-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12143
-
موضوع :
مدیریت صنعتی
-
نویسنده/گان :
| بهروز دری نوکورانی، رضا محمدی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
بررسی ادبیات موجود حاکی از آن است که تحقیقات بسیار محدودی در ایران در زمینه ارتباط میان مدیریت منابع انسانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی و عملکرد پایدار سازمانی انجام شده است. ادبیات موضوعی پژوهش در کشور ایران از غنای کافی برخوردار نیست و باید پژوهش¬های بیشتری در این زمینه انجام شود. بنابراین، این مطالعه تلاشی برای پر کردن بخشی از شکاف ادبیات موجود بوده است. هدف پژوهش حاضر این است که رابطه بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد پایدار سازمانی را با نقش تعدیل کنندگی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بررسی نماید تا مشخص شود که آیا رابطه علّی بین متغیرهای پژوهش وجود دارد یا خیر؟ برای بررسی این رابطه از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردیده است. بدین منظور، مدل ساختاری، ارتباط فرضی میان مدیریت منابع انسانی و عملکرد پایدار سازمانی را بررسی می کند. نتایج پژوهش نشان داد که میان این دو متغیر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافته¬های این مطالعه، ادبیات موجود در کشور را تقویت نموده و پیامدهای مهمی را برای مدیران درگیر در عملکردهای مدیریت منابع انسانی همراه دارد.
-
لیست منابع :
بالوندی، ع. ح؛ زردشتیان، ش. (1398). اثر شیوه¬های مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری سازمانی در کارشناسان وزارت ورزش و جوانان، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، سال 6، شماره 2، صص 239-221.
رجبی¬فرجاد، ح؛ مطیعیان نجار، م. (1397). تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی، فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال دهم، شماره 3 (شماره پیاپی 33)، صص 214-191.
رشوند، ف؛ سمیاری، س. (1400). بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان (مورد مطالعه: سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری قزوین)، فصلنامه جهان نوین، سال سوم، شماره شانزدهم، 13-1.
رشیدعلی پور، ز؛ انصاری، م؛ سیدجوادین، س. ر. (1398). بررسی تاثیر اجرای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی (نمونه پژوهش: شرکت شیر پگاه)، نشریه علمی ((مدیریت راهبردی دانش سازمانی))، سال دوم، شماره 7، صص 151-113.
سلامت اهوازی، م؛ حسین پور، م؛ شاهی، س. (1399). شناسائی مولفه¬ها و ارائه الگوی توسعه مدیریت منابع انسانی بر اساس ارزیابی عملکرد و یادگیری سازمانی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، مجله علوم روانشناختی، دوره نوزدهم، شماره 90، صص 786-773.
سلیمیان، م؛ عزیزی، ف؛ بشرویه، ن؛ زاهدکار، پ. (1399). بررسی تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، فصلنامه نوآوری¬های مدیریت آموزشی، دوره 15، شماره 2(مسلسل 58)، صص 35-21.
صحت، س؛ آقائی، م؛ شریفیان، س. (1398). تاثیر مدیریت منابع انسانی مبتنی بر دانش بر قابلیت یادگیری سازمانی: مطالعه نقش میانجی سرمایه فکری، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، سال نهم، شماره 3، صص 100-77.
عموزاد، م؛ فراست¬خواه، م؛ گلی¬نژاد، ا. (1393). بررسی کم و کیف آمادگی شرکت¬های پتروشیمی برای یادگیری سازمانی و ارائه الگوی ساختاری مناسب برای استقرار یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول، شماره 3، صص 112-91.
قربانی، و؛ فقیهی، ا. (1400). انطباق راهبردهای مدیریت دانش با منابع انسانی در راستای سیاست¬های کلی علم و فناوری، فصلنامه سیاست¬های راهبردی و کلان، دوره 9، شماره 2، صص 359-329.
قصوری، ع. (1401). نقش مدیریت منابع انسانی در عملکرد سازمان، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال ششم، شماره 84، 91-81.
کثیرلو، م؛ نعامی، ع. (1399). تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمان (مورد مطالعه: بانک ملت شهر تهران)، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 48، صص 427-409.
کولک، ع؛ سلطانی، ح. (1401). طراحی الگوی تطبیقی درک مدیران و کارکنان از نقش تاثیر فعالیت¬های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و حفظ کارکنان در دانشگاه¬های آزاد استان فارس، مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، دوره 5، شماره 1، صص 84-71.
کولک، ع؛ سلطانی، ح؛ مداحیان، ش؛ محمدباقری، م؛ فاتحی¬راد، ن. (1399). طراحی الگوی تطبیقی تاثیر فعالیت¬های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، فصلنامه تعالی منابع انسانی، سال اول، شماره 2، صص 43-22.
لعل¬کاظمیان، ا؛ جعفری¬تیتکانلو، س. (1401). تاثیر تغییر استراتژیک با یادگیری سازمانی و پویایی محیطی بر عملکرد سازمانی، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 50، صص 199-175.
محبی¬آشتیانی، س؛ اخوان، پ. (1398). تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد با میانجی¬گری مدیریت دانش (مطالعه موردی: بان کشاورزی ایران)، فصلنامه رشد فناوری، سال پانزدهم، شماره 59، صص 62-55.
محمدی، ر. (1398). طراحی داشبورد مدیریت پروژه در سازمان¬های پروژه محور، سومین کنفرانس
بین المللی پژوهش های کاربردی در مهندسی سازه و مدیریت ساخت، دانشگاه صنعتی شریف، تیرماه 1398.
محمّدی، ح. ر؛ پورکیانی، م؛ سلاجقه، سنجر؛ صیادی، س؛ ملایی، ح. ر. (1399). طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد توسعه پایدار سازمانی، دو ماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال یازدهم، شماره 3، پیاپی 43، 314-281.
محمدی، د؛ محمدی، ر. (1396). سنجش سطح تفکر استراتژیک مدیران با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری، هفتمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، سالن همایش های صدا و سیما، تهران، 12 تیر 1396.
محمدی، ر. (1396). بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در سازمان های پروژه محور، دو ماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، سال دوم- شماره یک(پیاپی: 3)، 14-1.
محمدی، ر. (1396). طراحی مدل معادله ساختاری مدیریت دانش و فرمول بندی استراتژی در شرکت¬های پیمانکاری، دومین کنفرانس بین¬المللی تکنیک¬های مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، 4 مرداد 1396.
محمدی، ر. (1396). بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی در سازمان¬های پروژه محور، دومین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز، 15 تیر 1396.
محمدی، ر. (1396). سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش شرکت ها، دومین همایش بین¬المللی افق¬های نوین در علوم مدیریت و حسابداری، اقتصاد و کارآفرینی ایران، انجمن افق نوین علم و فناوری، تهران، 11 تیر 1396.
Abazeed, R. (2018). “Impact of Transformational Leadership Style on Organizational Learning in the Ministry of Communication and Information Technology in Jordan.”
Alshammari, A. A. (2020). “The Impact of Human Resource Management Practices, Organizational Learning, Organizational Culture and Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance in Saudi Organizations: A Conceptual Framework”, Revista Argentina de Clinica Psicológica, Vol. XXIX, No. 4, Pp: 714-721.
Aranda, C., Arellano, J., & Davila, A. (2017), “Organizational learning in target setting”, Academy of Management Journal, Vol. 60 No. 3, Pp. 1189-1211.
Buys, L.; Mengersen K.; Johnson S.; van Buuren N., & Chauvin A., (2014). “Creating a Sustainability Scorecard as a predictive tool for measuring the complex social, economic and environmental impacts of industries, a case study: assessing the viability and sustainability of the dairy industry”. J Environ Manage, Vol.133, Pp: 184–192.
Chadwick, I.C. & Raver, J.L. (2015), “Motivating organizations to learn: goal orientation and its influence on organizational learning”, Journal of Management, Vol. 41 No. 3, Pp. 957-986.
Chandra Pattniak, S., & Sahoo, R., (2018). “Human Resource Practices as Predictors of Organizational Performance: A Structural Equation Modeling Approach”, Global Business Review, 21(3), Pp: 1-26.
Chien, Y. C., Yuan, K., & Hsiung, K. (2015). “The influences of knowledge management on organizational performance of Taiwan-listed IC design houses: Using intellectual capital as the mediator”, The Journal of International Management Studies, Vol. 54, Issue 10, Pp: 50-67
Faiz Rasool, S.; Samma, M.; Wang, M.; Zhao, Y., & Zhang, Y., (2019). “How Human Resource Management Practices Translate Into Sustainable Organizational Performance: The Mediating Role Of Product”, Process And Knowledge Innovation, Psychology Research and Behavior Management, 12, Pp:1009-1025.
Jain, A., & Moreno, A. (2015). “Organizational learning, knowledge management practices and firm’s performance: An empirical study of a heavy engineering firm in India”, The Learning Organization, Vol. 22, Issue 1, Pp: 14–39.
King, W. R. (2009). “Knowledge management and organizational learning”. Springer, US.
Kokkaew, N., Peansupap, V., & Jokkaw, N. (2022). “An Empirical Examination of Knowledge Management and Organizational Learning as Mediating Variables between HRM and Sustainable Organizational Performance”, Sustainability, Vol. 14, Pp: 1-25.
Mohammadi, R., (2017). “Structural Equation Modeling (SEM) Of Knowledge Management (KM) and Strategic Formulation in Contractor Organizations”, 2nd Intl. Conf. on Techniques Management & Accounting, Beheshti Intl. Conf. Center, Tehran, Iran, 26 July 2017.
Mohammadi, R., (2017). “Evaluation Of Knowledge Management Maturity in Organizations”, the 2nd International Conference on The New Horizons in the Sciences of Management and Accounting, Economy and Entrepreneurship, Tehran, 2 July 2017.
Noruzy, A., Dalfard, V., Azhdari, B., Nazari-Shirkouhi, S., & Rezazadeh, A. (2013). “Relations between transformational leadership, organizational learning, knowledge management, organizational innovation, and organizational performance: an empirical investigation of manufacturing firms”, International Journal of Advanced Manufacturing Technology, Vol. 64, Pp: 1073-1085.
Obeso, M., Hernandez-Linares, R., Lopez-Fernandez, M. C., & Serrano-Bedia, M. A. (2020). Knowledge management processes and organizational performance: the mediating role of organizational learning, Journal of Knowledge Management, Vol. 24, Issue 8, Pp: 1-22.
Podolny, J., Khurana, R., & Hill-Popper, M. (2019). “How to Put Meaning Back into Leading”,
Rawashdeh, A. M., Almasarweh, M. S., Alhyasat, E. B., & Rawashdeh, O. M. (2020). “THE RELATIONSIP BETWEEN THE QUALITY KNOWLEDGE MANAGEMENT AND ORGANIZATIONAL PERFORMANCE VIA THE MEDIATING ROLE OF ORGANIZATIONAL LEARNING”, International Journal for Quality Research, Vol. 15, Issue 2, Pp: 373-386.
Rechberg, I., & Syed, J. (2013), “Ethical issues in knowledge management: conflict of knowledge ownership”, Journal of Knowledge Management, Vol. 17 No. 6, Pp. 828-847.
Smith, R. (2001). “A roadmap for knowledge management”, journal of knowledge management, Vol. 8, Pp. 6.
Wang, Z., Wang, N., & Liang, H. (2014). “Knowledge sharing, intellectual capital and firm performance”, Management Decision, Vol. 52, Issue 2, Pp: 230-258.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مدیریت منابع انسانی، عملکرد پایدار سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
A survey of the existing literature has indicated that very limited research has been done in Iran about relationship between Human Resource Management (HRM), Knowledge Management (KM), Organizational Learning (OL) and Sustainable Organizational Performance (SOP). There is scarce literature on this relationship in the Iranian context and more research needs to be conducted to strengthen the literature. This study will, therefore, be an attempt to fill this research gap. The present study set out with objective: it examines the relationship between HRM and sustainable organizational performance with moderating role of knowledge management and organizational learning to see whether there exists any causal link. A structural equation modeling (SEM) has been used to study this relationship. For this purpose, the structural model examines the hypothesized relationship between the HRM and sustainable organizational performance (SOP). It is found that the two are positively related. The findings of this study strengthen existing literature in the area and have important implications for managers engaged in HRM functions.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Human Resource Management, Sustainable Organizational Performance, Knowledge Management, Organizational Learning
- صفحات : 95-113
-
دانلود فایل
( 875.91 KB )