-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12200
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| محسن کوهپایه، مرضیه فریدونی، حمید محمود آبادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر مالکیت مدیرعامل بر رابطهی بین گردش مدیرعامل و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. پژوهش حاضر تحقیقی کاربردی و از نوع پژوهشهای شبه تجربی و روششناسی آن از نوع پسرویدادی است. در راستای تحقق اهداف پژوهش سه فرضیه تدوین شده است. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته و دادههای ترکیبی استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 117شرکت پذيرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که طی سالهای 1394 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج پژوهش، شرکتهایی که گردش مدیرعامل را تجربه کرده باشند، از مسئولیتپذیری اجتماعی بالاتری برخوردار هستند. بنابراین بین گردش مدیرعامل و افشای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت ها رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، مالکیت مدیرعامل موجب افزایش شدت رابطهی بین گردش مدیرعامل و مسئولیت اجتماعی شرکتهای پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار میشود.
-
لیست منابع :
ابطحی، م.، حسینی خرمی، م.، و زرین تاج، ب. (1399). تأثیر افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکتها بر عملکرد مالی و ارزش شرکتها (مطالعه موردی صنعت : سیمان بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 43 (12)، 1- 12.
احمدی، ش.، و معطوفی، ع. (1399). دوگانگی مدیرعامل و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران، همایش رویکردهای نوین مدیریت در مطالعات، (1)، 1411- 1419.
احمدی، ش.، و معطوفی، ع. (1399). دوگانگی مدیرعامل و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران، همایش رویکردهای نوین مدیریت در مطالعات، (1)، 1411- 1419.
اخگر، م.ا. و زاهددوست، ح. (1399). هزینه سرمایه ، گردش مدیرعامل و فرصتهای سرمایهگذاری. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 17(67)، 125-152.
اخگر، م.ا. و محمودی، ز. (1396). بررسی رابطه هموارسازی سود و ریسک غیرسیستماتیک و گردش مدیرعامل. دانش حسابداری مالی، 5(4)، 193-224.
اقدامی، ا.، مشکی میاوقی، م.، خردیار، س.، و کردرستمی، س (1399). بررسی نقش تعدیل کننده ریسک سیستماتیک و حاکمیت شرکتی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و نگهداشت وجه نقد. دانش حسابداری مالی، 34، 134- 156.
ایمانی، ح. (1399). نقش مالکیت مدیران در رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی و اخلاقیشرکتها و هزینه سرمایه، اخلاق در علوم و فناوری، 15(3)، 131 -137
بخردی نسب، و.، رحمانی، ح. و ژولانژاد، ف. (1397). تأثیر مالکیت، کنترل و مدیر عامل خانوادگی بر سیاستهای تقسیم سود. حسابداری، پاسخگویی و منافع جامعه، 8(3)، 21-48.
دانايی فرد، ح.، حسینی، ي. و میرزايی، ش. (1395). روش پژوهش مقدماتی، چاپ اول، تهران: انتشارات صفار.
درگاهی، س.، عسگری، م. و اصلی زاده، ا. (1396). بررسی رابطه بین تغییر مدیرعامل و هییت مدیره بر ریسک نکول شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران،دومین همایش بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه،تهران
حاجیها، ز.، و سرفراز، ب. (1393). بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها و هزینه حقوق صاحبان سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشهای تجربی حسابداری، (4) 14، 105- 123.
خدایی، ب. (1396). بررسی رابطه بین ایفای مسئولیت اجتماعی و مدیریت سود واقعی و حسابداری در شرکتهای دارای مالکیت خانوادگی و غیر خانوادگی. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، (3) 4، 323-308.
خوش طینت، م.، زمانیان فر، ل. و دهقان نیری، م. (1397). ارتباط بین شاخصهای مالی و تغییر مدیر عامل. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 37(1)، 107-129.
صنوبر، ن.، و حیدریان. ب. (1391). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها در ایران. جامعهشناسی اقتصاد و توسعه، 1، 71-90.
عبدی، م.، كاظمي علوم، م.، محمدپور زنجاني، م.، و پرويزي، آ. (1398). تنوع جنسيتي اعضاي كميته حسابرسي، هیئتمدیره و مدير مالي و افشاي مسئوليت پذيري اجتماعي شركت: آزمون نظريه ديگرگزيني. بررسي هاي حسابداري و حسابرسي، 26(3)، 544-569.
فروغی، ع. و خدامی پور، ا. (1399). مدیران زن و قدرت مدیرعامل. پژوهشنامه زنان، شماره 4 (34)، 93-114.
کاظمی نوجه ده، م. و نونهال نهر، ع. (1394). بررسی تاثیر مالکیت مدیر عامل بر رابطه بین قدرت سهامداران و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی، ساری.
مام صالحی، پ.، و اسکندرلی، ط. (1398). تنوع جنسیتی اعضای هیئتمدیره و ارتباط ارزشی گزارشگری مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها. پژوهشهای تجربی حسابداری، 9(32)، 351-372.
ملاایمنی، و. و عبدی، ح. (1396). خبر خوب، خبر بد، تغییرات اعضای هیات مدیره و مدیر عامل. حسابداری، پاسخگویی و منافع جامعه، 26(18)، 151-168 .
Bianchi, M.T., Monteiro, P., Azevedo, G., Oliveira, J., Viana, R.C. & Branco, M.C. (2019). Political connections and corporate social responsibility reporting in Portugal, J. Financial Crime,. 26 (4). 1203-1215.
Brown, J.A.; Forster, W.R. (2012). CSR and Stakeholder Theory: A Tale of Adam Smith. J. Bus. Ethics, 112, 301–312.
Cao, X., Pan, X., Qian, M. & Tian, G. G. (2017). Political capital and CEO entrenchment: evidence from CEO turnover in Chinese non-SOEs. J.Corporate Finance, 42 1-14
Cao, F.; Peng, S.; Ye, K. (2019). Multiple large shareholders and corporate social responsibility reporting. Emerg. Mark. Rev., 38, 287–309
Chen, W., (Tina) & Zhou, G., (Stephen) & Zhu, X, (Kevin), (2019). CEO tenure and corporate social responsibility performance, J. Business Research, Elsevier,. 95(C),pages 292-302.
Chaney, P.K.; Faccio, M.; Parsley, D. (2011). The quality of accounting information in politically connected firms. J. Account. Econ., 51, 58–76
Christian M. Faller & Dodo zu Knyphausen-Aufseß, (2018)."Does Equity Ownership Matter for Corporate Social Responsibility? A Literature Review of Theories and Recent Empirical Findings, J.Business Ethics, Springer, 150(1), 15-40,
Cheng, Louis T.W. & Leung, T.Y., (2016). Government protection, political connection and management turnover in China, International Review of Economics & Finance, Elsevier,. 45(C), 160-176.
Chang, E.C.; Wong, S.M. (2009). Governance with multiple objectives: Evidence from top executive turnover in China. J. Corp. Financ., 15, 230–244
Cherian, J.; Sial, M.S.; Tran, D.K.; Hwang, J.; Khanh, T.H.T.; Ahmed, M. (2020). The Strength of CEOs’Influence on CSR in Chinese listed Companies. New Insights from an Agency Theory Perspective. Sustain. J. Rec., 12, 21-90
Cooper, E. (2017). Corporate social responsibility, gender, and CEO turnover, Managerial Finance. 43 (5). 528-544.
Darnall, N.; Henriques, I.; Sadorsky, P. (2009). Adopting Proactive Environmental Strategy: The Influence of Stakeholders and Firm Size. J. Manag. Stud, 47, 1072–1094.
Dwi Utami, B. & Anitawati Hermawan, A. (2019). The Effect of Corporate Social Responsibility Performance, Board of Commissioners Effectiveness, and Women on The Board of Commissioners Towards CEO Turnover. n Proceedings of the 4th Sriwijaya Economics, Accounting, and Business Conference,24(2), 47-55.
Elijido-Ten, E.; & Kloot, L. (2010). Clarkson, P. Extending the application of stakeholder influence strategies to environmental disclosures: An exploratory study from a developing country. Account. Audit. Account. J., 23, 1032–1059.
Fan, J.P.H., T.J. Wong, and T. Zhang, (2007). Politically connected CEOs, corporate governance and post-IPO performance of China’s newly partially privatized firms, Journal of Financial Economics. 84(2), 330–357.
Haifeng, H., & Zhenrui, Z., (2016). The influence of political connection on corporate social responsibility——evidence from Listed private companies in China, International J.Corporate Social Responsibility, Springer, 1(1), 1-19.
Hasan, B., & Behrouz, K., & Mohammadhosein, K., (2020). The Impact of Corporate Social Responsibility and Internal Marketing on Employee Turnover Intentions with the Mediating Role of Organizational Commitment, Technium Social Sciences J, Technium Science, 4(1), 121-134,
Karim, K., Lee, E., & Suh, S. (2018). Corporate social responsibility and CEO compensation structure. Advances in Accounting, 40, 27-41.
Krammer, S.M.; Jiménez, A. (2020). Do political connections matter for firm innovation? Evidence from emerging markets in Central Asia and Eastern Europe. Technol. Soc. Chang., 151, 119669.
Liu, Y., Quan, B., Xu, Q., & Yi-Lin, F., (20.19). Corporate social responsibility and decision analysis in a supply chain through government subsidy, J. Cleaner Production,29 (10), 437-450.
Ling, L.; Zhou, X.; Liang, Q.; Song, P.; Zeng, H. (2016). Political connections, overinvestments and firm performance: Evidence from Chinese listed real estate firms. Financ. Res. Lett., 18, 328–333.
Lindgreen, A., Valérie, S., & F, M. (2009). Introduction: Corporate social responsibility implementation. J.Business Ethics, 85. 251-256.
Maignan, I., & Ferrell, O.. (2001). Corporate citizenship as a marketing instrument-Concepts, evidence and research directions. European J. Marketing, 35.3/4: 457-484
McWilliams, Abagail, and Donald Siegel. (2001). Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective. Academy of management review 26(1), 117-127.
Michelon, G.; Rodrigue, M.; Trevisan, E. (2020). The marketization of a social movement: Activists, shareholders and CSR disclosure. Account. Organ. Soc., 80, 101-174.
Mittal, R. K., Sinha, N. & Singh, A.(2008). An analysis of linking Between Economic Value Added and Corporate Social Responsibility. Management Decision,. 46(9), 37-56.
Mishra, D. R,. El Ghoul. S., Guedhami. O. , Chuk C,.& Kwok. Y. (2011). Does Corporate Social Responsibility Affect the Cost of Capital? Journal of Banking and Finance, (35) 9, 2388- 2406.
Rauf, F., Cosmina, L. V., Naveed, K., & Fratostiteanu,c. (2021). CSR Disclosure: Effects of Political Ties, Executive Turnover and Shareholder Equity. Evidence from China, Sustainability, MDPI, Open Access J,. 13(7), 1-18,
Ramadhini, A.; Adhariani, D.; Djakman, C.D. (2020). The effects of external stakeholder pressure on CSR disclosure: Evidence from Indonesia. Dlsu Bus. Econ. Rev., 29, 29–39
Qian, W., & Chen, X., (2021). Corporate environmental disclosure and political connection in regulatory and leadership changes: The case of China, The British Accounting Review, Elsevier,. 53(1).
You, J., & Du, G., (2012). Are Political Connections a Blessing or a Curse? Evidence from CEO Turnover in China. Corporate Governance: An International Review. 20(2), 179-194,
Wahab, E.A.A.; Jamaludin, M.F.; Agustia, D.; Harymawan, I. (2020). Director Networks, Political Connections, and Earnings Quality in Malaysia. Manag. Organ. Rev., 16, 687–724.
Wang, Z.; Reimsbach, D.; Braam, G. (2018). Political embeddedness and the diffusion of corporate social responsibility practices in China: A trade-off between financial and CSR performance? J. Clean. Prod., 198, 1185–1197.
Xiong, R.; Wei, P.; Yang, J.; Cristofini, L.A. (2020). Impact of top executive turnover on firms’ R&D investment: Evidence from China. Innovation, 1–25.
Xu, S.; Chen, X.; Li, A.; Xia, X. (2020). Disclosure for whom? Government involvement, CSR disclosure and firm value. Emerg. Mark. Rev., 44, 700-717
-
کلمات کلیدی به فارسی :
گردش مدیرعامل، مسئولیتپذیری اجتماعی، مالکیت مدیرعامل.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research is to investigate the effect of the CEO's ownership on the relationship between the company's political connections and the social responsibility of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The current research is an applied research of the type of quasi-experimental research and its methodology is of the post-event type. In order to achieve the goals of the research, three hypotheses have been formulated. In order to test the hypotheses of the research, the generalized least squares regression model and combined data have been used. The statistical sample of the research includes 117 companies accepted in the Tehran Stock Exchange, which were investigated during the years 2014 to 2016. Based on the results of the research, the companies that have higher political connections, the severity of their social responsibility disclosure is more than the companies that have lower political connections. . Therefore, there is a significant relationship between political communication and corporate social responsibility disclosure. Also, CEO ownership as a moderator does not affect the strength of the relationship between political connections and corporate social responsibility.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
political communication, social responsibility, CEO ownership
- صفحات : 1-18
-
دانلود فایل
( 1.84 MB )