-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12120
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| اعظم تدین، محمدعلی بهفر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استراتژیهای نوآوری باز بر عملکرد شرکت با نقش میانجی گری فن آوری اطلاعات بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی و از منظر گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بوده است .به دلیل تعداد محدود پرسنل مرکز رشد و فناوری جهرم، با روش نمونه گیری تمام سرشمار، 145 نفر، به عنوان حجم نمونه محاسبه شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه نوآوری باز هوانگ و چو(2013)، پرسشنامه فناوری اطلاعات ژو و وو (2010) و پرسشنامه عملکرد شرکت ژانگ (2016) بوده است. نتایج نشان داد که بین فناوری، نوآوری باز ورودی و عملکرد شرکت همبستگی وجود دارد اما نوآوری باز تاثیری بر قابلیت فناوری ندارد. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش توانایی فناوری، ارتباط بین نوآوری باز خروجی و عملکرد شرکت قوی تر شد. افزایش سطح بالای قابلیت مدیریت اطلاعات بازار، موجب افزایش تاثیر مشترک توانایی فناوری و نوآوری باز ورودی بر عملکرد شرکت در میان شرکت هاي فعال در مرکز رشد و فناوري جهرم در سال 1400 شد.
-
لیست منابع :
آقاجانیان، سارا؛ طباطباییان، کمال؛ رادفر، رضا و حسینی، محمد.(1399). ارائه یک چارچوب مفهومی برای مدیریت سید پروژه های نوآوری باز در شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات. نشریه علمی-پژوهشی مدیریت نوآوری. سال نهم، شماره 1، 23-57.
احمدی، احمد؛ کزازی، ابوالفضل؛ نقی زاده، محمد و امیری، مقصود. (1398). چارچوبی نو برای سنجش و پیاده سازی نوآوری باز: رویکردی مبتنی بر زمینه. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. دوره هفتم. شماره 2، 9-42.
اکبری، مرتضی؛ ذره پرور شجاع، الهام؛ پاداش زیوه، حمید و علی زاده مقدم، شکوه. (1397). بررسی تاثیر نوآوری باز وارد شونده و خارج شونده بر عملکرد نوآوری در شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه مدیریت توسعه و فناوری. دوره ششم. شماره 2، 64-82.
بادین دهش، مهران؛ طبرسا، غلامعلی؛ زندیه، مصطفی و حمیدی زاده، محمد رضا. (1400). تحلیل شبکه های اجتماعی دانشگاهی حوزه نوآوری باز. پژوهش نامه علم سنجی دو فصلنامه علمی دانشگاه شاهد. دوره هفتم، شماره 1، 25-51.
پورتیموری فرد تبریزی، فرزین و جمشیدی، لاله. (1398). بررسی عملکرد نوآورانه شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد علم و فناوری دانشگاه سمنان. صنعت و دانشگاه. شماره بیست و سوم، دوره 7، 37-51.
جوانمردی، احسان؛ قدرت آبادی، لیلا و آتش سخن، آتنا. تاثیر استراتژی نوآوری باز بر عملکرد سازمانی با تمرکز بر شرکت های کوچک و متوسط. پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری. تهران، 1397.
چناري، علیرضا، صائمیان، صدیقه. (1389). فن¬آوري اطلاعات و ارتباطات و راهکارهاي توسعه آموزش دانش محور. ماهنامه مدیریت، چاپ پنجم- صفحه 41.
حاجی آخوندی، عباس؛ عمو عابدینی، قاسم؛ خیام نکویی، مجتبی و امراله، امید. (1398). گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم، فناوری و نوآورانه ایران. تهران.
حقیقت، عطیه. (1396). ارائه مدل اولویت بندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز با استفاده از روش دیمتل. مجله رشد فناوری. دوره سیزدهم، شماره 51، 8-15.
دوراندیش، مجتبی. (1399). بررسی تاثیر نوآوری بر افزایش بازدهی شرکت های مستقر در مرکز رشد فناوری جهرم. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش خط مشی گذاری عمومی.دانشگاه پیام نور مرکز شیراز.
رسولی آذر، سعید. (1389). تحلیل محتواي کاربرد و پتانسیل تکنولوژي¬هاي اطلاعاتی در سیستم کشاورزي ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
رضوی نیا و همكاران. (1392). تاثیر فناوری اطلاعات بر ارتقا بهره وری در تحليلي بر نقش دولت.. فصلنامه مدیریت فنآوري اطلاعات، چاپ سوم-صفحه 35
رضوی، محسن و اکبری، مریم. (1392). نظام نوآوری، انتشارات دانشگاه تهران. چاپ دوم.
Bogers, M. & Zobel, A.N. & Afuah, A. & Almirall, S. (2017). The open innovation research landscape: established perspectives and emerging themes across different levels of analysis. Industry and Innovation, 24(1), 8-40.
Camerani, R., Denicolai, S., Masucci, M. and Valentini, G. (2016), “Inbound open innovation, outbound open innovation, and their joint effect on firm performance”, in Academy of Management Proceedings, Academy of Management, p. 17790.
Cheng, C. C., & Shiu, E. C. (2020). Leveraging open innovation strategies for fueling eco-innovation performance in dynamic environments. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal.
Chesbrough, H. & Bogers, M.(2015). Explicating open innovation: Clarifying an emerging paradigm for understanding innovation. In New Frontiers in Open Innovation, ed. Henry Chesbrough, Wim Vanhaverbeke, and Joel West, pp. 3–28. Oxford, UK: Oxford University Press.
Chesbrough, H. (2003). The logic of open innovation: Managing intellectual property. California Management Review, 45(3), 33-58.
Chesbrough, H. (2006).Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Chesbrough, H. 2012. Open innovation: Where we've been and where we're going. Research-Technology Management 55(4) 20-27.
Chesbrough, H. and Crowther, A.K. (2006), “Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries”, R&D Management, Vol. 36 No. 3, pp. 229-236.
Chesbrough, H.W. (2006), Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business Press.
Cornell University, INSEAD, & WIPO. (2019). Global Innovation Index 2019: Creating Healthy Lives, The Future of Medical Innovation (12th Editi; S. Dutta, B. Lanvin, & S. Wunsch-Vincent, Eds.). Geneva, Switzerland.
Elia, G., Petruzzelli, A. M., & Urbinati, A. (2020). Implementing open innovation through virtual brand communities: A case study analysis in the semiconductor industry. Technological forecasting and social change, 155, 119994.
Feng, H., Morgan, N.A. and Rego, L.L. (2017), “Firm capabilities and growth: the moderating role of market conditions”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 45 No. 1, pp. 76-92.
Fernández- Odriozola, I., Berbegal-Mirabent, J., & Merigó-Lindahl, J. M. (2019). Open innovation in small and medium enterprises: a bibliometric analysis. Journal of Organizational Change Management, 32(5), 533–557.
Fornell, C. and Larcker, D.F. (1981), “Structural equation models with unobservable variables and measurement error: algebra and statistics”, Journal of Marketing Research, Vol. 18 No. 3, pp. 382-388.
Gassmann, O., Enkel,E. (2004). Towards a Theory of Open Innovation: Three Core process archetypes, presented at the R&D Management Conference(RADMA). Lisbon, Portugal, July 6-9.
Herzog, P. (2011). Open and Closed Innovation - Different Cultures for Different Strategies. Springer, 9-57.
Huang, H.-C., Lai, M.-C. and Huang, W.-W. (2015), “Resource complementarity, transformative capacity, and inbound open innovation”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 30 No. 7, pp. 842-854.
Hung, K.-P. and Chou, C. (2013), “The impact of open innovation on firm performance: the moderating effects of internal R&D and environmental turbulence”, Technovation, Vol. 33 No. 10, pp. 368-380.
Jansen Van Den Bosch, F.A.J. (2006), “Exploratory innovation, exploitative innovation, and performance: effects of organizational antecedents and environmental Open innovation strategies and firm performance Suqin Liao, Lihua Fu and Zhiying Liu Journal of Business & Industrial Marketing Volume 35 · Number 1 · 2020 · 23–39 36moderators”, Management Science, Vol. 52 No. 11, pp. 1661-1674.
Jimenez-Jimenez, D., Valle, R.S. and Espallardo, M.H. (2016), "Fostering innovation - The role of market orientation and organizational learning", European Journal of Innovation Management, Vol.11 No.3, pp. 389-412.
Kang, T., Baek, C. and Lee, J.-D. (2017), “The persistency and volatility of the firm R&D investment: revisited from the perspective of technological capability”, Research Policy, Vol. 46 No. 9, pp. 1570-1579.
Kao,J. (2007). Innovation nation: How America is losing its innovation edge, why it matters, and what we can do to get it back? Simon and Schuster.
Kozlenkova, I.V., Samaha, S.A. and Palmatier, R.W. (2014), “Resource-based theory in marketing”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 42 No. 1, pp. 1-21.
Laursen , K,. and Salter, A, J. (2014). The Paradox of openness: Appropriability, External search and collaboration. Reserch Policy, 43, 867-878.
Le, H. T. T., Dao, Q. T. M., Pham, V. C., & Tran, D. T. (2019). Global Trend of Open Innovation Research: A Bibliometric Analysis. Cogent Business and Management, 6(1).
Liao, S., Fu, L., & Liu, Z. (2020). Investigating open innovation strategies and firm performance: the moderating role of technological capability and market information management capability. Journal of Business & Industrial Marketing.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نوآوری باز، عملکرد شرکت، فن آوری اطلاعات.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the impact of open innovation strategies on company performance with the mediating role of information technology. The current research is an applied research in terms of its purpose, and a descriptive research of correlational type from the point of view of data collection. Due to the limited number of personnel of the Jahrom Growth and Technology Center, 145 people were calculated as the sample size using the full census sampling method. The data collection tool in this research was the open innovation questionnaire of Huang and Chu (2013), the information technology questionnaire of Zhou and Wu (2010) and the company performance questionnaire of Zhang (2016). The results showed that there is a correlation between technology, input open innovation and company performance, but open innovation has no effect on technology capability. Also, the results showed that with increasing technological capability, the relationship between open output innovation and company performance became stronger. Increasing the high level of market information management capability increased the joint effect of technology ability and open input innovation on company performance among companies active in the growth and technology center of Jahrom in 1400.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Open Innovation, Company Performance, Information Technology
- صفحات : 1-30
-
دانلود فایل
( 867.42 KB )