-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12138
-
موضوع :
اقتصاد
-
نویسنده/گان :
| شهلا سجادی نژاد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
امروزه بخش نفت، گاز و پتروشیمی، یکی از مهمترین منابع اقتصادی کشور می باشد. در مقیاس جهانی نیز، فرآوردههای نفتی بهخصوص بنزین و گازوئیل دارای نقش بسیار مهمی هستند چرا که عمده کاربرد این فرآوردهها در حملونقل بوده و حمل و نقل نیز از ارکان مهم یک کشور می باشد و حفظ تعادل عمومی دوبخشی اقتصاد - انرژی در راستای اندازهگیری تأثیر افزایش مشخصی در کارایی مصرف فرآورده های نفت و گاز، بر مصرف این فرآوردهها در خود این بخش و سایر بخشهای اقتصادی نقش به سزایی خواهد داشت. در این تحقیق برای ارزیابی اثرات ناشی از بهبود کارایی مصرف فرآورده های نفتی از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه و برای مدل تعادل عمومی از ماتریس حسابداری – اجتماعی بهعنوان پایه آماری استفاده شده است. بر این اساس اقدام به طراحي الگوي تعادل عمومي قابل محاسبه (CGE) برای ایران در حوزه اقتصاد – انرژی شد. نتایج تحقیق حاکی است در تمامی بخشهای اقتصادی، متوسط اثرات بازگشتی بنزین برابر با 3/24 درصد و متوسط اثرات بازگشتی گازوئیل برابر با 4/21 درصد است. نتایج تحلیل حساسیت که در مورد تغییر کشش جانشینی بین بنزین و گازوئیل با سایر فرآوردههای نفتی از 75/0 به 80/0 (کشش مدل پایه) و 85/0 بوده است، نشان داد با این تغییرات، مقدار عددی اثرات بازگشتی بنزین و گازوئیل دچار تغییر محسوسی نشده است.
-
لیست منابع :
امینی فرد، عباس، (1397)، برآورد اثر بازگشتی مستقیم بهبود کارایی مصرف گاز در بخش خانگی ایران، دانشگاه آزاد الامی واحد مرودشت.
حیدریان، مریم، (1396)، محاسبه اثرات بازگشتی مستقیم CO2 ناشی از بهبود کارایی مصرف سوخت در بخش حملونقل استان های ایران، دانشگاه رازی.
خوشکلام خسروشاهی، موسی (1398)، روشهای بستن مدلهای تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE) و بررسی روش مناسب برای اقتصاد ایران، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 13714.
منظور، داود، آقابابائي، محمد ابراهيم و حقيقي، ايمان (1397)، تحليل اثرات بازگشتي ناشي از بهبود کارایی در مصارف برق در ايران: الگوي تعادل عمومي محاسبه پذیر، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژي، سال هشتم، شماره 28.
عسگری، منوچهر (1396)، مدل تعادل عمومی کاربردی ایران مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی، مرکز تحقیقات اقتصاد ایران، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی.
موسوی، حسین (1395)، برآورد قیمت سایه یی آلاینده های زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در بخش حملونقل، پژوهشکده حمل و نقل واحد شهرداری.
Allan, G. Hanley, N. McGregor, P. Swales, K. and Turner, K. (2020), The Impact of Increased Efficiency in the Industrial Use of Energy: A Computable General Equilibrium Analysis for the United Kingdom, Energy Economics, 29, 779-798.
Alshehabi, O. (2019), Energy and Labour Reform: Evidence From Iran, Journal of Policy Modeling, 34, PP. 441-459.
Anson, S. and Turner, K. (2018), Rebound and Disinvestment Effects in Refined Oil Consumption and Supply Resulting from an Increase in Energy Efficiency in the Scottish Commercial Transport Sector, Energy Policy, 37, 3608-3620.
Berkhout, P. Muskens, J. and Velthuijsen, J. (2017), Defining the Rebound Effect, Energy Policy, 28, 425-432.
Cardenete, M. Naghave, A. and Sanch, F. (2016), Apllied General Equilibrium: An Introduction, University Pablo de Olavide.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اثرات بازگشتی، ماتریس حسابداری، سوخت، حمل و نقل.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Today, the oil, gas and petrochemical sector is one of the most important economic resources of the country. On a global scale, petroleum products, especially gasoline and diesel have a very important role because the main application of these products is in transportation and transportation is one of the important pillars of a country and maintaining public balance Economics-Energy bipartisanship In order to measure the impact of a certain increase in the consumption efficiency of oil and gas products, on the consumption of these products in this sector and other economic sectors will play an important role. In this research, a computable general equilibrium model is used to evaluate the effects of improving the consumption efficiency of petroleum products. Therefore, the social-accounting matrix is used as a statistical basis for the general equilibrium model. In order to evaluate the mentioned cases, a computable general equilibrium model (CGE) is designed for Iran in the field of economy - energy. The results show that in all economic sectors, the average return effects of gasoline is equal to 24.3 Percentage and average return effects of diesel is equal to 21.4%. The results of sensitivity analysis on the change of substitution elasticity between gasoline and diesel with other petroleum products from 0.75 to 0.80 (basic model elasticity) and 0.85 show that with these changes, the numerical value of the effects The return of gasoline and diesel does not change significantly.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
recursive effects, accounting matrix, fuel, transportation
- صفحات : 50-78
-
دانلود فایل
( 1.19 MB )