-
آرشیو :
نسخه پاییز 1403
-
کد پذیرش :
12237
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مهدی مهدوی امین
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و تغییرسازمانی درمیان کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر اصفهان شکل گرفت، تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و همبستگی وازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد نظر کلیه کارکنان سازمان مالیاتی شهر اصفهان میباشند؛ با توجه به اینکه حجم جامعه آماری نامعین میباشد؛حجم نمونه تعداد ۳۸۴ نفر(نمونه جامعه نامحدود) و روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. در این پژوهش برای سنجش رهبری تحول آفرین از پرسشنامه استاندارد رهبری تحول آفرین لی و شی(۲۰۰۵)، برای سنجش تغییر سازمانی از پرسشنامه استاندارد تغییر سازمانی فورد و فورد (۱۹۹۴)، و برای سنجش اعتماد به رهبر از پرسشنامه استاندارد اعتماد به رهبر دریکس و فرین (۲۰۰۲) استفاده شد. محقق؛ دادههای به دست آمده از پرسشنامه را پس از استخراج و طبقه بندی با استفاده از معادلات ساختاری از طریق نرم افزار Smart Pls مورد تجزیه تحلیل قرار داده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین رهبری تحول آفرین و تغییر سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. بین رهبری تحول آفرین و اعتماد به رهبر رابطه معناداری وجود دارد. بین اعتماد به رهبر و تغییر سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین مشخص شد که اعتماد به رهبر در رابطه بین رهبری تحول آفرین و تغییر سازمانی نقش میانجی ایفا میکند.
-
لیست منابع :
1) احمدی، پرویز و همکاران؛ 1392، بررسی رابطه میان رهبري خدمتگزار، اعتماد به رهبر و اعتماد سازمانی، فراسوی مدیریت، دوره 2، شماره 3، ص¬ص 17-1
2) استونر جيمز، فريمن ادوار. (1375). مديريت(جلد سوم)رهبري و كنترل، ترجمه سيد محمد اعرابي و علي پارسائيان، چاپ اول، موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني، 1005- 997
3) اشجع، آرزو و همکاران، 1388، رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان و سرپرست در کارکنان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان ، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 11، شماره 39، ص¬ص 12
4) اعرابی،سید محمد؛صادقی،داوود؛افجه،سید علی اکبر،محمدی،تیمور. (1389). ارائه مدلی برای افزایش عملکرد از طریق هماهنگ سازی استراتژی¬های تغییر سازمانی. پژوهش های مدیریت در ایران. 13(3):1-22.
5) افجه علي اكبر. (1380). مباني فلسفي و تئوريهاي رهبري و رفتار سازماني، چاپ اول، انتشارات سمت.
6) افخمی روحانی، حسن و همکاران، 1391، اثر رهبري همنوا بر تعهد سازماني از طريق نقش واسط اعتماد و تشريك دانش، پژوهش نامه مديريت تحول، دوره 4، شماره 7، ص¬ص 107-91
7) اميركبيري عليرضا. (1385) . رويكردهاي سازمان و مديريت و رفتارسازماني، چاپ اول، انتشارات نگاه دانش.
8) انصاري رناني قاسم، ارسطو ايمان. (1387). هوش هيجاني و مديران تحول آفرين در شركت هاي بيمه ايراني، فصلنامه صنعت بيمه، سال بيست و سوم، شماره 1 و 2 ، 121-99.
9) بخشی،ناهید. (1390). تغییر سازمانی. ماهنامه کارو جامعه. 139(1): 60-67.
10) بست، جان، (1384)، روش تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه حسن پاشا شریفی، نرگس طالقانی، چاپ سوم، تهران، انتشارات رشد.
11) بودلایی، حسن و همکاران، 1390، يادگيري و اعتماد سازماني، حلقه هاي ميانجي بين توانمندسازي روانشناختي و تعهد سازماني، فرایند مدیریت و توسعه، شماره 75، ص¬ص 93-67
12) پناهی، بلال، 1390، اعتماد و اعتماد سازی در سازمان، فصلنامه مالیات و مالیه عمومی کشور، شماره 27، ص¬ص101-88
13) تسلیمی،محمد؛بازرگان،علی؛موسی خانی،محمود؛الواداری،حبیب. (1390). تدوین الگوی توسعه رهبري تحول آفرین در دانشگاه هاي کشور در راستاي تعدیل بیگانگی شغلی. نشریه مدیریت دانشگاه تهران،شماره8،از صفحه 19 تا صفحه 38.
14) تورانی، حیدر، 1390، رهبری و توسعه اعتماد، توسعه مدیریت، دوره 9، شماره 8، ص¬ص 15-14
15) تونكه نژاد ماندني. (1385). مقايسه دو سبك رهبري خدم تگزار و تحول گرا دو محيط، دو . سبك رهبري، ماهنامه تدبير، شماره 174.
16) حسین¬زاده علی، شعبانی کلاته، علی، 1390، اعتماد سازمانی: مفاهیم ، دیدگاه¬ها و پیامدها، تدبیر، شماره 228، ص¬ص 51-46
17) حضرتی ویری،اصغر. (1389). بررسی رابطه یادگیری سازمانی با تعهد سازمانی و آمادگی برای تغییر در معامنت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال 89. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران. دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
18) حقيقي محمدعلي. (1380). مديريت رفتار سازماني، چاپ اول، انتشارات ترمه، 130-122
19) خسروی،حسین. (1394). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و یادگیری با توجه به نقش میانجی توانمندسازی روان شناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد. علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی اباد کتول ،دانشکده مدیریت و حسابداری.
20) خوشنویس, منصور و حسن شهرکی پور، ۱۳۹۵، نقش تعدیل کننده اعتماد سازمانی در ارتباط بین رهبری تحول آفرین رفتار شهروندی سازمانی و توانمند سازی کارکنان اموزش پرورش ناحیه 2 شهرستان زاهدان، کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد مقاومتی، مالزی، مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا)، https://www. civilica. com/Paper-CMRE01-CMRE01_038. html
21) دلاور، علی (1383)روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران نشر ویرایش.
22) رابينز استيفن. (1386). مديريت رفتار سازماني، ترجمه فرزاد اميدواران، چاپ اول، موسسه كتاب مهربان نشر.
23) رائیجی، قدر علی. (1387). علل بروز بی تفاوتی در کارکنان و روش های مقابله، نشریه راهکار فردا.
24) رحمانی، جعفر و علی، باقی نصر آبادی. (1379). مدیر موفق، تهران: انتشارات لوح محفوظ. ُ
25) رضائيان علي. (1385). مباني مديريت رفتار سازماني، چاپ هفتم، انتشارات سمت.
26) رعدی افسوران،تقی؛پارسا،عبدالله؛محمد شفیع،محبوبه؛دهدشتی،مریم. (1393). بررسي رابطه ساده و چندگانه هوش هيجاني با سبكهاي رهبري تحولآفرين، تبادلي و عدم مداخله. نشریه علمی –پژوهشی آموزش و ارزیابی،سال هفتم،شماره 27،از صفحه 117 تا صفحه 135.
27) زیادلو, آیدا، ۱۳۹۴، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و توسعه رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی اعتماد سازمانی (مطالعه موردی: ادارات پست استان گلستان)، اولین کنفرانس ملی تصمیم گیری در علوم مهندسی و مدیریت، علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، https://www. civilica. com/Paper-EMDM01-EMDM01_016. html
28) سارو خانی باقر، (1387)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: روشهای کمی آمار پیشرفته، چاپ پنجم، تهران، نشر دیدار.
29) سرمد، زهره و دیگران(۱۳۷۸) روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه، تهران، چاپ دوم.
30) سنجقي محمد ابراهيم. (1380). تحليلي بر ماهيت و ابعاد نظريه رهبري تحول آفرين، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س) ، 11(37و38) ، 312-281.
31) شاه منصوري،اشرف؛ سکوت آرانی،مهدی. (1394). تاثیر سبک رهبري تحول آفرین بر خودکارآمدي کارکنان در شهرداري شهرستان آران و بیدگل. مجله مدیریت توسعه و تحول،شماره 21،از صفحه 43 تا صفحه 48.
32) شرمرهورن جان، ازبورن ريچارد. (1386). مديريت رفتار سازماني، ترجمه مهدي ايران نژاد ، محمد علي بابايي، چاپ چهارم، انتشارات خورشيد، 225-220.
33) شفیع¬پورمطلق، فرهاد و همکاران، 1390، تحقیقی با عنوان ارزیابی مدل عدالت سازمانی با تکیه بر اعتماد به رهبر براي آموزش و پرورش، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 2، شماره 4، ص¬ص 20-1
34) شیرازی،خداوندیان؛نعیمی،الهام. (1391). تاثیر اعتماد سازمانی بر بروز رفتار های شهروندی سازمانی . پژوهشنامه مدیریت تحول،4(7): 133-154.
35) شیراوند،مهران؛علی جاهد،حسین؛تیمورنژاد،کاوه؛احمدوند،سجاد. (1393). بررسی عوامل موثر بر تغییر سازمانی ادراک شده در شهرداری منطقه 17. مدیریت شهری. 26: 67-82.
36) شیرزادی، علی و همکاران، 1391، تأثير اعتماد سازماني بر بروز رفتارهاي شهروندي سازماني(مورد مطالعه: شركت گاز استان خراسان شمالي)، پژوهش نامه مديريت تحول، دوره 4، شماره 7، ص¬ص 154-133
37) عسگری, موسی؛ بابک سلمانی و منیجه احمدی، ۱۳۹۳، بررسی رابطه بین سبک های رهبری تحول آفرین و تعامل گرا با نگرش به تغییر سازمانی،نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت، شرکت اندیشه سازان مبتکر جوان، https://www. civilica. com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_0897. html
38) فرازجانی،مهدی؛خادمی،محسن. (1390). بررسی رابطه بین سبک¬های رهبری تحول آفرین و تعامل گرا و نگرش به تغییر سازمانی . فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی. 6(4):49-69.
39) فرهنگ، ابوالقاسم و همکاران، 1390، بررسي رابطة ساده و چندگانة يادگيري سازماني و اعتماداجتماعي در سازمان با توسعة كاركنان دانشگاههاي دولتي پزشكي و غيرپزشكي جنوب شرق كشور، جامعه شناسي كاربردي، دوره 22، شماره 1، ص¬ص 182-159
40) فرهنگ، ابولقاسم و همکاران، 1389، بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مولفه¬های آن با یادگیری سازمانی، فصلنامه پژوهش¬ و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 55 ،ص¬ص 130-111
41) قهرمان تبريزي كوروش. (1384). ارتباط بين سبك رهبري و فرهنگ سازماني با خلاقيت اعضاي هيأت علمي گروههاي تربيت بدني در سراسر كشور، رسالة دكتري، دانشكده تربيت بدني دانشگاه تربيت معلم تهران.
42) کاملی،محمد جواد؛بختیاری اصل،طیبه؛لطفی آریاطان،ابوالفضل؛پور فرج،اکبر. (1392). بررسی الگو های رفتاری کارکنان در مقابل تغییر . فصلنامه علمی پژ<هشی مطالعات مدیری. 23(70):103-134.
43) کوکلان، هوشنگ. (1358). رفتار سازمانی:روابط انسانی، تهران، انتشارات دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران.
44) كريتنر رابرت، كينيكي آنجلو. (1386). مديريت رفتار سازماني )مفاهيم، مهارتها و – كاربردها(، ترجمه علي اكبر فرهنگي، حسين صفرزاده، چاپ چهارم، انتشارات پيام پويا.
45) محمد پور زرندی،حسین؛امیر کبیری،علیرضا؛عظیمی،حمید رضا. (1396). نقش تغییر سازمانی بر بهبود عملکرد مالی و اقتصادی سازمان ها،فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری،5(2):113-125.
46) مرتضوي، سعيد. ناظمي، شمس الدين و محمودي فخرآبادي، صادق. (1384). بررسي رابطه بين هوش عاطفي و سبك رهبري. فصلنامه مدرس علوم انسانی. ویژه نامه مدیریت،از صفحه 167 تا صفحه 190.
47) مروی،محمد. (1391). تبیین ارتباط رهبری تحول آفرین با توانمند سازی روانشناختی کارکنان(مورد مطالعه: بانک مرکزی) . پایان نامه کارشناسی ارشد. نراق،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق،دانشکده مدیریت و حسابداری.
48) مصلی نژاد،انگیزه. (1390). تاثیر کلاس های آموزش ضمن خدمت بر ایجاد نگرش به تغییر . پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران:دانشگاه الزهرا. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
49) موغلی، علیرضا. (1383). رهبري تحول آفرین و ابزار سنجش آن، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 43 و44،از صفحه 95 تا صفحه 112.
50) مهرابی طالقانی, علیرضا؛ محسن محمدیان ساروی و نادر شیخ الاسلامی، ۱۳۹۶، بررسی رابطه بین سبک های رهبری تحول آفرین ، تبادلی و عدالت سازمانی توزیعی و رویه ای با اعتمادکارکنان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی صالحان، https://www. civilica. com/Paper-MANAGECONF02-MANAGECONF02_0147. html
51) مهرابی،لیلا. (1388). تحلیل چگونگی یادگیری کارکنان از تغییر سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران:دانشکده علامه طباطبائی.
ب -منابع انگلیسی
1) Armstrong, M. (2009) A Handbook Of Human Resource Management Practice (11th Ed. ) London: Kogan Page.
2) Beugelsdijk,S. D. Slangen,A. N. (2001). ”shapes of organizational change:the case of Heineken Inc. ” Journal of Organizational Change Management,15(3):311-326.
3) Chughtai, A. , & Buckley, F, 2013, linking trust in the principal to school outcomes the mediating role of organizational identification and work engagement. International journal of educational management, Vol. 23, No. 7, pp. 574-589
4) Crane, L. (2016). Trust as an Artifact of Knowledge Sharing. Knowledge and Discourse Matters: Relocating Knowledge Management's Sphere of Interest onto Language, 173-194.
5) Darmasetiawan, N. K. Idrus, M. S. Troena, E. A. & Salim, U. (2013). Organizational Trust, Willingness to Share, Membership Involvement, and Knowledge Obtaining Study on Health Industrial Cluster: PERSI, GP Farmasi, and Gakeslab Association in East Java. International Journal of Business and Management Tomorrow, 3(1), 1113-1.
6) Dietz G & Hartog D N, 2010, measuring trust inside organizations, Personnel Review, Vol. 35, No. 5, pp. 557-588.
7) Dietz G, 2010, partnership and development of trust iv British workplaces, Human Resource Management Journal, Vol. 14, No. 1, PP. 5-24
8) Dovey, K. (2009). The role of trust in innovation. The Learning Organization, 16(4), 311-325.
9) Duckett, H, and Macfarlane, E. (2003). Emotional intelligence and transformational leadership in retailing. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 24, pp. 309-317
10) Ellonen, R. , 2013, the role of trust in organizational innovativeness, European Journal of Innovation Management, Vol. 11, No. 2, pp 160-181.
11) Flaherty, K. E & Pappas, J M, 2014, the role of trust in salesperson sales manager relationships, Journal of Personal Selling and Sales Management, Vol. 20, No. 4, p. 271.
12) Golipour, R. Jandaghi, G. Mirzaei, M. A. & Arbatan, T. R. (2011). The impact of organizational trust on innovativeness at the Tehran oil refinery company. African Journal of Business Management, 5(7), 2660
13) Jeabeom S & Swinder J, 2010, exploring the role of cultural in trust development with service providers, Journal of Service Marketing, Vol. 20, No. 4, PP. 265-273.
14) Juechter, W. M. , Caroline, F. , & Alford, R. J. (1998). Five conditions for high performance cultures. Training and Development, 52(5), 63-7
15) Kotter, J . P . , &Cohen, D . S . (2002). Reative ways to empower action to change the organization: case in point. Journal of Organizational Excellence, 22(1),73-82
16) Lee, H. J, 2014, the role of competence-based trust and organizational identification in continuous improvement. Journal of Management Psychology, Vol. 19, No. 6, pp. 623-639.
17) Mak W & Chan S, 2014, the impact of servant leadership and subordinates’ organizational tenure on trust in leader and attitudes, Personnel Review, Vol. 43 No. 2, pp. 272-287
18) Nikandrou, I et al, 2012, gaining employee trust after acquisition: implications for managerial action, Employee Relations, Vol. 22 No. 4, pp. 334-55.
19) Pardo del Val, M. & Martínez. Fuentes, C. (2003). Resistance to change: a literature review and empirical study. Management Decision, 4(2), 148-155
20) Pardo del val,M. and Martinez Fuentes,C(2003),Resistance to change :a literatur review and empirical study "Management Decision" vol 41 no 2, pp 148-155.
21) Rutten, W. Rutten, W. Blaas-Franken, J. Blaas-Franken, J. Martin, H. & Martin, H. (2016). The impact of (low) trust on knowledge sharing. Journal of Knowledge Management, 20(2), 199-214.
22) Shockley- Zalabak P et al, 2012, Organizational trust: What it means, Why it matters, Organizational Development Journal, Vol. 18, No, 4, PP. 35-49
23) Smith P. A. & Birney, L. L, 2011, the organizational trust of elementary schools and dimensions of student bullying, International Journal of Educational Management, Vol. 19, No. 6, pp. 469-485
24) Smith P. A. & Birney, L. L, 2012, the organizational trust of elementary schools and dimensions of student bullying, International Journal of Educational Management, Vol. 19, No. 6, pp. 469-485
25) Sounders, Mark. N. K. & Thormhill, A, 2013, organizational Justice, Trust and the management of changen, personal Review, Vol. 32, No, 3, pp. 615-627
26) Tiffin, J. , & Mc. Cormick , E. J. (1971). Industrial Psychology. London: George Allen & Unwin Ltd. (Fifth Impression).
27) Uddin, M. (2013). Role of Transformational Leadership in Organizational Change:Mediating Role of Trust. Journal of Business and Management (IOSR-JBM), Vol. 7, pp. 72-76.
28) Wong, C. A & Cummings, G. G, 2013, the influence of authentic leadership behaviors on trust and work outcomes of health care staff. Journal of Leadership Studies, Vol. 3, No. 2, pp. 11
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اعتماد به رهبر، رهبری تحول آفرین، تغییرسازمانی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This study was formed with the aim of investigating the relationship between transformational leadership and organizational change among employees of the Isfahan Tax Administration. The present study is descriptive-survey and correlational in terms of data collection method and applied in terms of purpose. The target statistical population is all employees of the Isfahan Tax Administration; considering that the size of the statistical population is uncertain; the sample size was 384 people (unlimited population sample) and the simple random sampling method was used. In this study, the transformational leadership standard questionnaire of Lee and Shi (2005) was used to measure transformational leadership, the standard organizational change questionnaire of Ford and Ford (1994) was used to measure organizational change, and the standard leader trust questionnaire of Drix and Frein (2002) was used to measure trust in the leader. The researcher analyzed the data obtained from the questionnaire after extracting and classifying it using structural equations through Smart Pls software. The results of data analysis showed that there is a significant relationship between transformational leadership and organizational change. There is a significant relationship between transformational leadership and trust in the leader. There is a significant relationship between trust in the leader and organizational change; it was also found that trust in the leader plays a mediating role in the relationship between transformational leadership and organizational change.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Trust in the leader, transformational leadership, organizational change
- صفحات : 61-79
-
دانلود فایل
( 1.26 MB )