-
آرشیو :
نسخه تابستان1404
-
کد پذیرش :
12417
-
موضوع :
سایر شاخه های مدیریت
-
نویسنده/گان :
| امیر مردانیان دهکردی، عماد روغنیان، علی مردانیان دهکردی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
برندسازی بهعنوان ابزاری مؤثر برای ایجاد تمایز در بازار رقابتی داروسازی، در سالهای اخیر در صنعت داروسازی ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نگرش خریداران قرص متفورمین با نامهای تجاری مختلف در داروخانههای استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. طرح پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و با رویکرد کاربردی اجرا گردید. جامعه آماری شامل کارکنان داروخانههای این استان بود که با روش نمونهگیری در دسترس، ۱۲۱ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که بر اساس مطالعات پیشین طراحی گردید و روایی آن با نظر خبرگان تأیید شد. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که عنوان برند تأثیر مثبت اما غیرمعناداری بر نگرش خریداران داشته است، در حالی که آگاهی از برند تأثیر مثبت و معنادار، و نگرش به برند و شهرت برند تأثیر منفی و معناداری بر نگرش خریداران داشتهاند. با توجه به نقش حیاتی متفورمین در درمان بیماران دیابتی و تنوع برندهای موجود در بازار، شناخت عوامل تأثیرگذار بر نگرش خریداران میتواند اطلاعات ارزشمندی برای شرکتهای تولید و توزیع دارو فراهم کند. نتایج این مطالعه میتواند در بهبود راهبردهای بازاریابی دارویی و ارتقاء اثربخشی برندهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد.
-
لیست منابع :
1) شریفی، علی و واحدی، حسن و حسینخان ناظر، بهنام،1402،بررسی عوامل رفتاری تاثیرگذار بر رفتار مصرفکننده در بازارهای صنعتی،دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی صنعتی،تهران
2) شفیعی، ساناز و مجید فروزان و عبایعلی عسگری ورتونی. (1401). بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات دارای برچسب انرژی (مورد مطالعه: مصرفکنندگان لوازمخانگی). فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت استاندارد و کیفیت. 12-4 (45): 39 -70.
3) کلدانی، سمانه و عباس قائدامینی و مهرداد صادقی دهچشمه. (1400) . امضای برند از طریق متغیرهای واسط نگرش به برند، آگاهی از برند و شهرت برند بر عملکرد برند در هتلهای شهر اصفهان.رهیافتی در مدیریت بازرگانی. 2-4(8):162-186.
4) اردکانی، سعید و امیررضا کنجکاومنفرد و فرزانه ضرابخانه.(1400). تأثیر امضای برند در شهرت و عملکرد برند با تأکید بر نقش ارزش ویژۀ برند. فصلنامه گردشگری وتوسعه. 10-3(28): 69-80.
5) ادیبپور، محمدرضا و شهرام فردوسی و اصغر مشبکی. (1397). عوامل مؤثر بر نگرش به توسعة همگون نام تجاری و تأثیر آن بر نام تجاری مادر از دیدگاه مشتریان شرکت شیرینعسل. تحقیقات بازاریابی نوین. 8-1(28).21-34.
6) اﺑﺮاهیمی ﺣﺪﯾﺚ و ﺑﺎﻗﺮيﻗﻠﻌﻪﺳﻠﯿﻤی ﻣﺮﺿﯿﻪ،1394.ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺮﻧﺪ و ﻧﻘﺶ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت ﺑﺎزرگانی (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي: ﻣﺤﺼﻮلات شرکت ﺗﺒﺮك، ﻣﺠﻠﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺎزارﯾﺎﺑی، ﺷﻤﺎره26، ص114-93
7) خیری، بهرام و محمدسعید زمانی. (1392). بررسی واکنش مصرفکننده در برابر استراتژی گسترش برند. مدیریت کسب وکار- 3-12.
8) شیرخدایی، میثم؛ نوری پور، امیرحسین. (1393).مواد غذایی حلال.بررسی عوامل موثر بر قصد خرید مصرفکنندگان در اروپا. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین.4-1: 73-92.
9) Daniel Ricardo Montes Colonia , Daniela Ramírez Patiño and Luis Felipe Higuita-Gutiérrez. (2023). Knowledge, Attitudes, and Practices Regarding Antibiotic Sales in Pharmacies in Medellín, Colombia 2023
10) Litapatra Bootsumran, Supaprawat Siripipatthanakul, Bordin Phayaphrom. (2021). Factors Influencing Consumers' Purchase Intention at Pharmacies in Thailand. Journal of Management in Business, Healthcare, and Education (JMBHE). Vol.1(1), No.2, December 2021: 1-16
11) Sujo Thomas, Ashwin Jadeja, Krishna Vaghela.(2021). marketing campaign for a pharmacy product. international Review on Public and Nonprofit Marketing 19(29).
12) Aperia, T. & Back, R.(2004). Brand Relations Management: Bridging the Gap between Brand Promise and Brand Delivery, Liber AB, Malmo.
13) Bao, Yeqing & Sheng, Shibin& Nkwocha, Innocent. (2010). “Product difficulty incongruity and consumer evaluations of brand extension”. Journal of Relating and Consumer Services, 17. 340-348
14) Lee, E. B., Lee, S. G., & Yang, C. G. (2017). The influences of advertisement attitude and brand attitude on purchase intention of smartphone advertising. Industrial Management & Data Systems, 117(6), 1011-1036
15) Litapatra Bootsumran, Supaprawat Siripipatthanakul, Bordin Phayaphrom. (2021). Factors Influencing Consumers' Purchase Intention at Pharmacies in Thailand. Journal of Management in Business, Healthcare, and Education (JMBHE). Vol.1(1), No.2, December 2021: 1-16
16) Omar, R L. Williams, Managing and maintaining corporate reputation and brand identity: Haier group logo, Journal of Brand Management, Vol. 13, No. (4/5), pp. 268-275, 2016
17) Sahin, A., Zehir, C. & Kitapç ı, H.(2011). The effects of brand experiences, trust and satisfaction on building brand loyalty; An empirical research on global brands, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 24: 1288- 1301.
18) Sujo Thomas, Ashwin Jadeja, Krishnaba Vaghela.(2021). Richa Shreevastava Investigating the consumers attitude toward brand and purchase intention ithin the context of cause-related marketing campaign for a pharmacy product. nternational Review on Public and Nonprofit Marketing 19(29).
19) Wang, S. W., Kao, G. H. Y., & Ngamsiriudom, W. (2017). Consumers' attitude of endorser credibility, brand and intention with respect to celebrity endorsement of the airline sector. Journal of Air Transport Management, 60(2), 10-17 .
-
کلمات کلیدی به فارسی :
برند سازی ، تمایز برند، نگرش خریداران ، آگاهی از برند
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Branding, as an effective tool for differentiation in the competitive pharmaceutical market, had received limited attention in Iran’s pharmaceutical industry in recent years. This study aimed to examine the factors influencing buyers’ attitudes toward metformin tablets with different brand names in pharmacies of Chaharmahal and Bakhtiari province. The research employed an applied, descriptive-survey design. The statistical population included pharmacy staff, and 121 participants were selected through convenience sampling. Data were collected using a researcher-made questionnaire developed based on previous studies and validated by experts. Data analysis was conducted using structural equation modeling. The results showed that brand name had a positive but non-significant effect on buyers’ attitudes, while brand awareness had a positive and significant effect. Brand attitude and brand reputation had significant negative effects on buyers’ attitudes. Considering the importance of metformin in diabetes treatment and the variety of brands available, identifying the factors influencing buyers’ attitudes provides valuable insights for manufacturers and distributors. The findings of this study can contribute to improving pharmaceutical marketing strategies and enhancing the effectiveness of domestic drug brands.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Branding , Brand Differentiation , Buyer Attitude , Brand Awareness
- صفحات : 37-48
-
دانلود فایل
( 546.55 KB )