-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12186
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
آزاده مدق، فرامرز زیرکی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
بسیاری از فعالیت های روزانه ما بصورت ارادی و یا غیر ارادی مسائل زیست محیطی را تحت تأثیر قرار میدهد. به همین خاطر خیلی از رفتار های ما از دوران کودکی و سال های اولیه تحصیل و سوادآموزی در رفتار ما شکل میگرد و مرور به یک عادت گاها غیر قابل تغییر تبدیل می شود لذا انسان ها باید درک کاملی از اصول اساسی، مفاهیم و تصمیمگیری های خود نسبت به مسائل زیست محیطی در جامعه داشته باشند. چرا که پیوند طبیعت و مسائل زیست محیطی، تعاملات بین تصمیمگیریهای اجتماعی و فردی، تأثیر آنها بر توسعه و رشد جامعه و بسیاری از این مسائل با یکدیگر در ارتباط هستند و نیازمند این است که یک شخص که در جامعه زندگی و میکند آموزش و آگاهی از مسائل زیست محیطی شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سازمانی، اخلاقی و علمی را داشته باشد. نگاه به رویکرد پروژهمحور و فعال به تدریس چنین دورهای، سوادآموزان را قادر میسازد تا به بررسی بسیاری از مسائل تصمیمگیری در زیست محیطی بپردازند. در دهه های گذشته، دوره ای بر پایه این رویکرد در سیستم آموزشی بطور جامع پیاده و اجرا نشده است چرا که دبیران از رشتههای مختلف در حال تدریس در مدارس هستند و بر پایه روششناسی یادگیری و آموزش مربوط به رشته تحصیلی خود استوار هستند الی الخصوص در دوره اول که یک معلم تمام دروس برای یک دانش آموز را ارائه می د هد. این یادگیری مشارکتی بیشتر به وسیله استفاده از تمرینهای تصمیمگیری بهدست میآید. در این مقاله روش هایی ارائه شده تا آموزگاران بتوانند آن را برای دورههای خود تنظیم کنند. به عبارت دیگر، یک محتوا و روش آموزش برای معلمان تهیه شده است . چنین متن و محتوای آموزش زیست محیطی برای یک معلم که در طول سال در کنار یک سواد آموز است و تحت تاثیر خود قرار میدهد ضروری است زیرا نمیتوان انتظار داشت یک معلمی همه مباحث را بداند. به همین دلیل، مقاله حاضر محتوای لازم و تکنیکهای آموزشی است که آگاهی زیست محیطی را تشکیل میدهد.
-
لیست منابع :
Gentner, D. and A. L. Stevens (Editors), Mental Models, Erlbaum, Hillsdale NY, 1983.
Capra, Fritjof, The Web of Life: A New Scientific Understanding of Living Systems, New York, NY: Anchor Books, 1996.
Cheek, Dennis, Thinking Constructively About Science, Technology, and Society Education, State University of New York Press, Albany, NY, 1992, page 63.
Joseph D. Novak and D. Bob Gowin, Learning how to Learn, Cambridge University Press, New York, Chapter 2.
Hyerle, David, Visual Tools for Constructing Knowledge, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, VA, 1996.
Novak, page 15.
Jones S.A., I. Nair, and G. Louis, “Use of Energy and Environmental Issues to Promote Critical Thinking and Technological Decision-making Skills in High School Students,” Air and Waste Management Annual Conference, Cincinnati, OH, June 1994.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تکنیک های آموزشی، زیست محیطی، تکنیک، آموزشی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Many of our daily activities voluntarily or involuntarily affect environmental issues. For this reason, many of our behaviors are formed in our behavior from childhood and the early years of education and literacy, and review becomes a habit that cannot be changed. Therefore, humans must have a complete understanding of the basic principles, concepts and decisions of their own. to have environmental issues in the society. Because the connection between nature and environmental issues, interactions between social and individual decisions, their impact on the development and growth of society, and many of these issues are related to each other, and it is necessary that a person who lives and works in society should be educated and aware of Environmental issues should include social, economic, organizational, ethical and scientific dimensions. Looking at the project-oriented and active approach to teaching such a course enables literate students to examine many environmental decision-making issues. In the past decades, a course based on this approach has not been comprehensively implemented in the educational system because teachers from different disciplines are teaching in schools and are based on learning and teaching methodologies related to their field of study, especially in The first course where a teacher provides all the lessons for a student. This collaborative learning is mostly achieved by using decision-making exercises. In this article, methods are presented so that teachers can adjust it for their courses. In other words, a teaching content and method has been prepared for teachers. Such a text and content of environmental education is necessary for a teacher who is with a literate student throughout the year and influences him because a teacher cannot be expected to know all topics. For this reason, the present article is the necessary content and educational techniques that form environmental awareness.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
educational techniques, environmental, technique, educational
- صفحات : 50-60
-
دانلود فایل
( 311.90 KB )