-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12104
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| عبدالقادر تکه ئی، عبدالبصیر مختومی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از ارائه این پژوهش بررسی تاثیر شخصیت برند بر ارزش برند با توجه به نقش میانجی اعتماد به برند و تعهد به برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه های رفاه استان گلستان می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق را مشتریان فروشگاه های رفاه استان گلستان تشکیل می دهد. با توجه به اینکه تعداد آنها نامحدود است لذا با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی و در دسترس تعداد 384 نفر آنها انتخاب گردید. این پرسشنامه استاندارد بوده و شامل 27 سوال می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS برای آمار توصیفی تحلیل شدند و برای آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که شخصیت برند بر اعتماد و تعهد به برند تاثیر معناداری دارد. همچنین اعتماد به برند بر تعهد به برند و مضاف بر آن اعتماد بر ارزش برند تاثیر معناداری دارد.
-
لیست منابع :
[1] اسماعیل پور, رضا؛ محسن اکبری و میثم مسعودی فر، ۱۳۹۳، بررسی تاثیر شخصیت برند بر ابعاد ارزش ویژه برند (مورد بررسی: شرکت گلرنگ)، کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، تهران، شرکت دانش محور ارتاخه،
[2] آقازاده، هاشم. 1395. بررسی نقش شخصیت برند در شکل گیری ارزش ویژه برند (مطالعه موردی اپراتور همراه اوّل)، پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 20، شماره 2، تابستان 1395، صفحه 1-20.
[3] جلیلوند، سمانه (1391). رابطه ی بین شخصیت برند و تعهد به برند در قالب یک مدل علّی در بازار لوازم خانگی استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
[4] جوانمرد، حبیب ا... ؛ سلطان زاده، علی اکبر (1388). بررسی ویژگی های برند اینترنتی و وب سایت ها و تاثیر آن بر اعتماد و وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: خرید محصولات فرهنگی از طریق اینترنت). فصلنامه پژوهش بازرگانی، شماره 53، ص ص 256-225.
[5] حمیدی زاده، محمدرضا؛ کریمی علویجه، محمدرضا و رضایی، مرتضی (1391). بررسی روابط ابعاد شخصیت و ارزش ویژه ی برند و نقش تعدیل گری صفات اخلاقی. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 3، شماره پیاپی 6، ص ص 35-49.
[6] حیدرزاده، کامبیز؛ الوانی، سید مهدی و قلندری، کمال (1389). بررسی تأثیر ابعاد قدرت اجتماعی برند بر اساس سطوح آمادگی ذهنی مشتریان بر تصمیم به خرید. پژوهش های مدیریت، شماره 86 ، ص ص 52-27.
[7] حیدرزاده، کامبیز؛ غفاری، فرهاد و فرزانه، سپیده (1390). بررسی تأثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری ایران. پژوهش های مدیریت، شماره 88، ص ص 88-69.
[8] خاکی، غلامرضا (1390). روش تحقیق در مدیریت (چاپ ششم). تهران: انتشارات بازتاب.
[9] خنیفر، حسین؛ مقیمی، سید محمد؛ جندقی، غلامرضا و زروندی، نفیسه (1388). بررسی رابطه ی بین مؤلفه های اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان (در سازمان های جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم). مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 2، ص ص 18-3.
[10] خورشیدی، غلامحسین؛ عارفی، اصغر و فیاضی آزاد، علی (1389). برداشت ادراکی از لوازم خانگی ایرانی و کره ای. چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 1، ص ص 93-77.
[11] خیری، بهرام؛ سمیعی نصر، محمود و عظیم پور خوجین، محمد (1392). وابستگی عاطفی مصرف کنندگان به برند: پیش نیازها و نتایج. مدیریت بازاریابی، شماره 20، ص ص 65-49.
[12] دلاور، علی (1391). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی (چاپ سی و هفتم). تهران: نشر ویرایش.
[13] دهدشتی شاهرخ، زهره؛ تقوی فرد، محمد تقی و رستمی، نسرین (1389). مدلی برای سنجش تأثیر قابلیت اعتماد برند بانک ها بر تعهد. فصلنامه علوم مدیریت ایران ، شماره 20، ص ص 88-69.
[14] دهدشتی شاهرخ، زهره؛ جعفرزاده کناری، مهدی و بخشی زاده، علیرضا (1391). بررسی دیدگاه هویت اجتماعی برند و تأثیر آن در توسعه ی وفاداری به برند (مورد مطالعه: شرکت تولید کننده ی محصولات لبنی کاله). فصلنامه علمی،پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 2، شماره پیاپی 5، ص ص 106-87.
[15] رنجبریان، بهرام؛ براری، مجتبی (1388). تأثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان: مقایسه ی بانک دولتی و خصوصی. مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 2، ص ص 100-83.
[16] سعادت، محمد رضا؛ خواجه زاده، سامان و اشکان نژاد، مهرسیما (1386). تفاسیر مختلف برند، بررسی های بازرگانی، شماره 25، ص ص 99-93.
[17] صفرزاده، حسین؛ خیری، بهرام و آقا سید آقا، ریحانه (1390). بررسی تأثیر عوامل زمینه ای، وفاداری به برند و تغییر دادن برند بر روی تصمیم خرید مصرف کنندگان جوان. مدیریت بازاریابی، شماره 10، ص ص 94-65.
[18] ضمدی، م، فارسی زاده، ح و نورانی، م. (1388). بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید در فروشگاه های زنجیره ای، مجله مدیریت بازاریابی، دوره 4، شماره 6، ص 55-72.
[19] عبدالوند، محمد علی؛ نیک فر، فاطمه (1390). بررسی رابطه میان درگیری ذهنی محصول و تعهد به نام و نشان تجاری (برند) (مطالعه موردی: اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد های تهران). مدیریت بازاریابی، شماره 13، ص ص 94-75.
[20] عرب نژاد، اکرم. (1391). تاثیر شخصیت برند بر اعتماد، دلبستگی و تعهد به برند در بین مشتریان محصولات سونی در شهر مشهد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده اقتصاد و علوم اداری.
[21] عزیزی، شهریار؛ جمالی کاپک، شهرام و رضایی، مرتضی (1391). بررسی ارتباط بین ارزش ویژه ی برند با هم خوانی شخصیت برند و مشتری. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 4، شماره پیاپی 7، ص ص 81-63.
[22] عزیزی، شهریار؛ جمالی، شهرام و صناعی، ایمان (1391). ارائه ی مدل عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در مورد برند در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک کشاورزی). مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 11، ص ص 104-89.
[23] عزیزی، شهریار؛ قنبرزاده میاندهی، رضا و فخارمنش، سینا (1391). ارزیابی تأثیر شخصیت برند بر وفاداری نگرشی و رفتاری مشتریان به برند هایپر استار. پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 16، شماره 4، ص ص 123-105.
[24] عماری، حسین؛ زنده دل، احمد (1391).ارزیابی تأثیر واسطه ای تصویر ذهنی برند روی شکل گیری ارزش ویژه ی برند. فراسوی مدیریت، شماره 20، ص ص 78-59.
[25] غفاری آشتیانی، پیمان؛ میر، سعید (1390). بررسی تأثیر شخصیت برند بر پیامدهای مرتبط با آن (اعتماد، وابستگی، تعهد) مطالعه موردی: شرکت داروسازی بهداشتی پرمون. فصلنامه علمی-پژوهشی پارس مدیر، شماره 1، ص ص 15-6.
[26] فولادوند، سعید (1390). ارزیابی ارزش ویژه ی برند لوازم خانگی از دیدگاه مصرف کنندگان درودی (با نگرش بر برند های محلی و بین المللی). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
[27] کاتلر، فیلیپ. مدیریت بازاریابی. ترجمه: بهمن فروزنده (1385). اصفهان: نشر آموخته.
[28] گیلانی نیا، شهرام؛ موسویان، جواد (1389). تأثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، شماره 14، ص ص 120-103.
[29] لطیفی، فریبا؛ مؤمن کاشانی، نوشین (1389). اعتماد الکترونیکی: بررسی نقش تجربه خرید اینترنتی و دانش مشتری نسبت به کاربری اطلاعات و مکانیزم های ایجاد امنیت. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 55، ص ص 267-235.
[30] محمدیان، محمود؛ فرهمند، سینا و یوسفی دستجردی، محمد حسن (1389). ارزیابی شخصیت نام و نشان توشیبا در مقایسه با چهار نام و نشان هم رسته ی جهانی در بازار ایران. مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 4، ص ص 144-129.
[31] مرادی, حمیدرضا؛ علی پولادی؛ علی اکبر میرزایی و عیسی شهنیایی، ۱۳۹۳، تأثیر شخصیت برند بر سه متغیر ارتباطی (اعتماد، پیوستگی و تعهد به برند) (مطالعه موردی: برند کاله در شهرستان اراک)، کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، تهران، شرکت دانش محور ارتاخه،.
[32] مهرگان، محمدرضا؛ اصغری زاده، عزت الله و صفری، حسین (1387). طراحی مدلی برای بررسی رقابت پذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاریافته، مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 46، ص ص 36-1.
[33] مؤتمنی، علی؛ مرادی، هادی و همتی، امین (1389). تأثیر شخصیت برند بر وفاداری مشتریان. چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 4، پیاپی 37، ص ص 105-89.
[34] نجم روشن، سعید؛ نصراللّهی، زهرا و طباطبایی نسب، سید محمد (1390). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر حسن شهرت شرکت های لوازم خانگی. فصلنامه علمی-پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، شماره 6، ص ص 104-75.
[35] نصیری پور، امیراشکان؛ گوهری، محمودرضا و نفیسی، ابوالفضل (1389). رابطه ی برندسازی (Branding) و شاخص های عملکردی (بیمارستان قائم مشهد-1387). مدیریت سلامت، 13 (41)، ص ص 20-15.
[36] نوربخش، کامران؛ ارغوانی، علی (1387). بررسی تأثیر برند بر روی نگرش. پژوهش های مدیریت راهبردی، شماره 40، ص 140ص -121.
[37] وظیفه دوست، حسین؛ حریری، مه سا (1391). بررسی تأثیر استراتژی تعمیم برند بر تصویر آن در حوزه ی محصولات تند مصرف و خدمات. مدیریت بازاریابی، شماره 15، ص ص 66-41.
[38] هادی زاده مقدم، اکرم؛ جمالی کاپک، شهرام و رضایی مرتضی (1391). مدل تأثیر برند سازی داخلی بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتل داری. پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 16، شماره 3، ص ص 223-203.
[39] هومن، حیدر علی. (۱۳۸۴). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل (چاپ اول). تهران: انتشارات سمت.
[40] یکتایار، آ. (1391). بررسی رابطه میان شخصیت برند و وفاداری مشتریان در بخش محصولات لوازم خانگی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
[41] Aaker J. L. (1997) “Dimensions of brand personality”, Journal of Marketing Research, Vol. 34, pp. 34756.
[42] Aness. Ahmad, (2015). Impact ofbrand Personality on Brand Equity: The Role of Brand Trust and Brand Commitment, Indian Journal of Marketing, See discussions, stats, and author profiles for this publicationat: https: //www. Research gate.net/ publication /281704606.
[43] Brakus JJ, Schmitt BH, Zarantonello L. (2009) Brand experience: what is it? How is it measured? Does it affect loyalty?, Journal of The Academy of Marketing Science, 73(3):52–68
[44] Chavanat Nicolas, Martinenet Guillaume, Ferrand Alain (2009). Sponsor and Sponsees Interactions: Effects on Consumers’ Perceptions of Brand Image, Brand attachment and Purchasing Intention. Journal of Sport Management, Vol 23, P P 644-670.
[45] Chinomona Richard (2013) The Influence Of Brand Experience On Brand Satisfaction, Trust And Attachment In South Africa. International Business & Economics Research Journal, Vol 12, No 10, P P 1303-1316.
[46] Dehdashti Zohre , Jafarzadeh Kenari Mehdi, Bakhshizadeh Alireza (2012) The impact of social identity of brand on brand loyalty development. Management Science Letters, No 2, P P 1425-1434.
[47] Demirbag Kaplan Melike, Yurt Oznur, Guneri Burcu, Kurtulus Kemal (2010) Branding Places: applying brand personality concept to cities. European Journal of Marketing, Vol 44, No 9/10, P P 1286-1304.
[48] Geuens M., Weijters B., Wulf. K. D. (2009) "A new measure of brand personality", Intern. J.of Research in Marketing 26: 97-107.
[49] Geuens Maggie, Weijters Bert, De Wulf Kristof (2009). A new measure of brand personality. International Journal of Research in Marketing, Vol 26, P P 97-107.
[50] Han Heesup, Jeong Chul (2013). Multi-dimensions of patrons’ emotional experiences in upscale restaurants and their role in loyalty formation: Emotion scale improvement. Journal of Product & Brand Management, 32, P P 59-70.
[51] Hess S, Bauer H, Kuester S., Huber F. (2007) "In brands we trust: marketing's impact on service brand personality and trust", European Marketing Academy 36th Conference Proceedings, May: 22–25, Iceland.
[52] Kim Jeesun, Sylvia M., Chan-Olmsted (2005) "Comparative effects of organization-public relationships and product-related attributes on brand attitude", Journal of Marketing Communications, 11(3):145-170.
[53] Kim Dohee, P. Magnini Vincent, Singal Manisha (2011). The effects of customers’ perceptions of brand personality in casual theme restaurants. International Journal of Hospitality Management, 30, P P 448-458.
[54] Kimpakorn Narumon, Tocquer Gerard (2010) Service brand equity and employee brand commitment. Journal of Services Marketing, Vol 24, No 5, P P 378-388.
[55] Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Marketing Management, Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey. 12ed
[56] Kumar Ramesh, Luthra Amit, Datta Gaurav (2006). Linkages between Brand Personality and Brand Loyalty: A Qualitative study in a Emerging Market in the Indian Context. South Asian Journal of Management, Vol 13, No 2, P P 11-35.
[57] Laroch Michel, Habibi Mohammad Reza, Richard Marie-Odile (2013). To be ro not to be in social media : How brand loyalty is affected by social media?. International Journal of Information Management, 33, P P 76-82.
[58] Lin Long-Yi (2010). The relationship of consumer personality trait, brand personality and brand loyalty: an empirical study of toys and video games buyers. Journal of Product & Brand Management, Vol 19, No 1, P P 4-17.
[59] Louis Didier, Lombart Cindy (2010). Impact of brand personality on three major relational consequences (trust, attachment, and commitment to the brand). Journal of Product & Brand Management, Vol 19, No 2, P P 114-130.
[60] Matzler Kurt, Grabner-krauter Sonja, Bidmon Sonja (2008). Risk aversion and brand loyalty : the mediating role of brand trust and brand affect. Journal of Product & Brand Management, Vol 1, No 3, P P 154-162.
[61] Moller Jana, Herm Steffen (2013). Shaping Retail Brand Personality Perceptions by Bodily Experiences. Journal of Retailing, 89, P P 438-446.
[62] Motameni A. Moradi H., Hemmati A.(2012) “The impactof brand personality and reputation of the formation of brand equity”, Quarterly Business Journal, No. 63, Summer 1391.169 to 192.(In Persian).
[63] Rafi Arsalan, Ashan Moeez, Saboor Fowad, Hafeez Salima, Usman Mohammad (2011). Knowledge Metrics Of Brand Eguity: Critical Measure of Brand Attachment and Brand Attitude Strength. Asian Journal of Business Management, 3(4), P P 294-298.
[64] Rajagopal (2008) "Measuring brand performance through metrics application", MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, 12(1): 2938..
[65] Rajagopal (2008) "Measuring brand performance through metrics application", MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, 12(1): 2938.
[66] Ruparelia Nimisha, White Lesley, Hughes Kate (2010). Drivers of brand trust in internet retailing. Journal of Product & Brand Management, Vol 19, No 4, P P 250-260.
[67] Sahin Azize, Zehir Cemal, Kitapci Hakan (2011). The Effects of Brand Experiences, Trust and Satisfaction on Building Brand Loyalty; An Empirical Research On Global Brands. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, P P 1288-1301.
[68] Storey John, Hess Jeff (2010) Ethical brand management: customer relationships and ethical duties. Journal of Product & Brand Management, Vol 19, No 4, P P 240-249.
[69] Traylor, M. B. (2004). “Product involvement and brand commitment”, Journal of Advertising Research, 21, pp. 51-56.
[70] Tuan Lo Ying, Hon Tat Huam, Shamsuddin Ahmad Sharifuddin, Md Rasli Amran, Jusoh Ahmad (2012) Potential of Brand Personality: Attachment Styles Moderator. American journal of Business and Management, Vol 1, No 2, P P 3- 42.
[71] Usakli Ahmet, Baloglu Seyhmus (2011). Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory. Tourism Management, 32, P P 114-127.
[72] Valett-Florence Pierre, Guizani Haythem, Merunka Dwight (2011). The impact of brand personality and sales promotions on brand equity. Journal of Business Research, 64, P P 24-28.
[73] Walsh Michael F., Page Winterich Karen, Mittal Vikas (2010). Do logo redesigns help or hurt brand? The role of brand commitment. Journal of Product & Brand Management, Vol 19, No 2, P P 76-84.
[74] Wang C.H., L. Hsu , Fang S. (2009) "Constructing a relationship-based brand equity model", Service Business, 3: 275–92.
[75] Waytz A., Morewedge C. K. (2010) "Making sense by making sentient: Effectance motivation increases anthropomorphism", Journal of Personality and Social Psychology, 3: 410–435.
[76] Weisberg Jacob, Teeni Dov, Arman Limor (2011). Past purchase and intention to purchase in e-commerce: The mediation of social presence and trust. Internet Research, Vol 21, No 1, P P 82-94.
[77] Yoo B., Donthu N. (2001) Developing and validating amulti dimensional consumer-based brand equity scale.J.Bus.Res.52:1–14.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شخصیت برند، تعهد به برند، اعتماد به برند، ارزش برند
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 57-78
-
دانلود فایل
( 512.54 KB )