-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12136
-
موضوع :
مدیریت بازرگانی
-
نویسنده/گان :
| رضا دست پروری، سید مرتضی رزمی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در بازارهای به شدت رقابتی امروز، مدیران شرکتها در جستجوی روش های جدیدی برای آگاهساختن مردم از محصولات و بهبود برند خود هستند. یکی از این روش¬ها شبکه¬¬های اجتماعی است که تحول بزرگی در حوزه کسبوکار و بازاریابی اینترنتی ایجاد کرده است. شبکه های اجتماعی یکی از تازه ترین دستاوردهای فناوری اطلاعات هستند. رقابت در عرصه خلق ارزش و تلاش برای دستیابی به مزیت رقابتی نسبت به رقبا، موجب گردیده است تا توجه به مشتری و کسب رضایت وی اهمیت بالایی داشته باشد. امروزه توسعه فناوری اطلاعاتی و ارتباطی موجب شده تا مشتریان نقش تعیین کننده ای در بقا و زوال کسبوکارهای اینترنتی داشتهاند. هدف این پژوهش مروری بر فعالیت های تبلیغاتی در بازار شبکه های اجتماعی و نیز بررسی کمی و کیفی و چگونگی اجرای تبلیغات در این بازار است. در ادامه با ارائه گزارش از این بازار به بررسی وضعیت شبکههای اجتماعی در ایران پرداخته ایم تا وضعیت بخش مهمی از بازار تبلیغات دیجیتال را که درحالرشد است بسنجیم. به همین دلیل ابتدا از عوامل مؤثر بر رفتار مصرف کنندگان توضیحاتی ارائه می گردد و توضیحاتی در خصوص اهمیت و اهداف شبکه¬های اجتماعی بیان می شود. سپس به سراغ بررسی نمایی کلی از کانالها و صفحات پرطرفدار در تلگرام و اینستاگرام رفته و در نهایت به بررسی دادههای رسانهها و کارفرمایان آژانس دیجیتال مارکتینگDM360 پرداخته و تلاش کردیم تا با جمعآوری داده¬ها، نمایی از این بازار درحالتوسعه را به دست آوریم. این مقاله باهدف ارائه اطلاعات به مدیران کسبوکار و صاحبان رسانه برای تصمیم گیری دقیق تر ارائه شده است.
-
لیست منابع :
جعفری ممتاز، نیوشاو آقایی، عبدالله، 1391، "نقش رهبران عقیده در بازاریابی مبتنی بر شبکههای اجتماعی: تحلیل و مرور ادبیات (یادداشت فنی)"، نشریه مهندسی صنایع (دانشکده فنی دانشگاه تهران) دوره 46، شماره 1.
سجادی جاغرق، سید عبدالله؛ حیدری، مجید؛ قرائتی، علیرضا. (1394). «نقش رسانههای اجتماعی در بازاریابی و تأثیر بر ساختار سازمان»، مطالعات رسانهای، سال دهم، ش 28.
افراسیابی، م. بشیر، ح. (1390). کارکرد رسانههای اجتماعی در ایران. رسانه (83)، 5- 32.
اعظمی، محسن؛ حسینی، نادر. (1395). «بازاریابی اینترنتی با رویکرد هوش تجاری»، تهران انتشارات راز نهان.
نوروزی، حسین؛ طبیبزاده، مهدی؛ شجاع، علی. (1397). «بررسی نقش میانجی تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی در رابطه میان ابعاد بازاریابی تجربی و قصد خرید مصرفکنند (مورد مطالعه: بازار اینترنتی تلفن همراه)، دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال بیست و پنج، دوره 15، شماره 11.
ملک زاده، مهدی، "ده قانون بازاریابی در شبکههای اجتماعی"، خرداد 1394.
قارونی، میلاد، بازاریابی شبکههای اجتماعی 7 ابزار توصیه شده توسط متخصصان"، سئوسایت، 1395.
رسولی، محمدرضا؛ مرادی، مریم. (1391). «میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات در تولید محتوای رسانههای اجتماعی»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، دوره 13، شماره 19.
خسروی، ابوالفضل؛ فروزنده، مهرداد؛ صفاهانی، نوشا. (1394). «ایجاد آگاهی از برند در شبکههای اجتماعی آنلاین، کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی مدیریت حسابداری اقتصاد، تهران، موسسه آموزش عالی نیکان».
خیری، بهرام؛ جرجزاده، مریم. (1392). «ارائه مدلی مفهومی برای بررسی نظری تأثیر شبکههای اجتماعی بر تصمیم خرید مصرفکنندگان. همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکههای اجتماعی، تهران، جهاد دانشگاهی، پژوهشکده فناوری اطلاعات».
عقیلی، سید وحید و قاسمزاده، مرتضی، (1394). «رسانه اجتماعی؛ چیستی، کارکردها»، نشریه مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 8، شماره 1 (سلسل 29)، صص 36- 21.
مدیریت بازاریابی، فیلیپ کاتلر، ترجمه بهمن فروزنده، آموخته، 1385.
اسفیدانی، محمد رحیم، (1385)، استراتژیهای بازاریابی در بازارهای اینترنتی، تهران: موسسه- مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
قنبری، بیتا، قنبری، سولماز. (1396)، بازاریابی شبکه اجتماعی، کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری، تهران، ایران.
Sin,S. Nor K. M. Al‐Agaga, A. M., (2012). Factors Affecting Malaysian young consumers’ online purchase intention in social media websites. Procedia ‐ Social and Behavioral Sciences, 40, 326‐333.
Ha, H. Y., John, J., John, J. D., & Chung, Y. K. (2016). Temporal Effects of Information from Social Networks on Online Behavior: The role of cognitive and affective trust. Internet Research, 26(1).
Alsubagh,H.(2015). The Impact of Social Networks on Consumers’ Behaviors. International Journal of Business and Social Science,6(1),209 ‐216.
Bagozzi, R.P. & Dholakia, U.M. (2002) Intentional social action in virtual communities. Journal of Interactive Marketing, 16( 2), 2‐21.
Boateng,H. Feehi Okoe,A.(2015). Consumers’ attitude towards social media advertising and their behavioural response The moderating role of corporate reputation. Journal of Research in Interactive Marketing,9(4),299-312
Karaduman, I. (2013). « The effect of social media on personal branding efforts of top-level .executives, International Strategic Management Conference», 99, 465-473
Laroche, M., Habibi, M., & Odile, M. (2013). «To be or not to be in social media: How brand loyalty is affected by social media«, International Journal of Information Management», 33, 76–82
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شبکههای اجتماعی، رضایت مخاطبان، رسانههای دیجیتال، روابطعمومی آنلاین.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
In today's highly competitive markets, company managers are constantly seeking new ways to raise awareness about their products and enhance their brands. One of these methods is social media, which has brought about a significant transformation in the field of business and online marketing. Social media networks are among the latest achievements in information technology. The competition to create value and gain a competitive advantage over rivals has highlighted the importance of customer attention and satisfaction. Nowadays, the development of information and communication technology has made customers a crucial factor in the survival or decline of online businesses. The present study aims to review advertising activities in the social media market and examine the quantitative and qualitative aspects of advertising implementation in this market. Furthermore, it delves into the status of social media networks in Iran to assess an important segment of the growing digital advertising market. To this end, explanations about the factors influencing consumer behavior are provided and the significance and goals of social media networks are discussed. Subsequently, a general examination of popular channels and pages on Telegram and Instagram are conducted. Finally, the data from media sources and clients of the DM360 Digital Marketing Agency are analyzed in an effort to collect data and obtain insights into this developing market. This article aims to provide business managers and media owners with more accurate decision-making information.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Advertising, Social Media, Consumer, Digital Marketing.
- صفحات : 114-129
-
دانلود فایل
( 1.09 MB )