-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12109
-
موضوع :
حسابداری
-
نویسنده/گان :
| عبدالقادر تکه ئی، علی صادقی، منیره ممشلی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش جهت بررسی رابطه بین قابلیت نوآوری، نوع شناسی نوآوری و عملکرد شرکت شکلگرفته است؛ تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و همبستگی ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی کارکنان شرکت گلدیران می باشد.که تعداد آنها 1000 نفر می باشد؛ حجم نمونه با توجه به جدول مورگان تعداد 278 نفر تعیین شد؛روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد استفاده قرار گرفت. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. محقق؛ داده های به دست آمده از پرسش¬نامه را پس از استخراج و طبقه بندی از طریق نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تجزیه تحلیل قرار داده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین قابلیت نوآوری با نوآوری سازمانی، نوآوری فرآیند، نوآوری در خدمات، نوآوری بازاریابی ارتباط مثبت و معناداری دارد. بین نوآوری سازمانی، نوآوری فرآیند، نوآوری در خدمات، نوآوری بازاریابی و عملکرد نوآوری ارتباط مثبت و معناداری دارد.بین عملکرد نوآوری و عملکرد بازاریابی ارتباط مثبت و معناداری دارد. بین عملکرد بازاریابی و عملکرد مالی ارتباط مثبت و معناداری دارد.
-
لیست منابع :
اکبری، مرتضی؛ ذره پرور شجاع، الهام؛ پاداش زیوه، حمید؛ علیزاده مقدم، شکوه السادات. (1397). تاثیر نوآوری باز وارد شونده و خارج شونده بر عملکرد نوآوری در شرکت¬های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری،6(2).
پيريايي، صالحه؛ ارشدي، نسرين؛ نيسي، عبدالكاظم.(1392). اثر عدالت سازماني بر عملكرد شغلي، تعهد سازماني و قصد ترك شغل: نقش واسطه اي اعتماد به سازمان و اعتماد بين فردي، مجله دست آوردهاي روا نشناختی(علوم تربیتی و روان شناختی)،شماره4،پیاپی2،از صفحه 62 تا صفحه 92.
تاری وردی، یداله؛ دامچی جلودار، زهرا.(1391). رابطه مدیریت ریسک و عملکرد شرکت، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، سال چهارم،شماره چهاردهم،از صفحه 43 تا صفحه 62.
حق گوی، مهدیه؛ علی بابایی، مهدی ،نبی پورافروزی ؛ حق گوی، مریم.(1398). مروری بر بررسی قابلیت نوآوری برای عملکرد بهترسرمایه فکری و عملکرد سازمان (مطالعه موردی: صنایع پوشاک)، پنجمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
حقیقی کفاش، مهدی؛ حاجیپور، بهمن؛ مظلومی، نادر؛ مومنی،مصطفی.(1394). مدلسازی قابلیت نوآوری سازمانی، فصلنامه مدیریت سازمان¬های دولتی،2(12):27-40.
رمضانیان، محمدرحیم؛ عادل، آذر ؛ صفری، محدثه .(1398). تاثیر نوآوری محوری بر عملکرد مالی از طریق یکپارچگی زنجیره تامین و قابلیت های رقابتی، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری 3(2).
رمضانیان، محمد رحیم؛ مرادی، محمود؛ بساق زاده، نرجس.(1391).تاثیر فرآیند تسهیم دانش و توانایی جذب دانش بر قابلیت نوآوری،چشم انداز مدیریت دولتی،11(1).
شیبانی، شیما.(1398).تاثیر قابلیت های بازاریابی و قابلیت های تحقیق و توسعه بر عملکرد نوآوری شرکت های کوچک و متوسط (SME) (مطالعه موردی: شهرک صنعتی شیراز)، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت،مهندسی صنایع، اقتصاد و حسابداری، تفلیس-گرجستان، دبیرخانه دائمی با همکاری دانشگاه امام صادق(ع.).
فیض، داود؛ نعمتی، محمدعلی؛ جبلی جوان، اشکان؛ زنگیان،سمیه.(1391).تاثیر قابلیت¬های بازار یابی بر پیامدهای عملکردی شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرین، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی،1(1): 19-28.
فیض، داوود؛ روحاالمینی، علی .(1392).تجزیه و تحلیل تاثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکت¬های کوچک و متوسط،فصلنامه صنعت و دانشگاه،6(21): 37-48.
محمدي، حميدرضا؛ احمدي، عبادالله؛ امين شايان جهرمي ،شاپور.(1390). بررسي رابطه ويژگي هاي شخصيتي با تمايل به كارآفريني، مجله جامعه شناسي زنان، شماره2 ،از صفحه 99 تا صفحه 121.
Akman, G., & Yilmaz, C. (2008). Innovation capability, innovation strategy and market orientation: An empirical analysis in Turkish software industry. International Journal of Innovation Management, 12(1), 69–111.
Chen, Y.S., Lin, M.J., and Chang. (2009). The Positive Effects of Relationship Learning and Absorptive Capacity on Innovation Performance and Competitive Advantage in Industrial Markets. Industrial Marketing Management, 38, 152- 158.
Damanpour, F. and Schneider, M. (2008). Characteristics of Innovation and Innovation Adoption in Public Organizations: Assessing the Role of Managers, Journal of Public Administration Research and Theory, Vol.19, pp. 495–522.
De Wet J.H., and E. Du Toit, Return on Equity:A Popular, But Flawed Measure of Corporate Financial Performance, SAJBM, 38(1), 2007, pp. 59-69.
Gloet, M., & Samson, D. (2016). Knowledge management and systematic innovation capability. International Journal of Knowledge Management (IJKM), 12(2), 54–72.
Guan, J., & Ma, N. (2003). Innovative capability and export performance of Chinese firms. Technovation, 23, 737–747.
Hunt S. D., Vitell S. J. (2006) "The general theory of marketing ethics: A revision and three questions", Journal of Macro Marketing, 26(2), pp. 143-153
Kalay, F., & Lynn, G. (2015). The impact of strategic innovation management practices on firm innovation performance.Research Journal of Business and Management, 2(3), 412–429.
Karlsson, C., & Tavassoli, S. (2017). Innovation strategies and firm performance. Centre of Excellence for Science and Innovation Studies Working Paper Series, 401.
Khodadad Hosseini S. H., Khoddami S., Moshabbaki A. (2015) "The design of a model of market performance based marketing dynamic capabilities by operational agility approach", Journal of Management Research in Iran, 19(3), pp. 21-40 (In Persian)
Laforet, S. (2011). A framework of organizational innovation and outcomes in SMEs. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 17(4), 380–408.
Lawson, B., & Samson, D. (2001). Developing innovation capability in organisations: A dynamic capabilities approach. International Journal of Innovation Management, 5(03), 377–400.
Lilly, L., & Juma, D. (2014). Influence of strategic innovation on performance of commercial banks in Kenya: The case of Kenya commercial bank in Nairobi County. European Journal of Business Management, 2(1), 336–341.
Muhammad, M. R., Ebrahim, Z., & Hami, N. (2014). The influence of innovation performance towards manufacturing sustainability performance. Proceeding of 2014 international conference on industrial engineering and operations management.
Ngumi, P. M. (2014). Effect of bank innovations on financial performance of commercial banks in Kenya Doctoral dissertation.
Nybakk, E., & Jenssen, J. I. (2012). Innovation strategy, working climate, and financial performance in traditional manufacturing firms: An empirical analysis. International Journal of Innovation Management, 16(2), 26.
Rajapathirana, R. J., & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55
Slater, S. F., Hult, G. T. M., & Olson, E. M. (2010). Factors influencing the relative importance of marketing strategy creativity and marketing strategy implementation
Urde, M. (1994). “Brand orientation: a strategy for survival”,Journal of Consumer Marketing, Vol. 11 No. 3, pp. 18-32.
Wang, Zhining; Wang, Nianxin,(2012), Knowledge sharing, innovation and firm performance, Expert Systems with Applications,39, 8899–8908.
Yliherva, J. (2004). Management model of an organization's innovation capabilities; development of innovation capabilities as part of the management system. Dissertation, Department of Industrial Engineering and Management, University of Oulu.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
قابلیت نوآوری، نوع شناسی نوآوری، عملکرد شرکت
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research was formed to investigate the relationship between innovation capability, innovation typology and company performance; In terms of the data collection method, the present research is descriptive-survey and correlational in terms of its purpose. The statistical population of this research includes all the employees of Goldiran company, whose number is 1000 people; According to Morgan's table, the sample size was determined as 278 people; simple random sampling method was used. A questionnaire was used to collect data. The researcher has analyzed the data obtained from the questionnaire after extraction and classification through SmartPLS software. The results of the data analysis showed that there is a difference between innovation capability and organizational innovation. Process innovation, service innovation, and marketing innovation have a positive and significant relationship. There is a positive and significant relationship between organizational innovation, process innovation, service innovation, marketing innovation and innovation performance. There is a positive and significant relationship between innovation performance and marketing performance. There is a positive and significant relationship between marketing performance and financial performance.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Innovation capability, typology of innovation, company performance
- صفحات : 83-99
-
دانلود فایل
( 1.15 MB )