-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12106
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| عبدالقادر تکه ئی، عبدالبصیر مختومی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف «بررسی تاثیر حمایت سازمانی ادراك شده برعملکرد شغلی با نقش میانجی¬گری توانمندسازي کارکنان بانک سپه استان سمنان» انجام شده است. از حیث هدف کاربردی؛ از نظر میزان کنترل بر متغیر های پژوهش از نوع توصیفی ودرمیان انواع روش های تحقیق توصیفی، پیمایشی می باشد و با توجه به اینکه نمونه را در یک مقطع زمانی بررسی می کند از نوع مقطعی می باشد همچنین از حیث توجه به زمان،گذشته نگر، واز نظرتوجه به نتایج، نتیجه گرا وبا توجه به نوع داده ها، کمی می باشد، جامعه آماری در اين تحقیق کارکنان بانک سپه در استان سمنان که در بازه زمانی مورد پژوهش به تعداد 360 نفر مي باشند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 186 نفر تعیین شد که به منظور اطمینان از باز گشت پرسشنامه ها200 پرسشنامه در جامعه آماری توزیع و191 پرسشنامه برگشت شد؛ «روش گردآوری داده ها» شامل «کتابخانه ای»، «مصاحبه های اکتشافی» و «میدانی» بوده است برای سنجش حمایت سازمانی ادراک شده از پرسشنامه استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگروهمکاران (1986)، برای سنجش عملکر شغلی از پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (1981) و برای سنجش توانمند سازی کارکنان از پرسشنامه استاندارد توانمند سازی کارکنان وتن و کمرون (1998) استفاده شده است جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاري و نرم افزار Smart Pls استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین حمایت سازمانی ادراك شده و عملکرد شغلی با نقش میانجی¬گری توانمندسازي کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.
-
لیست منابع :
افتخاري، عبدالرضا، پورطاهري،مهدي(1388). نقش توانمندي در توسعه كشاورزي استان اردبيل. مجله پژوهش هاي جغرافياي انسانی.شماره69.
بيگي، عبدالرضا، سرداري، احمد، موسوي، مجيد و بختياري ابولفضل. (1388). بررسي اثر توانمندسازي شناختي كاركنان بر عوامل اثر گذار بر بهره وري نيروي انساني. پنجمين كنفرانس توسعه منابع انساني.
پورقاسم, صدیقه و بهناز مهاجران، ۱۳۹۳، حمایت سازمانی ادارک شده، سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین، گرگان، انجمن علمی و حرفه ای مدیران وحسابداران گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، http://www.civilica.com/Paper-CMMS03-CMMS03_432.html
حسين پور، داود، كوشكي جهرمي، عليرضا و بودلايي، حسن.(1390). معنويت به عنوان حلقه بين توانمندسازي و بروز رفتار هاي كارآفرينانه. پژوهش هاي مديريت منابع انساني. دوره یک، شماره1.
دعایی، حبیب اله و مرتضوي، سعید و نوري، علی، (1389)، "مدل یابی تاثیر حمایت سازمانی بر رفتار شهروندي: مورد مطالعه: هتل 5 ستاره پارس"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال 10، ش 1، پیاپی28، صص 13- 34.
رسولي، رضا. (1384). بررسي رابطه بين توانمندي كاركنان با خشنودي شغلي، استرس شغلي و تعهد سازماني، مجله پيام مديريت، شماره 15 و16.
زکی، محمد علی .(1385).بررسی و سنجش حمایت سازمانی، مجله دانشکده علوم ادری و اقتصادی دانشگاه اصفهان، سال هجدهم، شماره 3.
سلطانی، ایرج و صریحی اسفستانی، رسول و عباسی، حمیده، (1392)، "نقش میانجی رفتار شهروندي سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراك شده و توانمندسازي روانشناختی بر عملکرد شغلی"، مطالعات مدیریت، سال 23، ش 70، صص 229- 209.
سلامت, محمدکاظم، ۱۳۹۴، بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با رضایت شغلی کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان، کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، ترکیه - استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا، http://www.civilica.com/Paper-ICRBS01-ICRBS01_145.html
سلطانی، ایرج؛ صریح اسفستانی،رسول؛ عباسی، حمیده.(1392). نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی. مطالعات مدیریت (بهبودوتحول). سال بیست و سوم، شماره70، از صفحه 209 تا صفحه 229.
صانعی، نداسادات و مجتبی پورسلیمی، ۱۳۹۴، بررسی نقش میانجی گری رضایت شغلی در رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده وآموزش بر تعهد سازمانی کارکنان شهرداری شهرستان سبزوار، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور-مالزی، موسسه سرآمد کارین، http://www.civilica.com/Paper-MRMEA02-MRMEA02_166.html
طاقانی، غلامرضا؛ دیوانداری، علی؛ شیرمحمدی، ملیکا.(1388). تاثير حمايت ادراك شده از سوي سازمان بر تعهد كاركنان و عملكرد سازماني: مطالعه اي در شعب بانك ملت شهر تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران،دوره4،شماره16،از صفحه 1تا صفحه 25.
ظریفی و فریبرز، یوسفی و بهرام، صادقی بروجردی و سعید.(1391). ارتباط عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی در کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت ورزشی، شماره 15، از صفحه 157 تا صفحه 174.
عبداللهي، بيژن و عبدالرحيم نوه ابراهيم.(1385). توانمندسازي كاركنان. كليد طلايي مديرت منابع انساني. تهران. ويرايش چهارم.
علاقمندان, حمید؛ محسن طیبی و مجید جوانمرد، ۱۳۹۲، بررسی رابطه بین میزان هوش هیجانی، رضایت شغلی و توانمند سازی کارکنان، کنفرانس بین المللی مدیریت، چالشها و راهکارها، شیراز، http://www.civilica.com/Paper-ICMM01-ICMM01_0602.html
عسگري، بهمن وپورسلطانی زرندي، حسین وآقایی، نجف وفتاحی، جمال، (1392)، "ارتباط حمایت سازمانی ادراك شده با عملکرد شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان هاي غربی ایران"، مدیریت و فیزیولوژي ورزشی،دوره 1، ش 2، صص 19-28.
فراهاني، ابوالفضل، عجم قاسم ، عزيزيان كهن نسرين و سراج، سارا.(1390). رابطة بين عوامل روانشناختي توانمندسازي و كارآفريني سازماني كاركنان ادارة كل تربيت بدني استان خراسان رضوي شمارة 8.صفحه 41تا 55.
محمدی, فیروزه، ۱۳۹۳، بررسی رابطه توانمند سازی روان شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه آزاد منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی، سومین همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین، گرگان، انجمن علمی و حرفه ای مدیران وحسابداران گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، http://www.civilica.com/Paper-CMMS03-CMMS03_248.html
مشبكي، اصغر، مهديزاده، هدايت و خاتمي بهزاد.(1388). ارزيابي عوامل موثر بر فرايند توانمند سازي كاركنان در سازمانهاي توليدي-صنعتي شهر تبريز. پنجمين كنفرانس توسعه منابع انساني.
محمودی، ساناز و علیرضا حیدری، ۱۳۹۴، بررسی رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده، انگیزش شغلی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستان آریا، کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا، http://www.civilica.com/Paper-HPSCONF01-HPSCONF01_057.html
Abdul Halim M.A. S., Aziz, A., & Zakaria, Z., (2010). Entrepreneurial characteristics and commitment in Terengganu Heritage Industry. JM International Journal of Management Research (JMIJMR). 13-24.
Abd Patah M. O. R., Adli Zain R., Abdullah D., (2009). An empirical investigation into the influences of psychological empowerment and overall job satisfaction on employee loyalty: The case of Malaysian front office receptionists. Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts.
Adonosi, M,.(2003). The relationship between corporate entrepreneurship, market orientation, organizational flexibility and job satisfaction. A Dissertation submitted to University of Pretoria.
Ahmad N. H., Nasurdin A. M., and Mohamed Zainal S. R., (2012). Nurturing Intrapreneurship to Enhance Job Performance: The Role of Pro-Intrapreneurship Organizational Architecture. Journal of Innovation Management in Small & Medium Enterprises.
Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 63(1): 18-38.
Eisenberger, R.et.al 1986.perceived organizational support . Journal of applied sychology, 71, 500-507.
Eisenberger,r., Stinglhamar, F.,vandenberghe, C.,sucharski, I.,&rhoades, L. 2002. perceived supervision support; contribution to perceived organizational support and employeeretention. . journal of applied psychology,87,565-573.
Bass, B.M., Avolia, B.J. 1990. ‘The implications of transactional and transformational headership for individual, team and organizational development’.Research in organizational change and development , 4 , 231-272
-
کلمات کلیدی به فارسی :
حمایت سازمانی ادراك شده، عملکرد شغلی، توانمندسازي کارکنان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research was conducted with the aim of "investigating the effect of perceived organizational support on job performance with the mediating role of empowering Sepeh Bank employees in Semnan province". In terms of practical purpose; In terms of the amount of control over the variables of the research, it is of a descriptive type and among the types of descriptive research methods, it is a survey, and considering that it examines the sample at a point in time, it is a cross-sectional type, also in terms of attention to time, it is retrospective, and The attention to the results is result-oriented and according to the type of data, the statistical population in this research is the employees of Sepeh Bank in Semnan province, who are 360 people in the research period. Stratified random sampling method and sample size was determined based on Morgan's table of 186 people, in order to ensure the return of the questionnaires, 200 questionnaires were distributed in the statistical population and 191 questionnaires were returned; "data collection method" includes "library", "interview" exploratory" and "field" methods have been used to measure perceived organizational support from the standard questionnaire of perceived organizational support by Eisenberg and colleagues (1986), to measure job performance from the standard questionnaire of Hersey and Goldsmith's job performance (1981) and to measure employee empowerment from the questionnaire The employee empowerment standard of Veton and Kameron (1998) was used to analyze the data using the structural equation method and Smart Pls software was used. The results of the research showed that there is a relationship between perceived organizational support and job performance with the mediating role of employee empowerment. There is a meaningful relationship.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
perceived organizational support, job performance, employee empowerment
- صفحات : 31-56
-
دانلود فایل
( 1.43 MB )