-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12098
-
موضوع :
حسابداری
-
نویسنده/گان :
| سمیرا شاه پسندی، هادی سعیدی، قاسم الهی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
توسعه اقدامات برای جلب احساسات مشتری یک ضرورت استراتژیک برای بهبود سودآوری شرکت و ارزش سهامداران است. این مطالعه به بررسی تأثیر احساسات مشتری بر بازده سهام برای 131 شركت در دوره زمانی 1394 تا 1399 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند، پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات كاربردی است. از نظر روش و ماهیت از نوع پژوهش همبستگی و از آزمون كلموگوروف- اسمیرنوف جهت نرمال بودن داده ها و به كمک آزمونهای آماری t به بررسی فرضیه های آماری تحقیق پرداخته شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که یک رویکرد از بالا به پایین برای ایجاد یک شاخص احساسات مبتنی بر پروکسی مالی که با احساسات استخراج شده از اخبار بورس اتخاذ شد. شاخص احساسات افزوده شده با اخبار و نظرات مشتریان، امکان پیشبینی دقیقتر حرکت قیمت سهام را فراهم کرد. این بدان معناست که احساسات مشتری محرک اصلی احساسات سرمایه گذار و به نوبه خود بر بازار سهام و ارزش شرکت تأثیر می گذارد.
-
لیست منابع :
[1] آذر بویه، نرگس (1399) مروری بر منشا رفتار احساسی سرمایه گذاران و تاثیرات آن بر بازار بورس جغرافیا و روابط انسانی. دوره 3، شماره 2
[2] حیدرپور، فرزانه. تاری وردی، یدالله و مریم محرابی (1392) تأثیرگرایش های احساسی سرمایه گذاران بر بازده سهام. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره ۱۷ صص 1-13
[3] نیکبخت، محمدرضا. حسین پور، امیرحسین (1395) بررسی تأثیر رفتار احساسی سرمایه گذاران و اطالعات حسابداری بر قیمت سهام". پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره ۲۲ صص 219-245
[4] Bird, R., Gerlach, R., Hall, A.D., 2001. The prediction of earnings movements using accounting data: an update and extension of Ou and Penman. J. Asset Manag. 2 (2), 180–195
[5] Baker, M., Wurgler, J., 2006. Investor sentiment and the cross-section of stock returns. J. Finance 61 (4), 1645–1680
[6] Beaujean, M., Davidson, J., Madge, S., 2006. The ‘moment of truth’ in customer service. McKinsey Quarterly 1, 62–73.
[7] Baker, M. & Wurgler, J, (2006), "Investor Sentiment and the Cross- Section of Stock Returns", Journal of Finance, Vol. 61, PP. 164–168
[8] Crosby, L.A., Johnson, S.L., 2007. Experience required: Managing each customer’s experience might just be the most important ingredient in building customer loyalty. Mark. Manag. 16 (4), 20–.
[9] Doojin, R. Kim, H & Yang, H (2017). "Investor sentiment, trading behavior and stock Returns". Journal of Economics Letters. Volume 24, 2017 - Issue 12
[10] Eachempati, P., Srivastava, P, Kumar, A., Munoz de prat, J., Delen, A(2022) Can customer sentiment impact firm value? An integrated text mining approach. Technological Forecasting & Social Change 174 (2022) 121265
[11] Frederickson, J.R., Zolotoy, L. (2016). Competing earnings announcements: Which announcement do investors process first? Accounting Review, 91(2), 441-462.
[12] Fraering, M., & Minor, M.S. (2013). Beyond loyalty: customer satisfaction, loyalty, and fortitude. J. Services Mark
[13] Gang, H. Shuzhen, Z. Haifeng, G. (2020)."The Nonlinear Relationship between Investor Sentiment, Stock Return, and Volatility". Discrete Dynamics in Nature and Society.Volume 2020, Article ID 5454625, 11 pages.
[14] Kim, T & Ha. A, (2010), "Investor Sentiment and Market Anomalies", 23rd Australasian Finance and Banking Conference 2010 Paper, Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=1663649, PP. 1-24
[15] Karim, B., 2011. Corporate name change and shareholder wealth effect: empirical evidence in the French stock market. J. Asset Manag. 12 (3), 203–213
[16] Liu, Y., Jiang, Cuiqing, Zhao, Huimin, 2019. Assessing product competitive advantages from the perspective of customers by mining user-generated content on social media. Decis. Support Syst. 123, 113079–113091.
[17] Mittal, V., Frennea, C., 2010. Customer satisfaction: a strategic review and guidelines for managers. MSI Fast Forward Series. Marketing Science Institute, Cambridge, MA.
[18] Michelle (2019). How to track customer sentiment and become a master of emotion. Retrieved from: https://www.userlike.com/en/blog/customer-sentiment.
[19] Merrin, R.P., Hoffmann, A.O., Pennings, J.M., 2013. Customer satisfaction as a buffer against sentimental stock-price corrections. Mark. Lett. 24 (1), 13–27
[20] Pai, P.F., Liu, C.H., 2018. Predicting vehicle sales by sentiment analysis of Twitter data and stock market values. IEEE Access 6, 57655–57662.
[21] Verhoef, P.C., Lemon, K.N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., Schlesinger, L. A., 2009. Customer experience creation: determinants, dynamics and management strategies. J. Retailing 85 (1), 31–41
[22] Yang, Z.H., Liu, J.G., Yu, C.R., Han, J.T., 2017. Quantifying the effect of investors’ attention on the stock market. PLoS ONE 12 (5), e0176836
[23] Wu, J., Chang, S(2020) Exploring customer sentiment regarding online retail services: A topic-based approach. Journal of Retailing and Consumer Services. Vol55. 102145.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
احساسات مشتری، بازده سهام.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 83-91
-
دانلود فایل
( 276.99 KB )