-
آرشیو :
نسخه بهار 1404
-
کد پذیرش :
12402
-
موضوع :
سایر شاخه های مدیریت
-
نویسنده/گان :
| دﮐﺘﺮ ﺣﺴﻦ اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﭘﻮر، معصومه شورجه
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر خلاقیت سازمانی بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی نوآوری بازاریابی در دوران اپیدمی کووید-19(مورد مطالعه: شرکت زرین البرز ایرانیان) است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان شرکت زرین البرز ایرانیان با تعداد 850 نفر تشکیل میدادند، که جهت تعیین نمونه تحقیق براساس روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول مورگان، تعداد 265 نفر به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. در این پژوهش برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای خلاقیت سازمانی شامل 5 گویه، پرسشنامه عملکرد بازاریابی شامل 5 گویه و پرسشنامه نوآوري بازاریابی شامل 5 گویه برگرفته شده از پژوهش ویجیانتو و ساناجی(2021) استفاده گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، ماهیت کمی و توصیفی دارد و پیمایشی و از نظر ارزیابی روابط بین متغیرهای پژوهش از نوع تحلیل همبستگی به شمار میآید. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی ارائه شده است. در بخش توصیفی، اطلاعات جمعیت شناختی مربوط به نمونه پژوهش بیان شده است و در بخش آمار استنباطی با توجه به توزیع غیرنرمال دادهها، برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار پیالاس و روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از فرضیههای پژوهش نشان داد که: خلاقیت سازمانی بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی نوآوری بازاریابی در دوران اپیدمی کووید-19 تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون فرضیههای فرعی تحقیق نشان میدهد که خلاقیت سازمانی بر نوآوری بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. نوآوری بازاریابی بر عملکرد بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. خلاقیت سازمانی بر عملکرد بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد.
-
لیست منابع :
الف) منابع فارسی
1) اردو، فاطمه و عربزاده، الهه.(1399). خلاقیت سازمانی از دیدگاه دانشگاهیان، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 41، ۲17- 228.
2) امیردیوانی، آوا و محقق، نادر.(1400). بررسی نقش قابلیتهای ارتباطی و نوآوری بازاریابی بر رقابتپذیری از طریق نقش میانجی خلق ارزش برای مشتری درگروه صنعتی ماموت، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال پنجم، شماره 56، جلد پنجم، 41-51.
3) امینی، علیرضا و همکاران.(1398). تحلیل مسیر از نوآوری بازاریابی تا ارزش ویژة برند در صنعت رستوران، فصلنامة علمی- پژوهشی گردشگری و توسعه، سال هشتم، شمارة یکم، بهار 98، 139– 120.
4) بهبودی، اميد و همکاران.(1398). شناسایی نشانگرهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت میزبانی بینالمللی ایران، نشریه مدیریت کسب و کار بین المللی، دوره2، شماره1(پياپي4)، 67-100.
5) بهزادی، بهاره و همکاران.(1399). مدلسازی نوآوری بازاریابی و تکنولوژیکی شبکه بانکی در ارزیابی عملکرد اقتصاد کلان کشور، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال نوزدهم، شماره65، 1-16.
6) حافظ نیا، محمدرضا.(1395). مقدمهای برروش تحقیق درعلوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
7) خاکی، غ، ر.(1390). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی، کانون فرهنگی انتشارات داریت، تهران، چاپ چهارم.
8) دلاور، علی (1391). مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،چاپ دهم، تهران، انتشارات: آرین.
9) دهقانيسلطاني، مهدي و همکاران.(1398). بررسي تأثير مديريت ارتباط با مشتري بر عملکرد بازاريابي با تبيين نقش ميانجي نوآوري و حافظه بازاريابي، نشریه راهبردهاي بازرگاني، دوره26(دوره جديد)، شماره 13، 59 - 78.
10) زاده گرگان، محمد و محقق زاده، فاطمه.(1400). تاثیر قابلیت نوآوری و تسهیم دانش بر عملکرد نوآوری و عملکرد بازاریابی (مورد مطالعه: بانک پارسیان استان تهران)، مجله رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 60(جلد نهم)، 154– 175.
11) سرمد، زهره ؛ بازرگان، عباس و حجازي، الهه.(1390)، روشهاي تحقیق در علوم رفتاري، چاپ پانزدهم، تهران: نشر آگاه .
12) سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه.(1393). روشهای تحقیق درعلوم رفتاری. تهران. انتشارات آگاه.
13) شاهمرادی، سحر.(1397). ارایه راهکار خلاقانه و نوین در ارتباطات بازاریابی و ترجیح برند بر رقابتپذیری صنعت بیمه البرز استان خراسان شمالی، فرانس ملی اندیشههای نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی.
14) طاهرپورکلانتری، هادی و همکاران.(1398). بررسی رابطه قابلیتهای بازاریابی بر کسب مزیت رقابتی سازمان با مطالعه نقش میانجیگری نوآوری سازمانی، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،مهندسی صنایع، اقتصاد و حسابداری.
15) عبدالمنافی، سعید و همکاران.(1399). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر عملکرد بازاریابی صنعت شیلات در شرکتهای تعاونی کشاورزی روستایی در راستای توسعه روستا، فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، جلد 7، شماره 4، 507-517.
16) عموعموهاۀ، الهام و یزدانی، ناصر.(1400). تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکتهای صادراتی از طریق راهبرد رقابتی و مزیت موقعیتی با نقش تعدیلگر نوآوری دوجانبه، مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 12، شماره 45، 65-82.
17) فتحیان، محمد و اوجی، محمدحسین.(1399). عوامل مؤثر بر سنجش عملکرد بازاریابی وابسته برخط در صنعت گردشگری، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، سال پانزدهم، شماره 51، 253-279.
18) فرهادیار، علی و همکاران.(1400). بررسی تاثیر رهبری کارآفرینانه بر عملکرد بازاریابی سازمان با توجه به نقش میانجی ظرفیت نوآوری (مطالعه موردی: بانک سینا(شعب تهران))، مجله مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره هفتم، شماره 1، 96– 111.
19) کهیاري حقیقت، امین و همکاران.(1398). نوآوري بازاریابی و عملکرد برند شرکتهاي برتر داروسازي در سال 1396، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 18،909-920.
20) مافی، رضا.(1400). عملکرد بازاریابی در دوران بلوغ و استراتژیهای بازاریابی موثر (مورد مطالعه: فروشندگان و واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی با تمرکز بر برند لورئال)، مجله رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 71 (جلد دهم)، 75- 88.
21) نکوییزاده، مریم و گلمحمدی، عماد.(1397). نقش تعدیلگری پویایی بازار بر رابطه قابلیتهای بازاریابی و عملکرد بازار، فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، سال دوازدهم، شماره 2، (پیاپی 24)، ۳۴۶– ۳۷۰.
22) نوروزی، حسین و همکاران.(1398). تاثیر قابلیتهای بازاریابی در حوزه صادرات و نوآوری بر ابعاد عملکرد صادرات با تعدیلگری رقابت ناکارآمد(مورد مطالعه: شرکتهای صنایع دستی و هنری)، نشریه مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، سال دوم، شماره ۴(پیاپی۷)، ۹۷ -۱۱۹.
ب) منابع لاتین
1) Ali. S.,& et al.(2020). Unleashing the importance of creativity, experience and intellectual capital in the adaptation of export marketing strategy and competitive position, PLOS ONE, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0241670 November 3, 2020.
2) Ashrafi, A., & Ravasan, A. Z. (2018). How market orientation contributes to innovation and market performance : the roles of business analytics and fl exible IT infrastructure. Journal of Business and Industrial Marketing, 33(7). 970-983. https:// doi.org/ 10.1108/ JBIM-05-2017-0109.
3) Calic, G., Hélie, S., Bontis, N., & Mosakowski, E. (2019). Creativity from paradoxical experience: a theory of how individuals achieve creativity while adopting paradoxical frames. Journal of Knowledge Management, 23(3), 397-418.
4) Darvishmotevali. M, et al.(2020). The link between environmental uncertainty, organizational agility, and organizational creativity in the hotel industry, International Journal of Hospitality Management 87,pp:1-9.
5) Falahat, M., Ramayan, T. & Soto-Acosta, P. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting & Social Change. 152.
6) Imani. S.,& et al.(2020). Improving employees’ performance through internal marketing and organizational learning: Mediating role of organizational innovation in an emerging market, Cogent Business & Management, Volume 7, Issue 1.
7) Indriastuti, H. (2020). Entrepreneurial Inattentiveness, Relational Capabilities and Value Co-Creation to Enhance Marketing Performance. Humanities & Social Sciences Reviews, 7(3), 181–188.
8) Ismail, T., & Ummi, N. (2019). Enabling management control in improving the performance of SMEs. Management Science Letters. 9(11), 823–832.
9) Jeong, I., & Shin, S. J. (2019). High-performance work practices and organizational creativity during organizational change: A collective learning perspective. Journal of Management, 45(3), 909-925.
10) Song Hanh Pham, Lien Le Monkhouse, Bradley R. Barnes, (2017)."The influence of relational capability and marketing capabilities on the export performance of emerging market firms", International Marketing Review, https://doi.org/10.1108/ IMR-07.
11) Wijayanto. Andrik. & Sanaji.(2021). The Role Of Marketing Innovation Mediation On The Influence Of Organizational Creativity On Marketing Performance During The Covid-19 Pandemic Study On MSMES Incorporated In Bojonegoro APMMIK, Ilomata International Journal of Management, Volume 2, Issue 3, July 2021.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
خلاقیت سازمانی، عملکرد بازاریابی، نوآوری بازاریابی، اپیدمی کووید-19.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The main objective of this study is to investigate the effect of organizational creativity on marketing performance with the role of mediating marketing innovation during the Covid-19 epidemic (case study: Zarrin Alborz Iranian Company). The statistical population of the present study consisted of 850 employees of Zarrin Alborz Iranian Company, of which 265 people were considered as the research sample to determine the research sample based on the simple random sampling method and Morgan table. In this study, organizational creativity questionnaires including 5 items, marketing performance questionnaire including 5 items, and marketing innovation questionnaire including 5 items taken from the research of Vigianto and Sanaji (2021) were used to measure the research variables. The present study is quantitative and descriptive in terms of its applied purpose and is a survey and correlation analysis in terms of evaluating the relationships between the research variables. Data analysis is presented in two sections: descriptive statistics and inferential statistics. In the descriptive section, demographic information related to the research sample is stated, and in the inferential statistics section, considering the non-normal distribution of the data, PLS software and the structural equation method were used to analyze the data. The results of the research hypotheses showed that: Organizational creativity has a positive and significant effect on marketing performance with the mediating role of marketing innovation during the Covid-19 epidemic. Also, the results of testing the sub-hypotheses of the research show that organizational creativity has a positive and significant effect on marketing innovation. Marketing innovation has a positive and significant effect on marketing performance. Organizational creativity has a positive and significant effect on marketing performance.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Organizational creativity, marketing performance, marketing innovation, Covid-19 epidemic
- صفحات : 1-23
-
دانلود فایل
( 993.09 KB )