری) کارکنان ستادی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی مازندران. مهندسی فرآیندها، 3(4)، 13-33.
[5] Arnett, D.B., Laverie, D.A., Mclane, C., 2002. Using job satisfaction and pride as internal-marketing tools. Cornell Hotel Restaur. Adm. Quart. 43 (2), 87–96
[6] Barzoki, A.S., & Ghujali, T. (2013). Study the Relationship of Internal Marketing with Job Satisfaction, Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior. International Journal of Academic Research in Business & Social Sciences, 3 (3): 33-49.
[7] Berry, L.L., 1981. The employee as customer. J. Retail Bank. 3 (1), 33–40.
[8] Berry, L.L., Hensel, J.S., Burke, M.C., 1976. Improving retailer capability for effective consumerism response. J. Retail. 52 (3), 3–14.
[9] Bili, I.(2017). Academic Entrepreneurship in Post-transition Country-Case Study of Croatia. Journal of knowledge Economy, 1-15
[10] Bontis, N., (2010), Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models, Management decision, 36(2), 63-76.
[11] Davoudi, S. M. M. & Fartash, K. (2013). Turnover Intentions: Iranian Employees. Journal of Indian Management, 10(1), 89-99.
[12] Hawary, S. I. S., Al-Qudah, K. A., Mash’al Abutayeh, P., Mash’al Abutayeh, S. & Al-Zyadat, D.Y. (2013). The impact of internal marketing onemployee's job satisfaction of commercial banks in Jordan. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4 (9), 811-826
[13] Keelson, S. A. (2014). The moderating role of organizational capabilities and internal marketing in market orientation and business success. Review of Business & Finance Studies, 5(1), 1-17.
[14] Kusluvan, S., Kusluvan, Z., Ilhan, I., Buyruk, L., 2010. The human dimension: a review of human resources management issues in the tourism and hospitality industry. Cornell Hosp. Quart. 51 (2), 171–214.
[15] Lu, C. Q., Wang, H. J., Lu, J. J., Du, D. Y., & Bakker, A. B. (2015). Does work engagement increase person–job fit? The role of job crafting and job insecurity. Journal of Vocational Behavior, 84(2), 142–152.
[16] Moorhead, H. & Griffin, F. (1998). Organizational Behavior. Houghton Mifflin Company, Boston. Lixivia.
[17] Sharma, S. K., Al-Badi, A. H., Govindaluri, S. M. & Al-Kharusi, M. H. (2016). Predicting motivators of cloud computing adoption: A developing country perspective. Computers in Human Behavior, 62, 61-69.
[18] Tsai, Y. (2014). Learning organizations, internal marketing, and organizational commitment in hospitals. BMC health services research, 14(152), 1-8.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بازاریابی داخلی، نگهداشت منابع انسانی، گمرک
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 78-87
-
دانلود فایل
( 391.09 KB )