-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12081
-
موضوع :
مدیریت بازرگانی
-
نویسنده/گان :
| سعید صمدی فر، ایمان عزیزی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
زمینه و هدف: برنامهریزی منابع سازمانی ابزار فناوری، سیستم اطلاعاتی مهمی برای شرکتهاست تا بتوانند فرآیندها را از طریق شناسایی، ثبت، ادغام و ذخیرهسازی جریان اطلاعات دادههای ایجاد شده به وسیله اجرای معاملات تجاری خود با نهادهای داخل و خارج شرکت مدیریت کنند. اساساً، ابزاری است برای دستیابی به یکپارچگی و هماهنگی میان بخش های داخل شرکت و هم چنین فروشندگان و پیمانکاران خارج از شرکت. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی قابلیت های بازاریابی پویا در تاثیر برنامه ریزی منابع سازمانی بر مزیت رقابتی در شرکت های بیمه استان فارس انجام پذیرفته است.
روش کار: از نظر روش شناسی این تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. برای سنجش متغیر برنامه ریزی منابع سازمانی از پرسشنامه ردریگوئز و همکاران (2020) و متغیرهای قابلیتهای بازاریابی پویا و مزیت رقابتی از پرسشنامه النارشوبی و البانا (2021) استفاده شد. پرسشنامه بین 323 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه استان فارس میباشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سؤالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرمافزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید.
یافته ها: طبق نتایج به دست آمده از ضریب مسیر و آماره t، برنامه ریزی منابع سازمانی بر قابلیتهای بازاریابی پویا و مزیت رقابتی تاثیر معنی داری دارد. همچنین نتایج تاثیر مثبت و معنی دار قابلیتهای بازاریابی پویا بر مزیت رقابتی را نیز تایید می کند. یافته ها تاکید می کنند که قابلیتهای بازاریابی پویا قادر به افزایش ارتباط بین مزیت رقابتی و برنامه ریزی منابع سازمانی می باشد.
نتیجه گیری: شرکت هایی که دارای برنامه ریزی منابع سازمانی برتری یعنی کارکنانی که دارای سطوح بالاتری از تجربه، قابلیت های دانش و خلاقیت بیشتری در مقایسه با رقباء خود هستند، به احتمال زیاد قابلیتهای بازاریابی پویا را بهتر حفظ خواهند کرد و در نهایت مزیت رقابتی بالاتری را خواهد داشت.
-
لیست منابع :
[1] Acar, M. F., Tarim, M., Zaim, H., Zaim, S., & Delen, D. (2017). Knowledge management and ERP: Complementary or contradictory? International Journal of Information Management, 3(6), 703–712.
[2] Anthonisz, A. J. (2018). Strategic alignment or non-alignment: The management of human capital in Dubai. Doctoral dissertation, University of Derby.
[3] Aspara, J., Hietanen, J., & Tikkanen, H. (2010). Business model innovation vs replication:financial performance implications of strategic emphases. Journal of Strategic Marketing, 18(1), 39–56.
[4] Chang, M. K., Cheung, W., Cheng, C. H., & Yeung, J. H. Y. (2008). Understanding ERP system adoption from the user's perspective. International Journal of Production Economics, 113, 928–942.
[5] Chesbrough, H. (2010). Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2–3), 354–363.
[6] Chou, D., Bindu Tripuramallu, H., & Chou, A. (2005). BI and ERP integration. Information Management & Computer Security, 13(5), 340–349.
[7] Gambardella, A., & McGahan, A. M. (2010). Business-model innovation: General purpose technologies and their implications for industry structure. Long Range Planning, 43(2–3), 262–271.
[8] Hayes, A. F. (2018). Partial, conditional, and moderated moderated mediation: Quantification, inference, and interpretation. Communication Monographs, 85(1), 4–40.
[9] Martins, L. L., Rindova, V. P., & Greenbaum, B. E. (2015). Unlocking the hidden value of concepts: A cognitive approach to business model innovation. Strategic Entrepreneurship Journal, 9(1), 99–117.
[10] Mention, A. L., & Bontis, N. (2013). Intellectual capital and performance within the banking sector of Luxembourg and Belgium. Journal of Intellectual Capital, 14(2), 286–309.
[11] Ndinguri, E., Prieto, L., & Machtmes, K. (2012). Human capital development dynamics: The knowledge based approach. Academy of Strategic Management Journal, 11(2), 121–136.
[12] Ognjanovic, J. (2017). Relations of intellectual capital components in hotel companies. Industrija, 45(2), 181–196.
[13] Rodríguez, R, Francisco-Jose, M. C., Göran S. (2020). The mediating role of organizational complexity between enterprise resource planning and business model innovation. Industrial Marketing Management 84 (2020) 328–341.
[14] Rouhani, S., Ashrafi, A., Zare Ravasan, A., & Afshari, S. (2016). The impact model of business intelligence on decision support and organizational benefits. Journal of Enterprise Information Management, 29(1), 19–50.
[15] Sardo, F., Serrasqueiro, Z., & Alves, H. (2018). On the relationship between intellectual capital and financial performance: A panel data analysis on SME hotels. International Journal of Hospitality Management, 75, 67–74.
[16] Vidotto, J. D. F., Ferenhof, H. A., Selig, P. M., & Bastos, R. C. (2017). A human capital measurement scale. Journal of Intellectual Capital, 18(2), 316–329.
[17] Wang, E. T., Hu, H. F., & Hu, P. J. H. (2013). Examining the role of information technology in cultivating firms’ dynamic marketing capabilities. Information & Management, 50(6), 336–343.
[18] Wilke, E. P., Costa, B. K., Freire, O. B. D. L., & Ferreira, M. P. (2019). Interorganizational cooperation in tourist destination: Building performance in the hotel industry. Tourism Management, 72(June), 340–351.
[19] Xia, H., Vu, H. Q., Law, R., & Li, G. (2019). Evaluation of hotel brand competitiveness based on hotel features ratings. International Journal of Hospitality Management, 102366 (in press).
-
کلمات کلیدی به فارسی :
برنامه ریزی منابع سازمانی، قابلیت های بازاریابی پویا، مزیت رقابتی، شرکت های بیمه.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 95-106
-
دانلود فایل
( 389.12 KB )