-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12173
-
موضوع :
حسابداری
-
نویسنده/گان :
| سپیده خلفی، سپیده پرتوعسکری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در دنیای امروز مدیریت مالی بسیار پیچیده است و امروزه بیش از هر زمان دیگری انسانها باید سواد مالی داشته باشند تا برای مشاغل و مسئولیت های زندگی آماده شوند. سواد مالی عبارت است از توانایی قضاوت آگاهانه و تصمیم گیری موثر در خصوص استفاده از منابع پولی و مدیریت آن. آموزش سواد مالی به فرزندان و پرورش عادات مالی خوب در آنها دارای مزایای بلند مدت می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با هدف طراحی الگوی آموزش سواد مالی مدارس دوره ابتدایی انجام می پذیرد و از لحاظ جمع آوری داده ها از نوع روش تحلیل محتوا و پیمایشی انجام گرفته است.
روش نمونه گیری این پژوهش گلوله برفی انتخابی هدفمند می باشد. نمونه مورد بررسی 8 نفر از خبرگان هستند که در مصاحبه شرکت می¬کنند. جامعه آماری نیز شامل معلمان، اساتید دانشگاه و خبرگان سواد مالی می باشند. برای تجزیه و تحلیل داده¬های کیفی از روش استنتاج و استقرا و قیاس استفاده می شود.
-
لیست منابع :
روشندل، آ.، امیری، ه.، و طغیانی، م. (1397). سواد مالی و ضرورت سنجش آن در نظام نوین آموزشی؛ مطالعة موردی شهرستان شهرضا. رویکردهای نوین آموزشی، 67-86
.Retrieved from https://doi.org/10.22108/nea.2018.103011.1059
ممشلی، م. (1392). نیازسنجی برنامه درسی سواد مالی در آموزش و پرورش دوره ابتدایی به قصد طراحی برنامه درسی از دیدگاه اساتید برنامه درسی و کارشناسان مالی. همایش ملی انجمن مطالعات درسی ایران(تغییر در برنامه درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش).
ناصرالمعمار، ا.، سبحانی، ع.، و حسنمرادی، ن. (1400). طراحی برنامه آموزش سواد مالی (مورد مطالعه: مدارس دوره اول متوسطه کشور). فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(1). بازیابی از http://islamiclifej.com/article-1-1270-fa.html
نفتیان، ا.، حسینی، ب.، و کاوری زاده، ا. (1396). تاثیر ریشه های سواد مالی در دوران کودکی. همایش ملی رویکردهای نوین آموزشی و پژوهشی در تعلیم و تربیت. بازیابی از https://civilica.com/doc/768608/
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2014) PISA 2012 results: Students and money: Financial literacy skills for the 21st century (Vol. VI). In: PISA. Paris: OECD Publishing. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264208094-en (accessed 21 July 2020).
Jayaraman, J. D., Jambunathan, S., & Adesanya, R. (2019). Financial literacy and classroom practices among early childhood and elementary teachers in India and the US. Education 3-13, 47(6), 746-759
Henning, M. B., & Lucey, T. A. (2017). Elementary preservice teachers’ and teacher educators’ perceptions of financial literacy education. The Social Studies, 108(4), 163-173
Friedline, T. (2015). A developmental perspective on children's economic agency. Journal of Consumer Affairs, 49(1), 39-68.
Sherraden, M. S., Johnson, L., Guo, B., & Elliott, W. (2011). Financial capability in children: Effects of participation in a school-based financial education and savings program. Journal of Family and Economic Issues, 32(3), 385-399
Hagedorn, E. A., Schug, M. C., & Suiter, M. (2012). Starting early: A collaborative approach to financial literacy in the Chicago public schools?. Journal of Economics and Finance Education, 11(2), 1-9
Andrew, T. Hill; Carlos, J. Asarta. (2015). Gender and student achievement in personal finance: Evidences from keys to financial success, University of DELAWARE, Alfred Lerner College of Business & Economics
OECD. (2013). Financial Literacy Framework in PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en .(accessed 21 July 2020
Gold, L. A. (2018). Financial Literacy in the Elementary Classroom: Integrate not Recreate. Ohio Journal of School Mathematics, 79(1).
Batty, M., Collins, J. M., O’Rourke, C., & Odders-White, E. (2020). Experiential financial education: A field study of my classroom economy in elementary schools. Economics of Education Review, 102014
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش سواد مالی، دوره ابتدایی، دانش مالی، رفتار مالی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
In today's world, financial management is very complicated, and today more than ever, people need to be financially literate to prepare for jobs and responsibilities in life. Financial literacy is the ability to make informed judgments and make effective decisions regarding the use of monetary resources and its management. Teaching children financial literacy and developing good financial habits in them has long-term benefits. This research is carried out in terms of practical purpose and with the aim of designing a financial literacy education model for elementary schools, and in terms of data collection, content analysis and survey methods have been used. The sampling method of this research is purposeful selective snowball. The examined sample is 8 experts who participate in the interview. The statistical population also includes teachers, university professors and financial literacy experts. In order to analyze the qualitative data, the method of inference, induction and analogy is used.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Financial literacy education, elementary school, financial knowledge, financial behavior.
- صفحات : 32-38
-
دانلود فایل
( 438.89 KB )